BUSINESS & FINANCE

Ενεργειακή διελκυστίνδα μεταξύ συμμάχων

Ενεργειακή διελκυστίνδα μεταξύ συμμάχων

Σημαντικό διήμερο ξεκινά για τις εξελίξεις στην ενεργειακή «σκακιέρα» της Ανατολικής Μεσογείου, με κινητικότητα σε πολλαπλά μέτωπα και projects: Σήμερα υπογράφεται στη Λευκωσία Μνημόνιο Συναντίληψης μεταξύ των κυβερνήσεων Ελλάδας, Κύπρου και Ισραήλ για την ηλεκτρική διασύνδεση EuroAsia Interconnector μεταξύ Κρήτης, Κύπρου και Ισραήλ. Για τον λόγο αυτό ο Ισραηλινός ΥΠΕΝ Yuval Steinitz θα βρίσκεται σήμερα στην κυπριακή πρωτεύουσα, ενώ ο Έλληνας ομόλογός του Κώστας Σκρέκας θα υπογράψει διαδικτυακά. 

Ο EuroAsia Interconnector αποτελεί ένα από τα δυο μεγάλα διακρατικά έργα στα οποία εδράζεται η ενεργειακή συνεργασία των τριών χωρών. Το άλλο είναι ο αγωγός φυσικού αερίου East Med, για τον οποίο φημολογείται έντονα τις τελευταίες ημέρες ότι έχει προταθεί αλλαγή της όδευσής του (με παράκαμψη της Κύπρου) με πρωτοβουλία της Αιγύπτου. Φημολογία που μάλλον δεν είναι ασύνδετη με το ταξίδι που πραγματοποιεί σήμερα στο Κάιρο ο Έλληνας ΥΠΕΞ Νίκος Δένδιας, ο οποίος επιστρέφοντας από την αιγυπτιακή πρωτεύουσα θα επισκεφθεί και τη Λευκωσία.

Στο φόντο αυτό, ο κ. Steinitz και η Υπουργός Ενέργειας της Κύπρου Νατάσα Πηλείδου θα μεταβούν στο Κάιρο την Τρίτη για την πρώτη Υπουργική Σύνοδο του Φόρουμ Φυσικού Αερίου Ανατολικής Μεσογείου (EMGF) που πήρε επισήμως «σάρκα και οστά» μετά την υπογραφή του Καταστατικού από όλα τα μέλη (Αίγυπτος, Ισραήλ, Ελλάδα, Kύπρος, Ιταλία, Ιορδανία, Παλαιστίνη) και συνακόλουθα την κύρωσή του από τα κοινοβούλια με την εξαίρεση της Ιταλίας. Θα τους υποδεχθεί ο Αιγύπτιος ΥΠΕΝ Tarek el-Molla, ενώ οι υπόλοιποι υπουργοί θα συμμετάσχουν μέσω τηλεδιάσκεψης. Θα συζητηθούν διάφορα θέματα, μεταξύ των οποίων και η υποβολή αιτήματος από τη Γαλλία για τη συμμετοχή της ως πλήρους μέλους στον οργανισμό.

Θα πραγματοποιηθούν επίσης διμερείς συναντήσεις μεταξύ των υπουργών, όπου αναμένεται να τεθεί επί τάπητος το θέμα του αγωγού East Med, για τον οποίο σημειώνουμε την χθεσινή δήλωση της κ. Πηλείδου ότι πιθανή αλλαγή όδευσης (σ.σ. με παράκαμψη της Κύπρου) θα άλλαζε σε μεγάλο βαθμό τον αρχικό σχεδιασμό που έχει υποβληθεί στην ΕΕ -σύμφωνα με τον οποίο έχει αντληθεί χρηματοδότηση για τις μελέτες-, αλλά και τις πρωτοβουλίες που έχει αναλάβει η ελληνική πλευρά για «εξορθολογισμό» του project και τη σύνδεσή του με τις αγορές της Κεντρικής και Ανατολικής Ευρώπης, καθώς κάτι τέτοιο θα ενίσχυε σημαντικά τη βιωσιμότητά του και θα αναδείκνυε πιθανές συνέργειες με άλλους αγωγούς φυσικού αερίου που ήδη κατασκευάζονται ή σχεδιάζονται στην περιοχή.

Ακολουθήστε το Money Review στο Google News