Business & Finance Παρασκευή 7/07/2023, 21:00
ΔΙΕΘΝΗΣ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

To πετρέλαιο είναι δύσκολο να το εγκαταλείψεις, ακόμη και στη Νορβηγία

To πετρέλαιο είναι δύσκολο να το εγκαταλείψεις, ακόμη και στη Νορβηγία

Σε κάποια πρατήρια βενζίνης της Νορβηγίας, η φόρτιση ηλεκτρικών αυτοκινήτων ξεπερνάει τις αντλίες βενζίνης. Είναι μια σκηνή που επαναλαμβάνεται σταθερά σε όλη τη σκανδιναβική χώρα, προσφέροντας μια γεύση του τι μπορεί να επιφυλάσσει στους οδηγούς σε όλο τον κόσμο τα επόμενα χρόνια.

Όταν πρόκειται για ηλεκτρικά οχήματα, η Νορβηγία είναι σε μεγάλο βαθμό πρωτοπόρος. Έχει απομακρυνθεί πολύ πιο γρήγορα από τον κινητήρα εσωτερικής καύσης από τους γειτονικές της χώρες, χάρη στις γενναιόδωρες φορολογικές ελαφρύνσεις και τα κίνητρα.

Οι περισσότερες χώρες όμως δεν έχουν την πολυτέλεια να κινηθούν τόσο γρήγορα όσο η πλούσια Νορβηγία – η κυβέρνηση της χώρας εκτιμά ότι διάφορα μέτρα στήριξης της κοστίζουν περίπου 1,8 δισ. δολάρια ετησίως σε χαμένα έσοδα. Ωστόσο, η Διεθνής Υπηρεσία Ενέργειας (ΙΕΑ) εκτιμά ότι ο υπόλοιπος κόσμος κινείται προς την ίδια κατεύθυνση, φέρνοντας την κορύφωση της ζήτησης πετρελαίου πριν από το τέλος της δεκαετίας.

«Στη Νορβηγία, οι πωλήσεις νέων ηλεκτρικών αυτοκινήτων μειώθηκαν από 3% το 2012, σε σχεδόν 80% το 2022», δήλωσε η Christina Bu, γενική γραμματέας της Νορβηγικής Ένωσης Ηλεκτρικών Αυτοκινήτων. «Νομίζω ότι ο υπόλοιπος κόσμος πρέπει να μάθει από αυτό και να συνειδητοποιήσει ότι αυτή η αλλαγή πρόκειται να συμβεί».

Η εμπειρία της Νορβηγίας δείχνει μια πιθανή πτωτική τροχιά για την παγκόσμια ζήτηση καυσίμων. Ωστόσο, υπογραμμίζει τους περιορισμούς στα ηλεκτρικά αυτοκίνητα όσον αφορά στον περιορισμό της συνολικής κατανάλωσης ορυκτών καυσίμων και την επίτευξη καθαρών μηδενικών εκπομπών.

Μετά από χρόνια επιδοτήσεων, περισσότερο από το ένα πέμπτο του στόλου αυτοκινήτων της Νορβηγίας λειτουργεί πλέον με μπαταρία. Ως αποτέλεσμα, η χρήση βενζίνης έχει μειωθεί κατά 37% από το 2013, σύμφωνα με στοιχεία της Eurostat. Σε πολλές άλλες χώρες η κατανάλωση αυτού του καυσίμου μειώνεται καθώς τα αυτοκίνητά τους έγιναν πιο αποδοτικά, αλλά έχουν μείνει πίσω σε σχέση με τη Νορβηγία λόγω των πιο γενναιόδωρων οικονομικών κινήτρων της για ηλεκτρικά αυτοκίνητα.

Ωστόσο, για άλλους τύπους μεταφορών, το πετρέλαιο ήταν πιο δύσκολο να εγκαταλειφθεί.

Μείωση της ζήτησης για καύσιμα

Source: Eurostat

Ωστόσο, παρότι τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα αντιπροσώπευαν το 23% των μιλίων που διανύθηκαν στη Νορβηγία το 2022, το ντίζελ εξακολουθούσε να αντιπροσωπεύει το 43% της απόστασης που διανύθηκε. Τα βαρύτερα φορτηγά, τα οποία για τεχνολογικούς λόγους δεν έχουν μετατραπεί ακόμη ευρέως σε ηλεκτρικά, εξακολουθούν να λειτουργούν κυρίως με ντίζελ, δήλωσε ο διευθυντής της Ομοσπονδίας Νορβηγικών Οδικών Δικτύων Oyvind Solberg Thorsen.

Η κατανάλωση ντίζελ στη Νορβηγία είναι μόλις 10% κάτω από το ανώτατο όριο του 2015 και δεν έχει ακόμη παρουσιάσει σταθερή πτωτική τάση, με τη ζήτηση να ανακάμπτει από το 2020, σύμφωνα με στοιχεία της Στατιστικής Υπηρεσίας της Νορβηγίας. Αντίστοιχη είναι η εικόνα και στην αεροπορική βιομηχανία. 

Η εξάρτηση της Νορβηγίας από τα καύσιμα

Τα ηλεκτρικά οχήματα έχουν περιορίσει την κατανάλωση βενζίνης, όχι όμως άλλα καύσιμα

Source: Statistics Norway, Bloomberg

Η κατά κεφαλήν κατανάλωση πετρελαίου της Νορβηγίας έχει μειωθεί σχεδόν κατά ένα τέταρτο από το 2002, σύμφωνα με τους υπολογισμούς του Bloomberg που χρησιμοποιούν δεδομένα από το Energy Institute Statistical Review of World Energy. Ωστόσο, εξακολουθεί να είναι υψηλότερη από πολλούς από τους γείτονές τους, όπου η συνολική ζήτηση έχει μειωθεί ταχύτερα ακόμη και χωρίς την τόσο διαδεδομένη υιοθέτηση ηλεκτρικών αυτοκινήτων.

Επιπλέον, η ζήτηση πετρελαίου της Νορβηγίας έχει αποδειχθεί ανθεκτική εν μέρει επειδή ο πληθυσμός της αυξάνεται περίπου 1% ετησίως από το 2008, ταχύτερος ρυθμός από τους γείτονές της, είπε ο Schieldrop. Είναι επίσης μια πλούσια χώρα όπου οι καταναλωτές έχουν χρήματα να ξοδέψουν σε αυτοκίνητα και διακοπές, καθώς και μεγάλους τομείς πετρελαίου, ναυτιλίας και βιομηχανίας που χρησιμοποιούν προϊόντα πετρελαίου.

Χρήση πετρελαίου κατά άτομο

Η κατά κεφαλή ζήτηση της Νορβηγίας είναι μεγαλύτερη σε σχέση με τις γειτονικές χώρες και μειώνεται με πιο αργό ρυθμό

Source: Energy Institute Statistical Review of World Energy, IMF

Η εμπειρία της Νορβηγίας υποδηλώνει ότι τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα δεν αποτελούν πανάκεια για τις εκπομπές άνθρακα, αλλά ότι μπορούν ακόμα να έχουν σημαντικό αντίκτυπο στην κατανάλωση ορυκτών καυσίμων. Τα οχήματα με μπαταρίες και κυψέλες καυσίμων έχουν ήδη περικόψει 1,5 εκατομμύρια βαρέλια ημερησίως από την παγκόσμια ζήτηση πετρελαίου, περίπου το 1,5% της συνολικής κατανάλωσης, σύμφωνα με το  Electric Vehicle Outlook του BloombergNEF. Η έκθεση βλέπει τη χρήση πετρελαίου για τις οδικές μεταφορές να κορυφώνεται το 2027.

 

moneyreview.gr με πληροφορίες από Bloomberg

 

Διαβάστε επίσης:

ΕΕΣ: Η βιομηχανία μπαταριών της ΕΕ υστερεί στον παγκόσμιο ανταγωνισμό – Τι πρέπει να γίνει

Ηλεκτρικά οχήματα το 55% των παγκόσμιων πωλήσεων οχημάτων μέχρι το 2030

E.E.: Οκτώ χώρες αντιδρούν στην επιβολή των νέων ορίων για τις εκπομπές ρύπων των αυτοκινήτων

Ακολουθήστε το Money Review στο Google News