Green Economy Σάββατο 12/02/2022, 12:18
GREEN ECONOMY

Φυσικό αέριο: Προχωράει ο διαγωνισμός για την υπόγεια αποθήκη στην Καβάλα

Φυσικό αέριο: Προχωράει ο διαγωνισμός για την υπόγεια αποθήκη στην Καβάλα

Στη δρομολόγηση της δεύτερης φάσης του διαγωνισμού για την αξιοποίηση της υπόγειας αποθήκης φυσικού αερίου Καβάλας, με ανοιχτό το ζήτημα συμπερίληψης ή μη σε αυτόν των συνοδευτικών έργων που έχει προτείνει ο ΔΕΣΦΑ, προχωράει η κυβέρνηση. 

Στη δρομολόγηση της δεύτερης φάσης του διαγωνισμού για την αξιοποίηση της υπόγειας αποθήκης φυσικού αερίου Καβάλας, με ανοιχτό το ζήτημα συμπερίληψης ή μη σε αυτόν των συνοδευτικών έργων που έχει προτείνει ο ΔΕΣΦΑ, προχωράει η κυβέρνηση προκειμένου να αποφύγει περαιτέρω ένταση στις σχέσεις με τη ΡΑΕ, που έχει δημοσίως και αιχμηρά δηλώσει διά του προέδρου της, Αθανάσιου Δαγούμα, ότι «είναι ντροπή να ζητούν 1 δισ. από τον ελληνικό λαό για να κερδίζουν οι μέτοχοι». 

Αυτό προκύπτει μετά τη χθεσινή συνάντηση του υπουργού Κώστα Σκρέκα με τον πρόεδρο της ΡΑΕ, με βασικό αντικείμενο το ζήτημα της αποθήκης Καβάλας και τον Κανονισμό Τιμολόγησης που εκκρεμεί και αποτελεί προαπαιτούμενο για την έναρξη από το ΤΑΙΠΕΔ της δεύτερης φάσης του διαγωνισμού. Ο Κανονισμός Τιμολόγησης, σύμφωνα με όσα μεταφέρουν κύκλοι του υπουργείου, θα βγει από τη ΡΑΕ σε δημόσια διαβούλευση μέσα στην ερχόμενη εβδομάδα και, όπως τονίζουν, θα «δίνει τη δυνατότητα για να προχωρήσει η επένδυση». Ο Κανονισμός Τιμολόγησης θα ορίζει το πλαίσιο λειτουργίας της αποθήκης και βάσει αυτού οι υποψήφιοι επενδυτές (Energean Oil & Gas και κοινοπραξία ΔΕΣΦΑ – ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ) θα καθορίσουν τις οικονομικές προσφορές τους. Ο Κανονισμός θα καθορίζει και σε τι ποσοστό το κόστος του έργου θα κοινωνικοποιηθεί, θα καλυφθεί δηλαδή από τους καταναλωτές. 

Η αρχική εκτίμηση της ΡΑΕ, σύμφωνα με ρεπορτάζ της Χρύσας Λιάγγου στην «Κ», είναι ότι η επένδυση θα πρέπει να καλυφθεί κατά 50% από ρυθμιζόμενες χρεώσεις (δηλαδή από την κατανάλωση), 35% από επιδότηση και 15% από τον επενδυτή. Το όποιο ποσοστό κοινωνικοποίησης αποτελεί κρατική ενίσχυση και θα πρέπει να εγκριθεί από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή Ανταγωνισμού. 

Στη μελέτη κόστους – οφέλους του ΔΕΣΦΑ, τα συμπληρωματικά έργα, σχεδόν ένας δεύτερος κεντρικός αγωγός δηλαδή, προβλέπεται ότι θα κοστίσουν περί τα 420 εκατ. ευρώ. 

Σύμφωνα με τον ΔΕΣΦΑ, τα συμπληρωματικά έργα είναι απαραίτητα όχι μόνο για τη λειτουργία της υπόγειας αποθήκης Καβάλας, αλλά και για την ανταπόκριση του συστήματος στην αυξημένη ζήτηση, μετά και τη λειτουργία των νέων μονάδων ηλεκτροπαραγωγής, αλλά και τη ζήτηση από τις γειτονικές χώρες των Βαλκανίων,  στην κάλυψη της οποίας η Ελλάδα, μέσω και των νέων υποδομών και διασυνδέσεων (IGB, FSRU Αλεξανδρούπολης, αγωγός Βόρειας Μακεδονίας), μπορεί να διαδραματίσει σημαντικό ρόλο και να λειτουργήσει ως hub αερίου στην περιοχή. 

Η αποθήκη αερίου προβλέπεται να δημιουργηθεί στο υπό εξάντληση κοίτασμα φυσικού αερίου της νότιας Καβάλας, που βρίσκεται στο νοτιοδυτικό τμήμα της υπολεκάνης Πρίνου – Καβάλας, σε θαλάσσιο βάθος 52 μέτρων στο Βόρειο Αιγαίο πέλαγος, περίπου έξι χιλιόμετρα από τη δυτική ακτή της Θάσου. 

Διαβάστε επίσης

Κ. Σκρέκας: Στήριξη για όσο διαρκέσει η ενεργειακή κρίση 

Πόσο δυνατή είναι η απεξάρτηση της Ε.Ε. από το ρωσικό φυσικό αέριο;

Φυσικό αέριο: Πότε θα πέσουν οι τιμές – Ο σχεδιασμός του οικονομικού επιτελείου

Ακολουθήστε το Money Review στο Google News