Business & Finance Πέμπτη 23/05/2024, 07:08
ΔΙΕΘΝΗΣ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Μαθήματα αποτυχίας: Ο άνθρωπος που μας έδωσε το Netflix είχε αρχικά μία απαίσια ιδέα

Μαθήματα αποτυχίας: Ο άνθρωπος που μας έδωσε το Netflix  είχε αρχικά μία απαίσια ιδέα

Ο Reed Hastings δεν είναι απλά δισεκατομμυριούχος, αλλά και γνωστός σε όλο τον κόσμο. Ακόμα και όσοι δεν έχουν ακούσει το όνομά του πιθανότατα έχουν χρησιμοποιήσει τις υπηρεσίες της εταιρείας που ίδρυσε το 1997. Αλλά ενώ το Netflix έγινε ένας παγκόσμιος κολοσσός με κεφαλαιοποίηση 280 δισ. δολαρίων,  η πρώτη επιχειρηματική ιδέα του Hastings δεν ήταν και τόσο υποσχόμενη.

«Ήταν μια απαίσια ιδέα, αλλά ήμουν εξίσου αφοσιωμένος σε εκείνη την απαίσια ιδέα όσο ήμουν και στο Netflix», είπε ο Hastings σε μια πρόσφατη εκδήλωση του Stanford Graduate School of Business, σύμφωνα με το CNBC.

Η ιδέα αυτή ήταν ένα «ποντίκι ποδιού», το οποίο επέτρεπε στους χρήστες υπολογιστών να κινήσουν τον κέρσορα με την πατούσα τους.

Μάλιστα, ο Hastings αποκάλυψε ότι πίστευε τόσο πολύ στις δυνατότητες αυτού του προϊόντος ώστε σχεδόν παράτησε τις σπουδές του στο Stanford για να ιδρύσει μια εταιρεία που θα το ανέπτυσσε και θα το πουλούσε.

Ο συνιδρυτής και εκτελεστικός πρόεδρος του Netflix πίστευε πάντα ότι οι επιχειρηματικές του ιδέες θα άλλαζαν τον κόσμο. Και η υπηρεσία streaming την οποία δημιούργησε πράγματι το πέτυχε αυτό.  

«Σαν entrepreneur, πρέπει να νιώθεις ότι μπορείς να πηδήξεις από ένα αεροπλάνο γιατί έχεις εμπιστοσύνη ότι θα πιάσεις ένα πουλί που θα πετά από εκεί», είχε πει ο Hastings σε μια συνέντευξή του το 2012. «Είναι μια πράξη ηλιθιότητας, και οι περισσότεροι entrepreneurs συνθλίβονται στο έδαφος, γιατί το πουλί δεν περνάει, αλλά μερικές φορές συμβαίνει».

Την εποχή που σκέφτηκε το ποντίκι ποδιού, ο Hastings έκανε το μεταπτυχιακό του στην πληροφορική στο Stanford. Αυτό που τον ενοχλούσε όταν έγραφε κώδικα ήταν ο χρόνος που έχανε καθώς έπρεπε να αφήσει το πληκτρολόγιο για να πιάσει το ποντίκι.

Μάλιστα, έφτασε στο σημείο να προσλάβει έναν μεταπτυχιακό φοιτητή που ήταν μηχανολόγος μηχανικός για να του φτιάξει το πρωτότυπο, με βάση την ιδέα του. Αλλά 48 ώρες μετά, ο Hastings συνειδητοποίησε ότι το ποντίκι ποδιού δεν θα δούλευε.

«Πρώτον, παθαίνεις κράμπες στο πόδι και δεύτερον, είναι ένα πολύ βρώμικο περιβάλλον. Μετά από δύο μέρες είναι αηδιαστικό», θα ομολογούσε.

Η ίδρυση της Netflix 

Ο Reed Hastings, που διαθέτει σήμερα περιουσία 4,6 δισ. δολαρίων, είχε αποφασίσει ότι θέλει να γίνει επιχειρηματίας από μικρή ηλικία, όταν από το γυμνάσιο ακόμα βύθιζε οδοντογλυφίδες σε λάδι κανέλας και τις πουλούσε για 5 σεντς την κάθε μία.

Αποφοίτησε από το Stanford το 1988 και τρία χρόνια αργότερα ίδρυσε την πρώτη του εταιρεία, την Pure Software, η οποία δημιουργούσε εργαλεία για προγραμματισμό. Η εταιρεία αυτή μπήκε στο χρηματιστήριο το 1995 και εξαγοράστηκε από την Rational Software αντί 525 εκατ. δολαρίων το 1997.

Την ίδια χρονιά, ο Hastings ίδρυσε την Netflix, χρησιμοποιώντας κάποια από τα χρήματα αλλά και από τα μαθήματα που πήρε από την Pure Software.

Η ιδέα που άλλαξε τον κόσμο

Το 1997, ο Hastings είχε νοικιάσει το «Apollo 13» του Tom Hanks, αλλά είχε ξεχάσει να επιστρέψει την βιντεοκασέτα . Όταν πια το συνειδητοποίησε, το βίντεο κλαμπ τον χρέωσε 40 δολάρια.

«Δεν ήθελα να το πω στη γυναίκα μου. Και σκέφτηκα: Θα θέσω σε κίνδυνο την ακεραιότητα του γάμου μου για μία χρέωση καθυστέρησης; Αργότερα, καθώς πήγαινα στο γυμναστήριο, συνειδητοποίησα ότι εκεί ακολουθούσαν ένα πολύ καλύτερο επιχειρηματικό μοντέλο. Μπορούσες να πληρώσεις 30 ή 40 δολάρια τον μήνα και να γυμνάζεσαι όσο λίγο ή όσο πολύ ήθελες».

Αυτή η ιδέα αποτέλεσε τη βάση για το Netflix, το οποίο ο Hastings ίδρυσε μαζί με τον επιχειρηματία Mark Randolph στις 29 Αυγούστου του 1997.

Η εταιρεία, που έστελνε στους πελάτες της τα DVD της επιλογής τους μέσω του ταχυδρομείου, μέσα σε χαρακτηριστικούς κόκκινους φακέλους, κέρδισε 239.000 συνδρομητές μόνο τον πρώτο χρόνο της. Ουσιαστικά, οι χρήστες έφτιαχναν μία λίστα με ταινίες που ήθελαν να δουν στο Netlfix.com και η εταιρεία τους έστελνε την επόμενη από τη λίστα τους μόλις επέστρεφαν το προηγούμενο DVD. Με αυτό το μοντέλο, οι συνδρομητές μπορούσαν να κρατήσουν την κάθε ταινία όσο ήθελαν, χωρίς να χρεώνονται παραπάνω από τη μηνιαία συνδρομή τους.

Ο Hastings πίστεψε από πολύ νωρίς στη δύναμη του streaming, για αυτό και έδωσε στους συνδρομητές του Netlfix τη δυνατότητα αυτή, ακόμα και σε εκείνες τις «πρωτόγονες» ημέρες του ίντερνετ.

Η πανδημία, όταν όλος ο κόσμος έμεινε κλεισμένος στο σπίτι του, βλέποντας σειρές στο Neftlix, έκανε αυτή την εταιρεία ένα όνομα γνωστό σε κάθε γωνιά της γης αλλά και έναν επιχειρηματικό κολοσσό.

moneyreview.gr

Διαβάστε επίσης: 

Κόντρα στο στερεότυπο: Ίδρυσε την πιο σημαντική εταιρεία του κόσμου στα 55 του

Μεγάλωσε χωρίς τρεχούμενο νερό – Τώρα γίνεται δισεκατομμυριούχος

Drunk Elephant: Η γυναίκα πίσω από το brand που τρελαίνει τα 10χρονα – Όλοι της έλεγαν ότι κάνει λάθος

Ακολουθήστε το Money Review στο Google News