The New York Times Παρασκευή 15/10/2021, 13:44 NIRAJ CHOKSHI, CLIFFORD KRAUSS AND IVAN PENN
THE NEW YORK TIMES

Τι γυρεύει μία πράσινη εταιρεία στην πολιτεία του πετρελαίου

Η μεταφορά της Tesla από τη Σίλικον Βάλεϊ στο Τέξας έχει λογική από πολλές απόψεις: Ο διευθύνων σύμβουλός της, Elon Musk, και οι συντηρητικοί που κυβερνούν την πολιτεία μοιράζονται την ίδια φιλοσοφία για χαλαρό ρυθμιστικό πλαίσιο και χαμηλότερους φόρους. Επίσης η πολιτεία δίνει στην εταιρεία χώρο να αναπτυχθεί.

«Υπάρχει ένα όριο στο πόσο μπορείς να ‘μεγαλώσεις’ στη Σίλικον Βάλει» είπε ο Μασκ στην πρόσφατη ετήσια συνέλευση στο νέο εργοστάσιο της Tesla κοντά στην πρωτεύουσα του Τέξας. «Εδώ στο Όστιν, το εργοστάσιό μας είναι μόλις πέντε λεπτά από το αεροδρόμιο, 15 λεπτά από το κέντρο». Παρόλα αυτά το Τέξας ίσως δεν είναι η φυσική επιλογή. 

Διακηρυγμένος στόχος της Tesla είναι να «επιταχύνει την μετάβαση του κόσμου σε βιώσμες πηγές ενέργειας» και οι πελάτες της θέλουν σπορ αυτοκίνητα που δεν αυξάνουν τις εκπομπές ρυπογόνων αερίων του θερμοκηπίου. Οι συντηρητικοί κυβερνήτες του Τέξας από την άλλη είναι επιφυλακτικοί ή και αντίθετοι στις προσπάθειες αντιμετώπισης της κλιματικής αλλαγής. Είναι επίσης άκρως προστατευτικοί απέναντι στον κλάδο πετρελαίου και φυσικού αερίου. 

Ο Μασκ απείλησε να εγκαταλείψει την Καλιφόρνια τον Μάιο του 2020 αφότου τοπικοί αξιωματούχοι, στο πλαίσιο των μέτρων για τον κορωνοϊό, ανάγκασαν την Tesla να κλείσει το εργοστάσιό της στο Σαν Φρανσίσκο. Αλλά η μετεγκατάσταση στο Τέξας αποκαλύπτει τις ιδεολογικές αντιφάσεις. Η Tesla πρωτοστατεί στο κίνημα των ανανεώσιμων πηγών ενέργειας, ενώ το Τέξας είναι στους πιο σφοδρούς αντιστεκόμενους. 

Τον Φεβρουάριο μία καταιγίδα είχε ως αποτέλεσμα να καταρρεύσει το ηλεκτρικό δίκτυο του Τέξας, αφήνοντας εκατομμύρια χωρίς θέρμανση για μέρες. Οι ηγέτες της πολιτείας προσπάθησαν – εσφαλμένα σύμφωνα με ειδικούς- να ρίξουν την ευθύνη στις ανανώσιμες πηγές. Στο Fox News, o κυβερνήτης Γκρεγκ Άμποτ, είπε: «Απλά δείχνει το πόσο αναγκαίο για την πολιτεία του Τέξας και άλλες πολιτείες είναι να διασφαλίσουν ότι θα μπορούμε να ζεσταίνουμε τα σπίτια μας τον χειμώνα και να τα κρατάμε δροσερά το καλοκαίρι». 

Η Tesla είναι κορυφαία κατασκευάστρια ηλιακών πάνελ και μπαταριών αποθήκευσης ανανεώσιμης ενέργειας. Είχε έσοδα 1,3 δισ. δολαρίων από τις πωλήσεις τους το πρώτο εξάμηνο του έτους. Οι αξιωματούχοι του Τέξας δεν πρόκειται να αλλάξουν τη στάση τους και τη στήριξή τους στην βιομηχανία των ορυκτών καυσίμων, την οποία η Tesla ανταγωνίζονται. 

Σε επιστολή σε ρυθμιστικές αρχές τον Ιούλιο ο Άμποτ ζήτησε να δοθούν κίνητρα «για την ανάπτυξη αξιόπιστων πηγών ηλεκτρικού ρεύματος, όπως το φυσικό αέριο, ο άνθρακας και η πυρηνική ενέργειας». Έδωσε επίσης εντολή να χρεώσουν στους παρόχους αιολικής και ηλιακής ενέργειας «τέλος αξιοπιστίας», υποστηρίζοντας ότι δεν μπορούσαν να εγγυηθούν λόγω των καιρικών συνθηκών την ποσότητα ρεύματος που παρέχουν. 

Ακόμη ένα ζήτημα είναι ότι το Τέξας έχει επί χρόνια νόμους, που απαγόρευαν στις αυτοκινητοβιομηχανίες να πωλούν απευθείας τα προϊοντα τους σε πελάτες. Η μεγαλύτερη αγορά της Tesla από την άλλη της επιτρέπει τις απευθείας πωλήσεις. Η Tesla έχει χώρους που παρουσιάζει τα μοντέλα της στο Τέξας, αλλά δεν μπορούν να δεχθούν παραγγελίες. Οι Τεξανοί μπορoύ να τα αγοράσουν μόνο online και να τα παραλάβουν από τα κέντρα εξυπηρέτησης. όταν το εργοστάσιο στο Όστιν θα κατασκευάζει αυτοκίνητα, θα πρέπει αυτά να φεύγουν πρώτα από την πολιτεία και μετά να παραδίδονται στους πελάτες στο Τέξας. Οι αντιπροσωπείες αυτοκινήτων έχουν τεράστια επιρροή στην πολιτεία. 

Ίσως ο Μασκ, οταν αρχίσει παραγωγή η Tesla στο Τέξας, να έχει και αυτός αρκετή πολιτική επιρροή. Ο Μάικλ Γουέμπερ, καθηγητής μηχανικής στο Πανεπιστήμιο του Τέξας, είπε ότι η απόφαση του να μεταφέρει την έδρα της εταιρείας στο Τέξας ίσως να έχει επηρεαστεί από αυτή την δυνατότητα. 

«Η αγορά αυτοκινήτου του Τέξας είναι η δεύτερη μεγαλύτερη στην Αμερική μετά την Καλιφόρνια, οπότε αν πουλάς αυτοκίνητα έχει νόημα να είσαι πιο κοντά στους πελάτες σου» είπε. 

Ο Peter Eavis συνέβαλε στο ρεπορτάζ 

Copyright:
2021 The New York Times

 

Ακολουθήστε το Money Review στο Google News