Life & Arts Δευτέρα 17/01/2022, 11:13
ΤΕΧΝΗ

Αλέκος Φασιανός, μια ζωή γεμάτη χρώμα

Αλέκος Φασιανός, μια ζωή γεμάτη χρώμα

Υπήρξε από τους ζωγράφους που μπήκαν στη ζωή μας. Οι ποιητικές, φιγούρες του, τα αέρινα πουλιά, τα έντονα χρώματα, οι επιρροές από τη βυζαντινή τέχνη, η παιδικότητα στην απόδοση των μορφών και οι απλές αλλά δυναμικές του συνθέσεις με τον ποδηλάτη, τον καπνιστή, τους ερωτευμένους, να επανέρχονται στη ζωγραφική του. Ηταν δύσκολο να μην αναγνωρίσεις το έργο του Αλέκου Φασιανού όταν τον έβλεπες σε έναν πίνακα, στο μετρό ή στα φλιτζανάκια του καφέ.

Ο διεθνής ζωγράφος και ένας από τους σπουδαιότερους Ελληνες καλλιτέχνες του 20ου αιώνα, πέθανε την Κυριακή 16 Ιανουαρίου σε ηλικία 87 ετών στο σπίτι του, έχοντας στο πλευρό του τη σύζυγο του Μαρίζα και τα δυο τους παιδιά.

Γεννήθηκε στην Αθήνα το 1935 στους Αγίους Αποστόλους και από νωρίς έδειξε την κλίση του στη ζωγραφική. Επηρεάστηκε από τις θρησκευτικές εικόνες που έβλεπε στην εκκλησία όπου διακονούσε ο παππούς του και από την αρχαιοελληνική τέχνη που έβλεπε στα μουσεία και στην Ακρόπολη που επισκεπτόταν με τη μητέρα του. Οι γραμμές του Παρθενώνα, τα κυκλαδικά ειδώλια, οι λευκές λήκυθοι ήταν από τα πράγματα που τον εντυπωσίασαν ως παιδί και ωρίμασαν μέσα του με το πέρασμα του χρόνου.

Όταν ξεκίνησε τις σπουδές του στη Σχολή Καλών Τεχνών μαθήτευσε δίπλα στον Γιάννη Μόραλη από τον οποίο, όπως είχε πει, έμαθε να βλέπει τη σχέση του φωτός με το σκοτάδι και την επίδραση τους πάνω στα αντικείμενα. Το 1959 κάνει την πρώτη του έκθεση στην Αθήνα και λίγο αργότερα ταξιδεύει με υποτροφία στο Παρίσι για να κάνει μαθήματα λιθογραφίας. Γνωρίζει τα μεγάλα καλλιτεχνικά ρεύματα της εποχής αλλά δεν τα ακολουθεί τυφλά. Παραμένει πιστός στην παραστατική ζωγραφική και δουλεύει πάνω στο προσωπικό του ιδίωμα.

Τα περιγράμματα του είναι λιτά και καθαρά. Το έντονο χρώμα κυριαρχεί και ενίοτε απλώνεται πάνω σε όλη την επιφάνεια του καμβά. Τα μοτίβα του και τα θέματα του είναι κατά κύριο λόγο ανθρωποκεντρικά αλλά περιγράφουν κάποιες φορές χώρους, αντικείμενα ή πλάσματα της μυθολογίας, και με έναν τρόπο δημιουργούν μια έντονη οικειότητα στο βλέμμα του θεατή.

Εικονογράφησε επίσης βιβλία ποιητών και συγγραφέων στην Ελλάδα και στο εξωτερικό, σχεδίασε αφίσες, γραμματόσημα και σκηνικά για το Εθνικό Θέατρο και το Θέατρο Τέχνης Κάρολος Κουν, ενώ το 2000 φιλοτέχνησε δημόσια έργα για το μετρό.

Μετά την έκθεση του στην Αθήνα παρουσίασε τα έργα του του σε πάνω από 70 ατομικές και ομαδικές εκθέσεις και σε διεθνείς οργανώσεις αποσπώντας διθυραμβικές κριτικές και αναγνώριση. Για το έργο του τιμήθηκε από την Ακαδημία Αθηνών και τη γαλλική κυβέρνηση.

moneyreview.gr

Ακολουθήστε το Money Review στο Google News
TAGS