Business & Finance Παρασκευή 8/03/2024, 07:27
ΔΙΕΘΝΗΣ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Τι σημαίνει όταν μία εταιρεία λέει «είμαστε οικογένεια» ή παρέχει δωρεάν σνακ;

Τι σημαίνει όταν μία εταιρεία λέει «είμαστε οικογένεια» ή παρέχει δωρεάν σνακ;

Ευέλικτο και χαλαρό περιβάλλον, ποδοσφαιράκι στο γραφείο και μειωμένο ωράριο τις Παρασκευές: Σε ορισμένες περιπτώσεις, αυτά τα οφέλη αποσκοπούν στο να κάνουν τους εργαζόμενους πιο ευτυχισμένους προκειμένου να αυξήσουν την παραγωγικότητά τους. Σε άλλες, είναι τρόποι αντιστάθμισης των χαμηλών μισθών. Οι ειδικοί εξηγούν τι κρύβεται πίσω από αυτές τις συμπεριφορές των εταιρειών.

«Φρέσκα φρούτα είναι πάντα διαθέσιμα»

Γωνιές για να φτιάξουν και να πιουν οι εργαζόμενοι τον καφέ τους, χώροι με ποδοσφαιράκι για χαλάρωση και γυμναστήριο μέσα στο κτίριο, είναι μόνο μερικά από τα προνόμια που παρέχουν ορισμένες εταιρείες. Αυτά λειτουργούν και ως κίνητρα για προσέλκυση ταλέντων.

Η πρώτη ερμηνεία για αυτές τις ενέργειες έχει να κάνει με την προβολή ενός διαφορετικού εργασιακού περιβάλλοντος σε σύγκριση με αυτό άλλων εταιρειών.

«Για την προσέλκυση νέων και δημιουργικών ταλέντων, κίνητρα όπως γωνιές για καφέ ή δίσκοι με δωρεάν φρούτα μπορεί μερικές φορές να φαίνονται επιφανειακά, αλλά αποτελούν μέρος μιας ευρύτερης προσφοράς που στοχεύει στη δημιουργία ενός ευχάριστου εργασιακού περιβάλλοντος.

Και αυτό σημαίνει ότι οι εταιρείες, ειδικά οι νεοσύστατες επιχειρήσεις, δίνουν μεγαλύτερη προσοχή στην ευημερία των εργαζομένων προσφέροντας ανέσεις», λέει ο Israel Carrasco, καθηγητής στο μεταπτυχιακό πρόγραμμα Human Resources Management στο Διεθνές Πανεπιστήμιο της La Rioja (UNIR).

Μια δεύτερη ερμηνεία ωστόσο, υποστηρίζει πως αυτά τα προνόμια δίνονται ως αντιστάθμιση για τους χαμηλούς μισθούς.

Ο Borja Ussía, Διευθύνων Σύμβουλος της RightHand, μιας εταιρείας προσλήψεων εξηγεί στην el pais, πως οι start ups, πρέπει να βρίσκουν ανταγωνιστικά πλεονεκτήματα για την προσέλκυση ταλέντων, που δεν σχετίζονται με τους μισθούς, καθώς οι πόροι τους είναι περιορισμένοι.

Τι είναι το healthwashing

Όπως και με το greenwashing – τεχνικές μάρκετινγκ που χρησιμοποιούνται από εταιρείες για να παρουσιάζουν τα προϊόντα τους ως πιο φιλικά προς το περιβάλλον από ό, τι είναι – μια παρόμοια προσέγγιση αρχίζει να χρησιμοποιείται στο χώρο εργασίας, το healthwashing.

Εν μέσω της αυξανόμενης συζήτησης για την ψυχική υγεία, οι εταιρείες κατανοούν περισσότερο τις ανάγκες περί ευημερίας των εργαζομένων τους, με αποτέλεσμα να προωθούν στρατηγικές που φαίνεται να βοηθούν τους εργαζόμενους να είναι χαρούμενοι και ήρεμοι.

Ωστόσο, δεν είναι λίγες οι περιπτώσεις που όταν εν τελεί πηγαίνουν οι εργαζόμενοι να δουλέψουν στους συγκεκριμένους οργανισμούς, συνειδητοποιούν πως η πραγματικότητα είναι διαφορετική.

Παρ΄όλα αυτά πρέπει να σημειωθεί, πως πλέον οι εταιρείες δεν διακυβεύουν πλέον τη φήμη τους μόνο με τους πελάτες τους, αλλά και με τους υπαλλήλους τους.

Συνομιλίες και emojis

Μια άλλη τακτική που χρησιμοποιούν οι εταιρείες είναι η χρήση της καθομιλουμένης γλώσσας και μερικές φορές ακόμη και των emoji.

Ένα παράδειγμα θα ήταν κάτι σαν: «Σας πετάμε έξω από το γραφείο τις Παρασκευές στις 2 μ.»

Σε ένα εργασιακό περιβάλλον, το να πετάξεις κάποιον έξω είναι, ίσως, η πιο τρομακτική φράση, αλλά ορισμένες εταιρείες τολμούν πλέον να τη χρησιμοποιήσουν για να ξεκαθαρίσουν ότι σέβονται το ωράριο των εργαζόμενων.

«Τα emoji είναι ωραίες προσθήκες, αλλά δεν πρέπει να ξεχνάμε ότι το σημαντικό είναι να γίνεται ξεκάθαρη η περιγραφή της δουλειάς και της εταιρείας. Η πιο χαλαρή γλώσσα δεν πρέπει να αποσπά την προσοχή από την ουσία. Γενικά, οι νεοφυείς επιχειρήσεις χρησιμοποιούν άτυπη γλώσσα για να προσελκύσουν υπαλλήλους, δίνοντας έμφαση στην καινοτομία, τη διαφάνεια και τη συνεργατική κουλτούρα», εξηγεί η Ussía.

Κάτι ακόμη που κάνουν οι εταιρείες, είναι το να καταλύουν τις ιεραρχίες για να σχηματίσουν μια μεγάλη οικογένεια, υποδηλώνοντας ότι ο καθένας μπορεί να μιλήσει σε όποιον θέλει ως άξιος του.

Από την άλλη πλευρά, η φράση περί οικογένειας είναι πολλές φορές η τέλεια κάλυψη για να ζητήσει κανείς από τους εργαζόμενους να δουλεύουν και εκτός ωραρίου και γενικά τα όρια τους να είναι πιο διευρυμένα.

Η εταιρεία αναζητά υπερήρωες

Εκτός από την εργασιακή ανασφάλεια που βιώνουν οι νέοι, υπάρχει και η απογοήτευση που προκαλούν οι αγγελίες εργασίας, που ζητούν υπερβολικά πράγματα.

Ορισμένες εταιρείες αναζητούν πρόσφατους πτυχιούχους με μεγάλη εργασιακή εμπειρία, ένα τεράστιο δίκτυο επαφών, πολλές εξειδικεύσεις και το να μιλούν σε πολλές γλώσσες σαν να είναι η μητρική τους.

«Οι υπεύθυνοι προσλήψεων λένε ότι το να βρουν ταλέντο είναι σπάνιο. Δεν νομίζω ότι ισχύει αυτό, αλλά μάλλον ότι ζητάμε το αδύνατο. Θέλουμε να έρθει ένας junior με 10ετή εμπειρία, πέντε πτυχία, τρεις γλώσσες και να πληρωθεί 600 ευρώ για πρακτική», λέει ο Carrasco.

moneyreview.gr 

Διαβάστε επίσης: 

Εφτά βήματα για να πετύχετε το μεγαλύτερο επαγγελματικό σας στόχο

Τρία πράγματα που δεν πρέπει ποτέ να κάνετε στη δουλειά 

Αξίζει την πίεση; Τέσσερις στους 10 εργαζόμενους λένε όχι στις προαγωγές

Ακολουθήστε το Money Review στο Google News