ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Αύξηση τζίρου αλλά με μείωση πωλήσεων στο λιανεμπόριο

Η ενίσχυση του κύκλου εργασιών τον Μάιο κατά 5,1% αποδίδεται στις ανατιμήσεις, καθώς ο όγκος πωλήσεων υποχώρησε 4,2%.

Αύξηση τζίρου αλλά με μείωση πωλήσεων στο λιανεμπόριο

Αύξηση 5,1% σημείωσε ο κύκλος εργασιών στο λιανεμπόριο τον φετινό Μάιο σε σύγκριση με τον περυσινό, αύξηση όμως που οφείλεται κατά βάση στις ανατιμήσεις, στην αύξηση δηλαδή της αξίας των πωληθέντων προϊόντων και όχι στην αύξηση της ποσότητάς τους. Κι αυτό διότι την ίδια ώρα ο όγκος πωλήσεων, ο κύκλος εργασιών δηλαδή σε σταθερές τιμές, υποχώρησε κατά 4,2% σε ετήσια βάση. Με άλλα λόγια, πληρώσαμε περισσότερα χρήματα για να αγοράσουμε λιγότερα πράγματα. Κι αυτό, παρά το γεγονός ότι φέτος το λιανεμπόριο λειτουργούσε τον Μάιο χωρίς κανέναν περιορισμό, ούτε καν με την υποχρέωση μάσκας.

Το πλέον εντυπωσιακό στοιχείο που προκύπτει από τη σχετική ανακοίνωση της Ελληνικής Στατιστικής Αρχής (ΕΛΣΤΑΤ) είναι ότι σε μια περίοδο με σχεδόν πλήρη ελευθερία κινήσεων, από την άποψη ότι τα μέτρα για την αποφυγή διασποράς του κορωνοϊού είναι ελάχιστα και σίγουρα δεν υπάρχουν στο λιανεμπόριο, στην εστίαση και τον τουρισμό, είναι ότι καταγράφεται σημαντική μείωση του όγκου πωλήσεων και στις τρεις βασικές κατηγορίες του λιανεμπορίου: τρόφιμα, ένδυση-υπόδηση και καύσιμα.

Ειδικότερα, ο όγκος πωλήσεων τον Μάιο του 2022 σε σύγκριση με τον Μάιο του 2021 υποχώρησε κατά 7,6% στα σούπερ μάρκετ, κατά 10% στα εξειδικευμένα καταστήματα τροφίμων (κρεοπωλεία, οπωροπωλεία, ιχθυοπωλεία, αρτοποιεία κ.λπ.), κατά 17,9% στην ένδυση-υπόδηση και κατά 6,8% στα πρατήρια καυσίμων. Αν και πέρυσι οι μετακινήσεις από νομό σε νομό ήταν απαγορευμένες μέχρι τις 15 Μαΐου, τον φετινό Μάιο αγοράσαμε λιγότερα καύσιμα, προφανώς διότι η εκτόξευση των τιμών τους στα ύψη λειτούργησαν πιο αποτρεπτικά ακόμη και από τον κορωνοϊό.

Και αν τα παραπάνω στοιχεία δείχνουν πόσο έχουν επιδράσει οι ανατιμήσεις στη μείωση της κατανάλωσης, υπάρχουν και τα στοιχεία εκείνα που δείχνουν στην ουσία το πόσο επιδρούν οι ανατιμήσεις στην αύξηση του τζίρου. Ετσι, λοιπόν, ο κύκλος εργασιών σε τρέχουσες τιμές αυξήθηκε τον Μάιο του 2022 σε σύγκριση με τον Μάιο του 2021 κατά 27,2% στα πρατήρια καυσίμων, κατά 2% στα σούπερ μάρκετ, κατά 11,8% στα καταστήματα επίπλων και γενικότερα οικιακού εξοπλισμού. Αξίζει να σημειωθεί ότι στην ένδυση-υπόδηση καταγράφεται μείωση του κύκλου εργασιών κατά 13,5%, ενώ και στα εξειδικευμένα καταστήματα τροφίμων ο τζίρος υποχώρησε κατά 0,9%, με τη μείωση της κατανάλωσης να είναι τέτοια που να μην «αναπληρώνονται» οι απώλειες από τις αυξήσεις των τιμών.

Αύξηση πωλήσεων, πάντως, τόσο σε αξία όσο και σε όγκο κατέγραψαν τα πολυκαταστήματα, τα οποία στα δύο χρόνια της πανδημίας είχαν υποστεί σημαντικό πλήγμα, με τους καταναλωτές να τα αποφεύγουν. Ο δείκτης κύκλου εργασιών στα πολυκαταστήματα αυξήθηκε τον Μάιο του 2022 σε σύγκριση με τον Μάιο του 2021 κατά 8,2% και ο δείκτης όγκου κατά 5%. Αύξηση σημείωσε ο δείκτης όγκου και στα καταστήματα πώλησης επίπλων και εν γένει οικιακού εξοπλισμού, κατά 8,3% σε ετήσια βάση.

moneyreview.gr

Διαβάστε επίσης: 

Ο πληθωρισμός δεν «αγγίζει» τις πωλήσεις των ειδών πολυτελείας

Eurostat: Στο 11,5% ο πληθωρισμός στην Ελλάδα τον Ιούλιο

Ακολουθήστε το Money Review στο Google News