Business & Finance Τρίτη 23/04/2024, 14:00
ΔΙΕΘΝΗΣ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Πώς η Gucci έφτασε να πωλείται στα… καλάθια – Τι θα κάνει ο Pinault;

Πώς η Gucci έφτασε να πωλείται στα… καλάθια – Τι θα κάνει ο Pinault;

Κίτρινες γόβες, χνουδωτές παντόφλες, φανταχτερά σακάκια και τσαντάκια σε έντονο πράσινο. Όλα είναι προϊόντα της Gucci, από περασμένες σεζόν, τα οποία μπορεί κανείς να βρει σε τιμές ευκαιρίας σε μπουτίκ του οίκου, σε ένα προάστιο του Παρισιού, κοντά στην Disneyland. Κυρίως, όμως, είναι μια εικόνα αδιανόητη για τους ανταγωνιστές της, την Louis Vuitton, την Chanel ή την Hermes, καθώς αυτά τα μεγάλα ονόματα της πολυτέλειας διατηρούν έναν αέρα αποκλειστικότητας γύρω από τα προϊόντα τους και δεν κάνουν ποτέ εκπτώσεις στα πιο επιθυμητά προϊόντα τους.

Το αποτέλεσμα είναι ότι  τώρα που η ύψους 362 δισ. ευρώ βιομηχανία των ειδών πολυτελείας επιβραδύνει, η μητρική της Gucci, Kering, πασχίζει να ανακόψει την απότομη μείωση των εσόδων της, την ώρα που άλλες εταιρείες του κλάδου αποδεικνύονται πιο ανθεκτικές.

Η μετοχή της LVMH, για παράδειγμα, έχει υπερδιπλασιαστεί από τον Μάρτιο του 2020, με αποτέλεσμα ο ιδρυτής της, Bernard Arnault, να γίνει ο πλουσιότερος άνθρωπος του κόσμου. Αντίστοιχη είναι και η πορεία της μετοχής της  Hermes, κάτι που σημαίνει ότι η οικογένεια πίσω από τον γαλλικό οίκο έχει μπει στις πλουσιότερες της Ευρώπης.

Αντίθετα, η Kering, η οποία στηρίζεται στην Gucci για τα δύο τρίτα των κερδών της, έχει χάσει περίπου το ένα τρίτο της αξίας της. Σύμφωνα με το Bloomberg, η οικογένεια Pinault, που ελέγχει την εταιρεία, αντιμετωπίζει μια από τις μεγαλύτερες προκλήσεις της, καθώς οι επενδυτές της, πρώην στελέχη και γνώστες της αγοράς τονίζουν πως χρειάζεται να λάβει πολύ πιο δραστικά μέτρα για να ανακάμψει.

Άτομα με τα οποία συνομίλησε το Bloomberg αμφισβητούν, μάλιστα, εάν ο Francois-Henri Pinault, ο 61χρονος γιος του ιδρυτή και CEO του ομίλου, είναι ο κατάλληλος άνθρωπος για τη δουλειά αυτή. Ο FHP, όπως είναι ευρέως γνωστός, έχει περάσει δύο δεκαετίες στο τιμόνι του ομίλου, αλλά σύμφωνα με κάποιους παρατηρητές, είναι ώρα να παραδώσει τα ηνία σε κάποιον άλλο, όπως η αναπληρώτρια CEO, Francesca Bellettini.

Τόσο ο ιδρυτής της Kering, ο 87χρονος Francois Pinault, όσο και ο Arnault της LVMH ξεκίνησαν την καριέρα τους στις business της πολυτέλειας με παρόμοιο τρόπο και δυναμική, αλλά οι αυτοκρατορίες τους έχουν αποκλίνει από τότε που οι δυο τους έδωσαν σκληρή μάχη για να αποκτήσουν την Gucci, πριν από δύο δεκαετίες. Ο Pinault, που άφησε το σχολείο στα 16 του και μπήκε στις επιχειρήσεις ξυλείας της οικογένειάς του, επικράτησε έναντι του Arnault και εξαγόρασε το ιταλικό brand.

Μερικά χρόνια αργότερα, έδωσε τα ηνία στον γιο του, τον FHP, ο οποίος ρευστοποίησε άλλες συμμετοχές της οικογενειακής επιχείρησης, για να εστιάσει σε μερικά βασικά brands. Ο  Francois Pinault διαθέτει σήμερα περιουσία 30 δισ. δολαρίων. 

Ο Arnault, αντίθετα, έδειξε μια ακόρεστη όρεξη για εξαγορές, με αποτέλεσμα η LVMH να ελέγχει σήμερα περίπου 75 brands, από τα ακριβά κρασιά και τη μόδα, έως τα ξενοδοχεία και τα καλλυντικά. Ο 75χρονος παραμένει επικεφαλής ενός ομίλου που αυτή τη στιγμή αποτιμάται στα 400 δισ. ευρώ, δηλαδή εννέα φορές πάνω από την Kering. 

Η Kering έχει βιώσει μεγάλα σκαμπανεβάσματα όλα αυτά τα χρόνια, κυρίως εξαιτίας του γεγονότος ότι η Gucci ισορροπεί ανάμεσα στη μόδα και την πολυτέλεια, δύο κομμάτια της αγοράς με επιχειρηματικά μοντέλα που συχνά συγκρούονται. Γιατί ενώ το πρώτο στηρίζεται σε εφήμερες τάσεις και πρέπει να αλλάζει διαρκώς, το άλλο οφείλει να είναι διαχρονικό και σταθερό.

Η Gucci φαίνεται να ακολουθεί περισσότερο τις τάσεις της μόδας, κάτι που σημαίνει ότι δυσκολεύεται όταν τα οικονομικά των καταναλωτών πιέζονται. Αντίθετα, ανταγωνιστές της όπως οι Hermes και Chanel προσφέρουν διαχρονικά και κλασικά κομμάτια, ενώ φροντίζουν να επιτείνουν τον παράγοντα της σπανιότητάς τους, με αποτέλεσμα να διατηρούν αμείωτο το ενδιαφέρον του καταναλωτικού κοινού.

Μέσα στον όμιλο, οι περισσότεροι αναγνωρίζουν ότι πρέπει να περιορίσουν τις πωλήσεις εκπτωτικών ειδών στα outlets, καθώς αυτές υπονομεύουν την αξία του brand. Όμως, τα μέτρα που χρειάζονται για να γίνει αυτό, θα αργήσουν να αποφέρουν καρπούς, λένε στο Bloomberg άτομα που γνωρίζουν.

Εν τω μεταξύ, το brand της Gucci κατρακυλά ανάμεσα στα πιο επιθυμητά του κόσμου, καθώς από την 1η θέση της σχετικής λίστας του Lyst, όπου  είχε βρεθεί το 2022, υποχώρησε το τρίτο τρίμηνο του 2023 στην 12η, πέφτοντας κάτω από μικρότερους ανταγωνιστές, όπως η Prada και η Miu Miu.

moneyreview.gr 

Διαβάστε επίσης: 

Τι θα γίνει η Armani μετά τον Armani – Ο «πατριάρχης» της μόδας άλλαξε γνώμη

Η πρώτη γενιά χτίζει, η δεύτερη καταστρέφει –Δύσκολη διαδοχή για τον πλουσιότερο άνθρωπο στη γη

Citi: Η Hermes μπορεί να ξεπεράσει τη Louis Vuitton

Ακολουθήστε το Money Review στο Google News
TAGS