GREEN ECONOMY

Έπεσαν οι υπογραφές για την ηλεκτρική διασύνδεση Ελλάδας – Κύπρου – Ισραήλ

Eurasia Interconnector

Υπεγράφη το  Μνημόνιο Συναντίληψης Ελλάδας, Κύπρου και Ισραήλ για την ηλεκτρική διασύνδεση των τριών χωρών EuroAsia Interconnector, σε μια εξέλιξη που φέρνει πιο κοντά την υλοποίηση του έργου, που περιλαμβάνεται στα έργα Κοινού Ενδιαφέροντος (PCI). 

To  MoU υπέγραψαν σε ειδική τελετή στο Προεδρικό Μέγαρο της Λευκωσίας οι Υπουργοί Ενέργειας Κύπρου και Ισραήλ, Νατάσα Πηλείδου, Yuval Steinitz, ενώ ο Ελληνας Υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας Κώστας Σκρέκας υπέγραψε το κείμενο διαδικτυακά από την Αθήνα.

Σε κοινή δήλωσή τους οι τρεις υπουργοί αναφέρουν ότι  θεωρούν το έργο «Euroasia Interconnector» βήμα προόδου για την επίτευξη των απαραίτητων συνεργειών που θα διευκολύνουν την ενσωμάτωση περισσότερων ΑΠΕ στο ενεργειακό τους μείγμα, ενισχύοντας έτσι την ικανότητά τους να εκπληρώσουν τις δεσμεύσεις τους στη βάση της Συμφωνίας του Παρισιού για την κλιματική αλλαγή. Το έργο θα επιτρέψει στις χώρες να αξιοποιήσουν τις μεγάλες ευκαιρίες που διανοίγονται στον τομέα της πράσινης ανάπτυξης, συμβάλλοντας, παράλληλα, στην προστασία του περιβάλλοντος.

Η ηλεκτρική διασύνδεση Κρήτης-Κύπρου-Ισραήλ με φορέα υλοποίησης την κυπριακή εταιρεία EuroAsia Interconnector στοχεύει στον τερματισμό της ενεργειακής απομόνωσης της Κύπρου, το ηλεκτρικό δίκτυο της οποίας θα διασυνδεθεί με τα αντίστοιχα δίκτυα του Ισραήλ και της Ελλάδας μέσω υποθαλάσσιου καλωδίου υψηλής τάσης συνεχούς ρεύματος (HDVC) 1.208 χιλιομέτρων. H προθεσμία για την εκδήλωση πρόσκλησης ενδιαφέροντος για την κατασκευή των δυο καλωδιακών διασυνδέσεων, Κρήτης-Κύπρου (προϋπολογισμού 1,2 δισ. ευρώ) και Κύπρου-Ισραήλ (προϋπολογισμού 460 εκατ. ευρώ) λήγει την προσεχή Δευτέρα, 15 Μαρτίου. Από τον Μάρτιο 2020 η Siemens έχει επιλεγεί ως ανάδοχος για την κατασκευή των τριών Σταθμών Μετατροπής σε Κρήτη, Κύπρο και Ισραήλ, έργο προϋπολογισμού 700 εκατ. ευρώ.

Υπενθυμίζεται ότι η ηλεκτρική διασύνδεση EuroAsia Interconnector αποτελεί ένα από τα δυο μεγάλα διακρατικά έργα στα οποία εδράζεται η τριμερής ενεργειακή συνεργασία Ελλάδας, Κύπρου και Ισραήλ. Το άλλο είναι ο αγωγός φυσικού αερίου East Med, για τον οποίο φημολογείται έντονα τις τελευταίες ημέρες ότι έχει προταθεί αλλαγή της όδευσής του (με παράκαμψη της Κύπρου)  με πρωτοβουλία της Αιγύπτου. Φημολογία που μάλλον δεν είναι ασύνδετη με το  σημερινό ταξίδι-αστραπή  του  Έλληνα ΥΠΕΞ Νίκου Δένδια, πρώτα σε Κάιρο και στη συνέχεια σε Λευκωσία.

Στο φόντο αυτό, οι κ.κ. Πηλείδου  Steinitz θα μεταβούν την Τρίτη στο Κάιρο για την πρώτη Υπουργική Σύνοδο του Φόρουμ Φυσικού Αερίου Ανατολικής Μεσογείου (EMGF) που πήρε επισήμως «σάρκα και οστά» μετά την υπογραφή του Καταστατικού από όλα τα μέλη (Αίγυπτος, Ισραήλ, Ελλάδα, Kύπρος, Ιταλία, Ιορδανία, Παλαιστίνη) και συνακόλουθα την κύρωσή του από τα κοινοβούλια-με την εξαίρεση της Ιταλίας.  Θα τους υποδεχθεί ο Αιγύπτιος ΥΠΕΝ Tarek el-Molla, ενώ οι υπόλοιποι υπουργοί θα συμμετάσχουν μέσω τηλεδιάσκεψης.  Θα συζητηθούν διάφορα θέματα, μεταξύ των οποίων και η υποβολή αιτήματος από τη Γαλλία για τη συμμετοχή της ως πλήρους μέλους στον οργανισμό.

Θα πραγματοποιηθούν επίσης  διμερείς συναντήσεις μεταξύ των υπουργών, όπου αναμένεται να τεθεί επί τάπητος το θέμα του αγωγού East Med, για τον οποίο θα πρέπει να σημειωθεί η δήλωση της κ. Πηλείδου ότι πιθανή αλλαγή όδευσης (σ.σ. με παράκαμψη της Κύπρου) θα άλλαζε σε μεγάλο βαθμό τον αρχικό σχεδιασμό που έχει υποβληθεί στην ΕΕ -σύμφωνα με τον οποίο έχει αντληθεί η χρηματοδότηση για τις μελέτες-, αλλά και τις πρωτοβουλίες που έχει αναλάβει από τις αρχές του έτους  η ελληνική πλευρά για «εξορθολογισμό» του project και τη σύνδεσή του με τις αγορές της Κεντρικής και Ανατολικής Ευρώπης, καθώς κάτι τέτοιο θα ενίσχυε σημαντικά τη βιωσιμότητά του και θα αναδείκνυε πιθανές συνέργειες με άλλους αγωγούς φυσικού αερίου που ήδη κατασκευάζονται ή σχεδιάζονται στην περιοχή.

Money Review