Business & Finance Παρασκευή 15/03/2024, 07:10
ΔΙΕΘΝΗΣ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Δύο δυστυχήματα σε πέντε μήνες: Η αεροπορική που κατάφερε να ορθοποδήσει μετά από 10 χρόνια

Δύο δυστυχήματα σε πέντε μήνες: Η αεροπορική που κατάφερε να ορθοποδήσει μετά από 10 χρόνια

Στις 8 Μαρτίου του 2014, η πτήση MH370, η οποία εκτελούσε το δρομολόγιο Κουάλα Λουμπούρ – Πεκίνο, εξαφανίστηκε στον Ινδικό Ωκεανό μαζί με τους 239 επιβάτες της. Παρά τα εκατομμύρια δολάρια που δαπανήθηκαν στο πλαίσιο της μεγαλύτερης έρευνας στην ιστορία της αεροπλοΐας, το αεροπλάνο δεν βρέθηκε ποτέ. Τον Ιούλιο του ίδιου έτους, μια ρωσική ομάδα φέρεται ότι κατέρριψε την πτήση MH17, όσο πετούσε πάνω από την Ουκρανία, σκοτώνοντας τους 283 επιβάτες και τα 15 μέλη του πληρώματος.

Επρόκειτο για δύο πτήσεις της Malaysia Airlines, της αεροπορικής που έχασε δύο επιβατικά αεροσκάφη μέσα σε πέντε μήνες. Ορισμένοι απέδωσαν το μέχρι και σήμερα πρωτοφανές γεγονός σε «κατάρα», δεδομένου ότι η ίδια αεροπορική εκτελούσε πτήσεις επί 70 χρόνια χωρίς ιδιαίτερα προβλήματα. Εξού και είχε άριστο ιστορικό ασφαλείας και μάλιστα είχε κερδίσει βραβεία για τις υπηρεσίες της. Επίσης, είχε τεράστιο στόλο, ο οποίος εξυπηρετούσε πολλούς διεθνείς προορισμούς.

Μετά τα δύο πολύνεκρα δυστυχήματα, άλλοτε πιστοί επιβάτες της άρχισαν να προτιμούν άλλες εταιρείες και οι πτήσεις της, ιδίως οι μεγάλες, ήταν σχεδόν άδειες, σύμφωνα με δημοσιεύματα της περιόδου. 

Πέρυσι, όμως, ο διευθύνων σύμβουλος της Malaysia Airlines δήλωσε πως η εταιρεία πλησιάζει στην επίτευξη της πρώτης ετήσιας κερδοφορίας εδώ και δέκα χρόνια. Αυτό οφείλεται στην περικοπή διαδρομών, κίνηση που βελτίωσε την οικονομική της κατάσταση, αλλά και στο rebranding με έμφαση στην ασφάλεια, το οποίο έπεισε πολλούς πελάτες να επιστρέψουν.

«Είναι πια μια απλούστερη, πιο εστιασμένη εταιρεία, αν και με χαμηλότερες φιλοδοξίες», σχολίασε στο BBC άτομο με γνώσεις στον κλάδο της αεροπλοΐας. 

Αποκατάσταση ενός εθνικού συμβόλου

Προκειμένου να ορθοποδήσει η αεροπορική, η κυβέρνηση της Μαλαισία επενέβη άμεσα μετά το δεύτερο δυστύχημα. Ήταν άλλωστε ο εθνικός αερομεταφορέας της Μαλαισίας με τουλάχιστον 20.000 εργαζομένους και η μετοχή του είχε καταρρεύσει.

Μέσα σε έναν μήνα από το δεύτερο δυστύχημα, το κρατικό επενδυτικό ταμείο της χώρας κρατικοποίησε πλήρως την εταιρεία, ενώ προηγουμένως κατείχε το 69%. Στο πλαίσιο αυτό κήρυξε πτώχευση της Malaysia Airlines και δημιούργησε μια νέα εταιρεία από το «κουφάρι» της.

Στο πλαίσιο του εθνικού σχεδίου της Μαλαισίας, η τιμή των εισιτηρίων μειώθηκε σημαντικά, ενώ ειδικοί λογιστές «χτένισαν» τις λειτουργίες της αεροπορικής. Επίσης, σταμάτησαν οι μεγάλες πτήσεις και τελικά όλες οι διαδρομές προς την Ευρώπη πλην του Heathrow. Μάλιστα, μέχρι και σήμερα είναι εξαιρετικά προσοδοφόρο δρομολόγιο, καθώς είναι η μοναδική απευθείας πτήση από την Κουάλα Λουμπούρ προς το Λονδίνο.

Η εταιρεία επίσης εκμεταλλεύτηκε την αναστάτωση της πανδημίας, για να αναδιαρθρώσει τα χρέη της. Σε αντίθεση με άλλες αεροπορικές δεν καθήλωσε όλα τα αεροσκάφη της, καθώς εκτελούσε πτήσεις επαναπατρισμού από την Ευρώπη στην Ασία. Έτσι, μπόρεσε να επανεκκινήσει γρήγορα τις λειτουργίες της, όταν άνοιξαν ξανά τα σύνορα. Προς όφελός της λειτούργησε και η υψηλότατη ζήτηση στην ευρύτερη περιοχή Ασίας-Ειρηνικού.

Τέλος, σύμφωνα με αναλυτές, η Malaysian είχε ένα πιστό πελατολόγιο, το οποίο τη βοήθησε να ορθοποδήσει ξανά. 

Αυτή τη στιγμή, η Malaysia Airlines θεωρείται ένας αερομεταφορέας «μεσαίου» μεγέθους, που εστιάζει στην Ωκεανία, την Ασία και τη Βρετανία. «Κατάφεραν να μην καταρρεύσουν μέσω της στήριξης από την κυβέρνηση της Μαλαισίας, κατάφεραν να σταθεροποιήσουν την κατάσταση, με έναν σύγχρονο στόλο και σύγχρονα αεροσκάφη», δήλωσε στο BBC ο Ellis Taylor, αναλυτής στην εταιρεία στοιχείων αεροπλοΐας Cirium.

moneyreview.gr με πληροφορίες από BBC

Διαβάστε επίσης:

Πώς εξαφανίστηκαν 239 άνθρωποι από τον ουρανό – Το 10ετές μυστήριο και οι 3 θεωρίες

Ο μεγάλος μύθος των πτήσεων – Αυτό που δεν θέλουν να ξέρετε οι αεροπορικές εταιρείες

Τα προβλήματα της Boeing προκαλούν διεθνείς αναταράξεις

Ακολουθήστε το Money Review στο Google News