The New York Times Δευτέρα 2/08/2021, 14:32 REBECCA BOYLE
THE NEW YORK TIMES

Η βόλτα που πήγε την επιστήμη μπροστά

Φωτ. NASA

Ο Ντέιβ Σκοτ ήταν αποφασισμένος να μην αφήσει να του ξεφύγει κάποια ενδιαφέρουσα πέτρα χωρίς να σταματήσει. Ήταν 31 Ιουλίου 1971 και μαζί με τον Τζιμ Ίργουιν, τον συνάδελφό του αστροναύτη στην αποστολή Apollo 15 ήταν οι πρώτοι άνθρωποι που οδηγούσαν στο φεγγάρι. Ύστερα από μία βόλτα έξι ωρών στο νέο σεληνιακό ρόβερ, οι δύο άνδρες επέστρεφαν στο διαστημικό αεροσκάφος όταν ο Σκοτ έκανε μία στάση που δεν ήταν στο πρόγραμμα. 

Βγήκε από το ρόβερ και μάζεψε με γρήγορες κινήσεις μία μαύρη πέτρα, γεμάτη από τρύπες. Όπως και ο Ίργουιν είχε γνώσεις γεωολογίας και έτσι ήξερε ότι το δείγμα, ένας φυσαλιδώδης βράχος, θα ήταν πολύτιμο για τους επιστήμονες στη Γη. Γνώριζαν επίσης πως εάν ζητούσαν άδεια να σταματήσουν να το πάρουν, οι διευθυντές της αποστολής που ήθελαν ακρίβεια στον χρόνο θα έλεγαν όχι. Έτσι ο Σκοτ επινόησε μία ιστορία ότι σταμάτησαν το ρόβερ επειδή είχε κάποιο πρόβλημα η ζώνη ασφαλείας του. Όταν οι αστροναύτες επέστρεψαν στη Γη, «το πέτρωμα της ζώνης» (Seatbelt Rock) έγινε ένα από τα πιο σημαντικά γεωολογικά ευρήματα της αποαστολής Apolllo 15. 

Όπως συμβαίνει και με πολλά ακόμη δείγματα από τη Σελήνη, δεν θα είχαν ποτέ φτάσει στη Γη, αν οι αστροναύτες δεν είχαν μαζί τους ένα ρόβερ. Σήμερα 50 χρόνια μετά την αποστολή του Apollo 15 ιστορικοί, λάτρεις του διαστήματος και επιστήμονες αναγνωρίζουν το σεληνιακό ρόβερ ως ένα από τα πιο ισχυρά σύμβολα του αμερικανικού προγράμματος εξερεύνησης του διαστήματος. 

Το όχημα, που λειτουργεί με μπαταρία και έχει κατασκευαστεί από τις Boeing και General Motors θεωρείται καθοριστικής σημασίας στην επιτυχία των διαστημικών αποστολών. Υπήρχαν και άλλες εξωπραγματικές ιδέες, όπως μία διαστημική μοτοσυκλέτα, αλλά δεν προχώρησαν. 

Το ρόβερ έπρεπει να ζυγίζει λιγότερο από 230 κιλά, αλλά να μπορεί να μεταφέρει διπλάσιο βάρος. τη σελήνη έπρεπε να λειτουργεί σε διαφορές θερμοκρασίας ύψους 280 βαθμών Κελσίου και να αντέχει σε κάθε είδου πίεση. Η εμπειρία της οδήγησής του ήταν περίεργη.

Τον Μάιο η General Motors ανακοίνωσε συνεργασία με τη Lockheed Martin για ένα νέο ρόβερ για το πρόγραμμα της NASA, Artemis, με το οποίο θα επιστρέψουν οι Αμερικανοί στο φεγγάρι μέσα στην δεκαετία.

Copyright:
2021 The New York Times

Ακολουθήστε το Money Review στο Google News