Business & Finance Δευτέρα 19/02/2024, 14:38
ΔΙΕΘΝΗΣ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

«Δημιουργώντας κάτι μεγάλο» – Ο Ιάπωνας δισεκατομμυριούχος του «ό,τι πάρεις 100 γιεν»

«Δημιουργώντας κάτι μεγάλο» – Ο Ιάπωνας δισεκατομμυριούχος του «ό,τι πάρεις 100 γιεν»

Πέθανε, σε ηλικία 80 ετών, ο Hirotake Yano, ο δισεκατομμυριούχος ιδρυτής της ιαπωνικής αλυσίδας εκπτωτικών καταστημάτων Daiso. Δημιουργός μιας επιχειρηματικής αυτοκρατορίας, υπήρξε ένας πρωτοπόρος του μοντέλου του λεγόμενου «dollar store», το οποίο γνώρισε μεγάλη επιτυχία σε όλο τον κόσμο.

Σύμφωνα με το Bloomberg, ο Yanο είχε περιουσία 1,9 δισ.  δολαρίων τη στιγμή του θανάτου του. Είχε ξεκινήσει με ένα και μόνο κατάστημα στο Takamatsu της Ιαπωνίας το 1991, όμως η ιδέα του ήταν επαναστατική.  Ενώ η χώρα αντιμετώπιζε μία μάχη δεκαετιών με τον αποπληθωρισμό, ο επιχειρηματίας απάντησε στην ανάγκη των καταναλωτών για προσιτά προϊόντα, χωρίς  όμως να υπονομεύει την ποιότητα. Η φιλοσοφία αυτή γρήγορα κέρδισε τους αγοραστές, κάνοντας την Daiso έναν γίγαντα του λιανεμπορίου. Με 4.360 καταστήματα στην Ιαπωνία και 990  στο εξωτερικό, προσφέρει τα πάντα, από είδη οικιακής χρήσης έως χαρτικά. Όλα τα προϊόντα της πωλούνται αντί 100 γιεν (0,62 ευρώ), με την εταιρεία να πραγματοποιεί πέρυσι πωλήσεις σχεδόν 4 δισ. δολαρίων.

Ωστόσο, το success story του Hirotake Yano ξεκίνησε με μία αποτυχία. Αφότου αποφοίτησε από το πανεπιστήμιο Chuo του Τόκιο, το 1967, ο Ιάπωνας έκανε διάφορες δουλειές. Μεταξύ άλλων, ανέλαβε να τρέξει την αλιευτική μονάδα  του πεθερού του, η οποία χρεοκόπησε.

Το 1972 άρχισε να πουλά διάφορα προϊόντα από την καρότσα ενός φορτηγού. Έτσι του ήρθε η ιδέα να χρεώνει 100 γιεν για όλα τα είδη του, προκειμένου να μην χάνει χρόνο να κρεμά ταμπελάκια με τις τιμές σε κάθε προϊόν. Πέντε χρόνια μετά, ίδρυσε την Daiso, που σημαίνει «δημιουργώντας κάτι μεγάλο».

Είχε πράγματι δημιουργήσει κάτι μεγάλο, καθώς η ιαπωνική οικονομία τα πήγαινε άσχημα, οι  μισθοί ήταν στάσιμοι και έτσι οι καταναλωτές έψαχναν για προϊόντα που να προσφέρουν καλύτερη αξία. Το επιχειρηματικό μοντέλο αυτό έγινε δημοφιλές σε πολλές χώρες.

«Το timing του ήταν τέλειο», είχε πει σε παλαιότερες δηλώσεις του στο Bloomberg ο Pascal Martin, partner της OC&C Strategy Consultants. «Άνοιξε το πρώτο κατάστημα των 100 γιεν το 1991, λίγα χρόνια μετά το σκάσιμο της φούσκας της ιαπωνικής οικονομίας, όταν και ξεκίνησε μία μεγάλη μεταβολή της ιαπωνικής καταναλωτικής κουλτούρας».

Ο ίδιος ο Yano απέδιδε την επιτυχία του στο εύστοχο μείγμα των προϊόντων της Daiso, η οποία πουλά υψηλής ποιότητας καθημερινά είδη μαζί με πιο παράξενα κομμάτια, όλα για 100 γιεν. Οι υπεύθυνοι προμηθειών της εταιρείας του διαπραγματεύονται απευθείας με τους κατασκευαστές, για να παραγγέλνουν μεγάλες ποσότητες σε χαμηλές τιμές.

moneyreview.gr 

Διαβάστε επίσης: 

Η ιστορία της σπουδαιότερης εφεύρεσης των Ιαπώνων – Πουλά 100 δισ. κομμάτια τον χρόνο

Σκληρή δουλειά και λίγη τύχη: Η συνταγή του Ιάπωνα μεγιστάνα που δημιούργησε ένα παγκόσμιο «παντοπωλείο»

Εκτός χρηματιστηρίου μετά από 74 χρόνια: Το σκάνδαλο και η κρίση της Toshiba

Ακολουθήστε το Money Review στο Google News