Business Talk Πέμπτη 18/03/2021, 06:00
BUSINESS TALK

Στα πρόθυρα νευρικής κρίσης κατασκευαστές, υπεργολάβοι και ξενοδόχοι

ΒΤ
  • Από τη Διαύγεια ανέσυραν κύκλοι της αγοράς μια ενδιαφέρουσα εξέλιξη, δεδομένης και της ευρύτερης συζήτησης για τον κατασκευαστικό κλάδο του τελευταίου έτους: από αναρτημένη εκεί απόφαση προκύπτει πως ο εκτελεστικός πρόεδρος της Άκτωρ, και της θυγατρικής της Τομή, ο κ. Χρήστος Παναγιωτόπουλος, ως ιδιοκτήτης της μικρής κατασκευαστικής εταιρείας, P&C Development AE συμφερόντων της οικογενείας του, ανταγωνίστηκε τις εταιρείες που προεδρεύει. «Στηρίζει», σχολίαζαν σκωπτικά στην αγορά, «τον θεσμό της οικογένειας και την εταιρεία που διοικεί ο αδελφός του».

 

  • Τι συνέβη; Η P&C Development σε κοινοπραξία με την Τερνα Ενεργειακή ανταγωνίστηκε την Τομή που είναι θυγατρική της Άκτωρ αλλά και την Ιντρακόμ Κατασκευές. Τελικά το έργο το πήρε η τελευταία προσφέροντας έκπτωση 52,12%. Το κόστος του έργου έχει εκτιμηθεί σε 15,7 εκατ. ευρώ. Πρόκειται για το έργο κατασκευής του «Ιωνικού Κέντρου», σύνθετου κτιριακού συγκροτήματος στη Νέα Ιωνία, δίπλα στο σταθμό του Ηλεκτρικού στον Περισσό.

 

  • Αυτά συζητούνταν χθες ενόσω ο διευθύνων σύμβουλος της Ελλάκτωρ Άρης Ξενόφος, χθες, σε τηλεδιάσκεψη με αναλυτές, εξέφραζε την πεποίθησή του ότι οι μέτοχοι θα στηρίξουν την αύξηση κεφαλαίου, ύψους 120,5 εκατ. ευρώ, που θα συζητηθεί στην έκτακτη γενική συνέλευση στις 2 Απριλίου. Εκείνο που επίσης κρατήσαμε από όσα ειπώθηκαν χθες είναι ότι οι κινήσεις που υλοποιεί ήδη η εταιρεία (π.χ. ορθολογικοποίηση μισθολογικού κόστους κτλ.) και θα συνεχιστούν μέχρι το 2023 και θα αποφέρουν αθροιστικά ένα όφελος της τάξεως των 69 εκατ. ευρώ.

 

  • Όπως και ότι θα υπάρξει επιπρόσθετη εξοικονόμηση κόστους 98 εκατ. ευρώ, μέχρι τέλη του 2023, μέσω της επαναδιαπραγμάτευσης με προμηθευτές, της αναδιοργάνωσης της εταιρείας και της απομάκρυνσης προσωπικού που απασχολούνταν σε έργα που έχουν ολοκληρωθεί. Και κάπου εδώ οι εμπλεκόμενοι προμηθευτές και υπεργολάβοι έπαθαν νευρική κρίση. Διότι επαναδιαπραγμάτευση συμβάσεων σημαίνει κούρεμα. Και πόσο θα είναι το κούρεμα αυτό άραγε;

 

  • Η εκτίμηση είναι πως το συντριπτικό μέρος των συμβάσεων που θέλει να επαναδιαπραγματευτεί η διοίκηση της Ελλάκτωρ αφορά την θυγατρική της Άκτωρ. Πολλοί όμως εκ των προμηθευτών και υπεργολάβων δηλώνουν πως δεν έχει υπάρξει καμία σχετική ειδοποίηση πόσο μάλλον συνεννόηση. Και το ερώτημα που ανακύπτει είναι, εάν οι αντισυμβαλλόμενοι του κατασκευαστικό ομίλου δεν δεχτούν καμία επαναδιαπραγμάτευση, τί ακριβώς προτίθεται να κάνει η Ελλάκτωρ;

 

  • Ανησυχούν κάποιοι πως η πανδημία έπληξε ακόμα κι αυτήν την μηχανή ανάπτυξης (sic) που ονομάζεται Σταθμός Εμπορευματοκιβωτίων Πειραιά επειδή τον Ιανουάριο και ton Φεβρουάριο οι προβλήτες 2 kai 3 παρουσίασαν μείωση της διακίνησης κατά 14% και 12%. Όμως η πραγματικότητα είναι πιο …ελληνική: η μείωση στην διακίνηση προήλθε από τρεις μέρες απεργίας των πλοηγών, τρεις μέρες απεργίας των ρυμουλκών κι άλλες μια δυο μέρες κακοκαιρίας (νοτιάς) που δεν επέτρεψε στους -ευλαβικούς ως προς τους κανονισμούς- πλοηγούς να προσεγγίσουν τα πλοία που έρχονταν να δέσουν στον Πειραιά.

 

  • Οι οκτώ αυτές μέρες στις 59 που είχε ο Ιανουάριος και ο Φεβρουάριος μαζί αντιστοιχούν στο 13% του διαστήματος αυτού. Όσο ακριβώς και ο μέσος όρος της πτώσης της διακίνηση των εμπορευματοκιβωτίων… Αυτά προς πληροφόρηση όσον γκρινιάζουν για καθυστερήσεις στις εισαγωγές και εξαγωγές.

 

  • Με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή να ψάχνει ακόμα το βηματισμό της αναφορικά με το εμβολιαστικό πρόγραμμα στην Γηραιά Ήπειρο και το πράσινο ψηφιακό πιστοποιητικό εμβολιασμών, ανοσίας και αρνητικού τεστ να είναι προαιρετικό για τις χώρες μέλη, η Αθήνα στρέφεται τώρα στην βρετανική και στην ρωσική αγορά προκειμένου να ολοκληρώσει διμερείς συμφωνίες τύπου Ισραήλ.

 

  • Ήδη έχει ανακοινωθεί στους ρώσους τουριστικούς πράκτορες πως η Ελλάδα θα δέχεται χωρίς πολλές διατυπώσεις τους εμβολιασμένους με το εμβόλιο Sputnik V ενώ αντίστοιχη διευθέτηση αναζητείται και για τους Ουκρανούς. Οι δύο αγορές είναι πολύ σημαντικές για αρκετές ελληνικές τουριστικές επιχειρήσεις αν και τα τελευταία χρόνια ακολούθησαν πορεία συρρίκνωσης για λόγους που δεν είναι της παρούσης. Με τη Βρετανία οι συζητήσεις βρίσκονται σε πολύ προχωρημένο στάδιο και οι σχετικές ανακοινώσεις μπορεί να έρθουν γρήγορα.

 

  • Όμως τα ταξίδια είναι μείζον ζήτημα και για την αγορά ακινήτων που τείνει να πάθει μονομανία με το πότε θα και με ποιους όρους θα επιτραπεί η έλευση Κινέζων ταξιδιωτών στην Ελλάδα. Και αυτό διότι με τα ταξίδια αυτά παγωμένα για τουλάχιστον ένα χρόνο έχει κρασάρει κυριολεκτικά η αγορά χρήσης βίζας, η πώληση δηλαδή κατοικιών αξίας άνω των 250.000 ευρώ.

 

  • Οι παροικούντες την Ιερουσαλήμ αυτή μιλούν για συσσωρευμένη ζήτηση και εξηγούν πως τους τελευταίους μήνες χρησιμοποιούν πλέον μέσα κοινωνικής δικτύωσης όπως το ίνσταγκραμ αλλά και συναφείς κινεζικές εφαρμογές για να δείχνουν διαμερίσματα και κατοικίες στους (σφοδρά) ενδιαφερόμενους κινέζους. Αλλά επειδή συμβόλαια δεν κλείνονται από τα social media όλοι περιμένουν την απελευθέρωση των μετακινήσεων. Τόσο που είναι πιθανόν όταν θα φτάσουν τα πρώτα αεροπλάνα από την Κίνα να δούμε στις αφίξεις του αεροδρομίου στα Σπάτα μεσίτες να κουνάνε σημαιάκια. Κάποιες εκτιμήσεις μιλούν για αναμενόμενες εισροές κεφαλαίων σε ελληνικά ακίνητα της τάξης του ενός δισεκατομμυρίου ευρώ μέσα στους πρώτους 12 μήνες.

 

  • Χρειάστηκε να αντιγράψει κάτι από το στυλ της Tesla, όμως αυτός ο χρηματιστηριακός… δεινόσαυρος, κατάφερε να επιστρέψει στην πρώτη γραμμή. Ο λόγος για τη Volkswagen, που έγινε και πάλι η πολυτιμότερη εταιρεία στο χρηματιστήριο της Φρανκφούρτης, παίρνοντας πίσω το «στέμμα» που έχασε πριν από έξι χρόνια. Οι κοινές μετοχές της εταιρείας σημειώνουν άνοδο 80% από τις αρχές του έτους. Την προηγούμενη εξαετία εκδηλώθηκε, μεταξύ άλλων το γνωστό πλέον σκάνδαλο dieselgate με τις εκπομπές ρύπων των αυτοκινήτων της, επομένως λίγοι μπορούσαν να φανταστούν ότι η VW θα επέστρεφε κάποτε στην κορυφή του DAX.

 

  • Όμως αφότου ο γνώριμος μας από την Αστυπάλαια CEO Χέρμπερτ Ντις ανακοίνωσε το σχέδιό του να μετατρέψει την VW σε ηγέτιδα δύναμη της ηλεκτροκίνησης, ο ενθουσιασμός της αγοράς δεν κρύβεται. Και η UBS προβλέπει ότι η VW θα πουλά 300.000 περισσότερα ηλεκτρικά αυτοκίνητα από την Tesla έως το 2025. Ο Ντις μπορεί να αντιγράφει σήμερα τις τακτικές του Έλον Μασκ, με φαντασμαγορικές παρουσιάσεις και προσωπικές αναρτήσεις στα social media, αλλά στόχος του δεν είναι άλλος από το να κερδίσει την Tesla στο ίδιο της το παιχνίδι. Και τα (χρηματιστηριακά) στοιχήματα ξεκίνησαν.

Αποποίηση ευθύνης: Τα αναφερόμενα στην παρούσα ενότητα αποτελούν δημοσιογραφικές πληροφορίες και σε καμία περίπτωση δεν θα πρέπει να θεωρηθούν ή εκληφθούν σαν επενδυτικές συμβουλές ή προτάσεις, ούτε προσφορά ή προτροπή, για οιαδήποτε πράξη αγοράς ή πώλησης κινητών αξιών όπως μετοχές ή ομόλογα ούτε άλλων αξιών εν γένει.

Money Review