Business & Finance Πέμπτη 4/01/2024, 07:55
ΔΙΕΘΝΗΣ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Η οικονομία της Βρετανίας «δεν λειτουργεί» για δύο βασικούς λόγους 

Η οικονομία της Βρετανίας «δεν λειτουργεί» για δύο βασικούς λόγους 

Στην εξοχή του Cambridgeshire, μια βρετανική startup ημιαγωγών ήταν έτοιμη να επεκταθεί πέρα από το εργαστήριό της και να ανοίξει ένα εργοστάσιο. Αλλά οι φιλοδοξίες της εταιρείας συνεπάγονταν απροσδόκητο κόστος για να φέρει αρκετή ηλεκτρική ενέργεια στο σημείο αυτό. Ο πιθανός λογαριασμός; Ένα εκατομμύριο λίρες.

Η εταιρεία που ονομάζεται Paragraf, κατασκευάζει τσιπ χρησιμοποιώντας γραφένιο, έναν εξαιρετικά λεπτό άνθρακα. Οι συσκευές της μπορούν να χρησιμοποιηθούν για να ελεγχθεί αν υπάρχουν τυχόν ελαττώματα στις μπαταρίες των ηλεκτρικών οχημάτων με σκοπό την πρόληψη πυρκαγιών ή για εργασία σε κβαντικούς υπολογιστές. Μετά την απόκτηση της τοποθεσίας το 2023, η Paragraf έκανε σχέδια να αυξήσει την εβδομαδιαία παραγωγική της ικανότητα από δεκάδες χιλιάδες  σε εκατομμύρια τσιπ.

Όμως το κόστος της αύξησης της παροχής ρεύματος στην τοποθεσία, ως αποτέλεσμα ετών υποεπένδυσης στο δίκτυο ηλεκτρικής ενέργειας της Βρετανίας, στερεί χρήματα – και χρόνο – από τις προσλήψεις και τις αγορές εξοπλισμού, δήλωσε ο Simon Thomas, διευθύνων σύμβουλος της Paragraf.

«Το μεγαλύτερο πλεονέκτημα μιας εταιρείας σαν τη δική μας είναι ο ρυθμός με τον οποίο μπορεί να κινηθεί», είπε. Οι καθυστερήσεις «δεν επηρεάζουν μόνο αυτό που μπορεί να κάνει τώρα, αλλά επηρεάζουν το πόσο επιτυχημένη θα είναι στο μέλλον», πρόσθεσε. «Είναι εξαιρετικά απογοητευτικό».

Ψάχνοντας τις επενδύσεις 

Τα παράπονα για την έλλειψη επενδύσεων στη Βρετανία κορυφώνονται μετά από πάνω από μια δεκαετία χαμηλής οικονομικής ανάπτυξης και μισθολογικής στασιμότητας, σημειώνουν οι New York Times. 

Υπάρχει μια «επιτακτική αίσθηση ότι τα πράγματα δεν λειτουργούν» στην οικονομία, δήλωσε ο Raoul Ruparel, διευθυντής του Κέντρου Ανάπτυξης της Boston Consulting Group και πρώην ειδικός σύμβουλος της βρετανικής κυβέρνησης. Αυτό περιλαμβάνει έλλειψη οικονομικά προσιτής στέγασης, αδύναμες δημόσιες υπηρεσίες, συμπεριλαμβανομένων των μεταφορών και μεγάλους χρόνους αναμονής στα νοσοκομεία.

Με την οικονομία να αναμένεται ουσιαστικά να παραμείνει στάσιμη φέτος, δύο ιδέες για την ανάκαμψή της έχουν ξεχωρίσει: Επιτάχυνση των αναβαθμίσεων του ηλεκτρικού δικτύου και διευκόλυνση της έγκρισης σχεδιασμού για νέες κατασκευές. Αναλυτές και νομοθέτες ελπίζουν ότι αυτές οι πρωτοβουλίες μπορούν να ξεκλειδώσουν τις επενδύσεις σε υποδομές, να μειώσουν τις εκπομπές άνθρακα και να προσφέρουν την τόσο αναγκαία αύξηση της παραγωγικότητας.

Το πρόβλημα είναι ουσιαστικό: Τα τελευταία πέντε χρόνια, ο αριθμός των αιτήσεων σύνδεσης στο δίκτυο ηλεκτρικής ενέργειας — πολλές από αυτές για παραγωγή και αποθήκευση ηλιακής ενέργειας — έχει δεκαπλασιαστεί, με αναμονή έως και 15 χρόνια. Οι υποεπενδύσεις περιορίζουν τη ροή φθηνής ενέργειας από τα αιολικά πάρκα της Σκωτίας σε πληθυσμιακά κέντρα στην Αγγλία και αυξάνουν τις καθυστερήσεις για όσους έχουν υψηλές ανάγκες ενέργειας, όπως οι βιοτεχνίες και τα εργοστάσια. Οι νόμοι που δίνουν σημαντική δύναμη  στις τοπικές αρχές κατηγορούνται για την έλλειψη κατοικιών στη Βρετανία και το μπλοκάρισμα της κατασκευής πυλώνων που απαιτούνται για τη μεταφορά ηλεκτρικής ενέργειας από τα υπεράκτια αιολικά πάρκα. Οι αντιρρήσεις των κατοίκων για τις θορυβώδεις κατασκευές και την αλλοίωση του τοπίου γίνονται εμπόδιο.

Ο σχεδιασμός και οι συνδέσεις στο δίκτυο είναι βασικά προβλήματα πάνω στα οποία στηρίζονται όλα τα άλλα, είπε ο Ruparel. Ένα λειτουργικό δίκτυο που παρέχει αξιόπιστη ενέργεια χαμηλού κόστους και ένα σύστημα σχεδιασμού που επιτρέπει την κατασκευή όλων των τύπων υποδομών είναι «θεμελιώδη για να έχουμε μια παραγωγική και πιο αποδοτική οικονομία», πρόσθεσε.

Η χώρα πρέπει να ξεπεράσει την «επιθυμία να διατηρήσει μια εικόνα της Βρετανίας που εμφανίζεται πάνω στις συσκευασίες σοκολάτας, κάτι που είναι ωραίο για τους τουρίστες που έρχονται και κοιτάζουν τα γραφικά παλιά χωριά», δήλωσε ο John Armitt, πρόεδρος της Εθνικής Επιτροπής Υποδομών. 

Η αδυναμία κατασκευής μεγάλων έργων – όπως η απόφαση της κυβέρνησης τον Οκτώβριο να περικόψει ένα βασικό μέρος μιας σχεδιαζόμενης σιδηροδρομικής γραμμής υψηλής ταχύτητας, επικαλούμενη καθυστερήσεις και υπερβολικές δαπάνες – επηρεάζει «την άποψη των επενδυτών ως προς το εάν το Ηνωμένο Βασίλειο είναι ένα αξιόλογο μέρος να έρθουν ή όχι», είπε ο Armitt.

Και η Βρετανία χρειάζεται περισσότερες επενδύσεις: Η Επιτροπή εκτιμά ότι τουλάχιστον 70 δισεκατομμύρια λίρες απαιτούνται ετησίως τη δεκαετία του 2030, μια αύξηση από έναν μέσο όρο περίπου 55 δισεκατομμυρίων λιρών ετησίως την τελευταία δεκαετία.

Καθώς η Βρετανία επιδιώκει να ξεφύγει από μια μακρά φάση αργής ανάπτυξης και χαμένης παραγωγικότητας, ενώ επιτυγχάνει τους στόχους για μείωση των εκπομπών άνθρακα, εταιρείες, οικονομολόγοι και άλλοι ειδικοί λένε ότι η κυβέρνηση πρέπει επειγόντως να δεσμευτεί σε μεταρρυθμίσεις.

«Υπάρχει πολλή αναγνώριση» των προβλημάτων, είπε ο Armitt. «Είμαστε εξαιρετικοί σε φιλοδοξίες», αλλά δεν τις μετατρέπουμε σε δράση, πρόσθεσε, κάτι που αφορά ιδιαίτερα τους στόχους γύρω από τις καθαρές μηδενικές εκπομπές.

Αυτό που «γίνεται ολοένα και περισσότερο ο φόβος πολλών ανθρώπων είναι ότι έχουμε θέσει υψηλούς στόχους», είπε, «και όσο είσαι 10 χρόνια περίπου μακριά από το deadline, είναι πολύ εύκολο να αποφεύγεις το πρόβλημα». 

moneyreview.gr 

Διαβάστε επίσης:

Προς ύφεση οδεύει η βρετανική οικονομία – Συρρικνώθηκε το ΑΕΠ το γ’ τρίμηνο

Βρετανία: Έκπληξη από την πτώση του πληθωρισμού – Χαμηλά 2 ετών

Βρετανία: «Αναπόφευκτη» συρρίκνωση της οικονομίας τον Οκτώβριο

Ακολουθήστε το Money Review στο Google News