Business Talk Δευτέρα 22/03/2021, 00:01
BUSINESS TALK

Ο «Κόκκινος Κύκνος» και ο νέος πονοκέφαλος για Lamda και ΓΕΚ

MR
  • Στις 260 σελίδες της ετήσιας οικονομικής έκθεσης της Fraport AG η λέξη «Ελλάδα» (Greece) αναφέρεται 85 φορές. Και δυστυχώς στην σελίδα 142 η αναφορά στην χώρας είναι μάλλον ανησυχητική: Η γερμανική μητρική της Fraport-Greece που διαχειρίζεται τα 14 περιφερειακά αεροδρόμια, στις εκτιμήσεις της για τα μακροοικονομικά μεγέθη της φετινής χρονιάς αναφέρει πως το ελληνικό ΑΕΠ το 2021 θα συρρικνωθεί κατά 4,5% . Επικαλείται μάλιστα διάφορες πήγες μεταξύ των οποίων το γερμανικό ινστιτούτο Ifo, τον ΟΟΣΑ, τη Deka Bank αλλά και το γερμανικό ομοσπονδιακό στατιστικό γραφείο. Και βεβαίως δεν πρόκειται περί λάθους αλλά περί της υπόθεσης εργασίας της Fraport για τη φετινή χρονιά. Ε, λοιπόν μπορεί να είναι σίγουροι ότι θα τους έχουμε μία ευχάριστη έκπληξη από την Ελλάδα, της οποίας η οικονομία δεν πρόκειται να συρρικνωθεί κατά 4,5%.

 

  • Τούτων λεχθέντων, να ξέρετε πάντως πως η δραματική υποτίμηση της τουρκικής λίρας έναντι του δολαρίου το τελευταίο εικοσιτετράωρο δημιουργεί σοβαρότατο πρόβλημα ανταγωνιστικότητας στους έλληνες ξενοδόχους, που επιχειρούν φέτος να αποσπάσουν μερίδια αγοράς ταξιδιωτών από χώρες της Ανατολικής Ευρώπης και κυρίως την Ρωσία που συνήθως ταξιδεύουν στη γειτονική χώρα. Το τουρκικό νόμισμα άνοιξε νωρίτερα σήμερα στα διεθνή χρηματιστήρια 16% χαμηλότερα έναντι του δολαρίου μετά τις νέες παλινωδίες Ερντογάν με την Κεντρική Τράπεζα. Τα νέα είναι πολύ δυσάρεστα και η νευρικότητα στις τάξεις των τουριστικών επιχειρήσεων κλιμακώνεται. Μπορεί να έχουμε να κάνουμε δηλαδή με έναν τούρκικο μαύρο κύκνο, κατά την έννοια του Nassim Nicholas Taleb, ή καλύτερα (;) με έναν «Κόκκινο Κύκνο». Μια αιφνιδιαστική εξέλιξη που ενδεχομένως να καθορίσει το ίδιο το ελληνικό ΑΕΠ. 

 

  • Μπορεί το ΤΑΙΠΕΔ να προετοιμάζεται να μετεξελιχθεί σε μηχανισμό προετοιμασίας έργων (Project Preparation Facility το λένε) που θα χρηματοδοτηθούν από το ταμείο ανάκαμψης αλλά αυτό δε σημαίνει πως υπουργεία που έχουν εντάξει έργα στο εθνικό σχέδιο για την απορρόφηση των 32 δισ. έχουν την παραμικρή όρεξη να εκχωρήσουν αυτές τις αρμοδιότητες στο ταμείο αποκρατικοποιήσεων. Πρώτο και καλύτερο το υπουργείο υποδομών και μεταφορών. Ωστόσο όλοι αυτοί που αντιδρούν στην προοπτική τα έργα τους να τα τρέχει το ΤΑΙΠΕΔ καλό θα ήταν να είχαν να επιδείξουν και μια κάποια επιτάχυνση των ρυθμών με τους οποίους δουλεύουν οι υπηρεσίες τους. Τουλάχιστον στο υποδομών το πρόσφατο ιστορικό δεν είναι και τόσο κακό. Διαχρονικά όμως; Θυμίζουμε πως το υποδομών θέλει εντός της επόμενης τετραετίας να έχει σε εξέλιξη έργα συνολικού προϋπολογισμού 13 δισ. ευρώ.

 

  • Ένα καινούργιο πονοκέφαλο απέκτησαν στην ΓΕΚ Τέρνα και την Lamda Development, ο όποιος σχετίζεται με την αποχώρηση του Μάριου Κοντομέρκου από την ηγεσία της Mohegan. Ο Κοντομέρκος, γέννημα-θρέμμα της Γλυφάδας (εκεί κατοικεί ακόμα και σήμερα η μητέρα του), αποτέλεσε κινητήριο μοχλό για τον προσανατολισμό της Mohegan προς το Ελληνικό αλλά και την κοινοπραξία με ΓΕΚ Τερνα για την ανάπτυξη του ολοκληρωμένου συγκροτήματος καζίνο. Προφανώς και η Mohegan δεσμεύεται από τα συμβατικά κείμενα αλλά πρέπει τώρα όλοι οι συμμετέχοντες στο project προεξάρχουσας της εταιρείας του Γιώργου Περιστέρι αλλά και της Lamda Development να περιμένουν να δουν τι σκέφτεται και πως θα κινηθεί το νέο αφεντικό της αμερικανικής εταιρείας ψυχαγωγίας. Όσο για τον Μάριο, μην εκπλαγείτε αν το δείτε μεσοπρόθεσμα να πιάνει στασίδι σε κάποια καλή θέση στο όλο project.

 

  • Μικρές διαφορές έχει η αγορά ακινήτων από το γνωστό παιχνίδι monopoli. Όσοι λοιπόν, γνωρίζουν, αργά και προσεκτικά, σπεύδουν να τοποθετηθούν σε συγκεκριμένες περιοχές του αθηναϊκού real estate. Μία τέτοιου είδους κίνηση αφορά το οικόπεδο της οδού Ευμολπιδών 3, στον Κεραμεικό, όπου σύντομα θα ξεκινήσει να κατασκευάζεται ένα νέο κτήριο κατοικιών.

 

  • Μεγαλύτερο όμως, ενδιαφέρον ίσως να έχει το γεγονός ότι στη συγκεκριμένη περίπτωση ο παίκτης στη Monopoli του αθηναϊκού real estate είναι η εταιρεία Δομοτέκα της οικογένειας Ψαλτάκου. Μέχρι δε πολύ πρόσφατα στη θέση του προέδρου και διευθύνοντα συμβούλου της εταιρείας βρισκόταν ο Παναγιώτης Ψαλτάκος, ο οποίος έχει συνδεθεί με την ΤΕΚΑΛ που έχει σαρώσει τα έργα στο λιμάνι του Πειραιά για λογαριασμό της Cosco.

 

  • Με δυο καλά νέα έκλεισε η εβδομάδα που πέρασε για τη Motor Oil: Το πρώτο ήταν η πολύ μεγάλη υπερκάλυψη της ομολογιακής έκδοσης των 200 εκατ. ευρώ (5,1 φορές-προσφορές 1 δισ. δηλαδή) και το επιτόκιο που διαμορφώθηκε στο 1,9% (έναντι 3,875% για το ομόλογο της ΔΕΗ και μάλιστα για μεγαλύτερης -επταετούς- διάρκειας τίτλων). Το δεύτερο ήταν ότι από παρουσίαση που πραγματοποίησε ο πρόεδρος του ΔΕΣΦΑ Γιάννος Μιχόπουλος σε εκδήλωση για το Χρηματιστήριο Ενέργειας την Παρασκευή το απόγευμα, προέκυψε ότι το έργο Διώρυγα Gas του ομίλου (που αφορά στην κατασκευή πλωτής μονάδας αεριοποίησης και αποθήκευσης υγροποιημένου φυσικού αερίου (FSRU) στους Άγιους Θεοδώρους της Κορίνθου) έχει περιληφθεί στο νέο Δεκαετές Πρόγραμμα Ανάπτυξης του ΔΕΣΦΑ, το οποίο -κατά πληροφορίες- έχει μεν εγκριθεί από τη ΡΑΕ, δεν έχει όμως καθαρογραφεί και δημοσιευτεί ακόμα.

 

  • Οι κύριοι κύριοι Μπάκος και Καϋμενάκης με την ανοιχτή τους επιστολή που δημοσιεύτηκε χθες στην Καθημερινή πετυχαίνουν να εμφανιστούν ως ευαγγελιστές της συναίνεσης. Μια κίνηση τακτικής που ενδέχεται εκτός από εντυπώσεις να δημιουργήσει και συνθήκες για την είσοδο τους στο μάνατζμεντ της κατασκευαστικής. Τι συνέβη; Οι δύο εφοπλιστές που διαθέτουν το 25,58% της μεγάλης κατασκευαστικής εταιρίας, προτείνουν συμφωνία για διευρυμένο Διοικητικό Συμβούλιο στην Ελλακτωρ, ώστε να «έχει συμμορφωθεί με τα κριτήρια καταλληλότητας που ορίζουν η νομοθεσία και οι ορθές πρακτικές εταιρικής διακυβέρνησης.»

 

  • Η πρόταση απευθύνεται στους δύο μεγάλους «μετόχους μειοψηφίας» όπως χαρακτηρίζονται, η ολλανδική Reggeborgh Invest B.V. και ο κ. Λ. Μπόμπολας. Με την «ανοικτή επιστολή» καλούνται «να προσέλθουν σε διάλογο πριν από την καταληκτική ημερομηνία της Παρασκευής 26 Μαρτίου οπότε και θα προτείνουμε νέο Διοικητικό Συμβούλιο (Δ.Σ.), προκειμένου να συμφωνήσουμε σε κοινή λύση». «Η πρότασή μας, προσθέτουν, διασφαλίζει την ανάδειξη Διοικητικού Συμβούλιου που θα συγκεντρώνει την μέγιστη δυνατή συναίνεση που είναι αναγκαία ώστε να αντιμετωπιστούν οι προκλήσεις του μέλλοντος.».

 

  • Στην ανακοίνωση πάντως δεν διευκρινίζεται η στάση των δύο εφοπλιστών σχετικά με την αύξηση κεφαλαίου που επίσης είναι στην ατζέντα της ίδιας γενικής συνέλευσης, αλλά πιθανότατα εφόσον υπάρξει συμφωνία για το νέο Διοικητικό Συμβούλιο, θα υπάρχει και συμφωνία σχετικά με την αύξηση κεφαλαίου, αναφέρουν πηγές προσκείμενες σε αυτούς. Επίσης στο κείμενο δεν αναφέρονται όροι όσον αφορά τα πρόσωπα που θα αποτελούν το προτεινόμενο ΔΣ.

 

  • Το πάρτι στα διεθνή χρηματιστήρια έχει πλέον (δι)εγείρει διάφορα κόκκινα σημαιάκια στις οθόνες όσων ανησυχούν για διόρθωση. Υπάρχουν πολλοί λόγοι για να πιστεύει κανείς ότι έχουμε να κάνουμε με μία πρωτοφανή στην ιστορία φούσκα αλλά αυτό δε σημαίνει ότι η φούσκα δεν μπορεί να συνεχίσει να φουσκώνει. Το τελευταίο καμπανάκι έρχεται από τον λεγόμενο και δείκτη του Γουόρεν Μπάφετ: Ο «Buffett Indicator» έφτασε σε ένα ακόμα ιστορικό υψηλό. Η κεφαλαιοποίηση του συνόλου των μετοχών διεθνώς ανέρχεται πλέον στο 123,4% του παγκόσμιου ΑΕΠ. Την τελευταία φορά που πέρασε το 110% είχαμε την κρίση της Lehman Brothers.

 

  • Ανοιχτό διαγωνισμό για την αγορά ετοιμοπαράδοτου κτιρίου για να στεγάσει τις κεντρικές του υπηρεσίες (που τώρα βρίσκονται στην οδό Περραιβού) προκήρυξε ο ΔΕΔΔΗΕ. Όπως προκύπτει από την περιληπτική διακήρυξη που δημοσιεύθηκε σε κυριακάτικες εφημερίδες, το ανώτατο ποσό που έχει προϋπολογίσει η διοίκηση είναι τα 25 εκατ. ευρώ και η καταληκτική ημερομηνία για την υποβολή προσφορών είναι η 14η Μαΐου 2021.

 

  • Αλλά και η “μαμά” ΔΕΗ έχει δρομολογήσει τη μετακόμιση των κεντρικών της γραφείων από το ιστορικό κτίριο της οδού Χαλκοκονδύλη στη λεωφόρο Μεσογείων, με την υπογραφή -τον περασμένο Σεπτέμβριο- σύμβασης με το Ταμείο Εθνικής Άμυνας για το ακίνητο όπου βρίσκεται το πρώην στρατόπεδο “Πλέσσα” ,εμβαδού 18.643 τετραγωνικών μέτρων που βρίσκεται δίπλα στο υπουργείο Εθνικής Άμυνας.

Αποποίηση ευθύνης: Τα αναφερόμενα στην παρούσα ενότητα αποτελούν δημοσιογραφικές πληροφορίες και σε καμία περίπτωση δεν θα πρέπει να θεωρηθούν ή εκληφθούν σαν επενδυτικές συμβουλές ή προτάσεις, ούτε προσφορά ή προτροπή, για οιαδήποτε πράξη αγοράς ή πώλησης κινητών αξιών όπως μετοχές ή ομόλογα ούτε άλλων αξιών εν γένει.

Money Review