Business & Finance Πέμπτη 17/12/2020, 18:36
ΔΙΕΘΝΗΣ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Πώς ο κορωνοϊός αλλάζει το μέλλον του λιανεμπορίου

φωτ. unsplash

Οι επιχειρήσεις λιανικής αποτελούν ένα από τα μεγαλύτερα θύματα της πανδημίας, με τα περιοριστικά μέτρα για την ανάσχεση της νόσου να αναγκάζουν τα καταστήματα σε προσωρινό «λουκέτο» και στροφή προς εναλλακτικά κανάλια, όπως το e-shop ή το μέτρο της παράδοσης εκτός (click-away). Οι νέες συνθήκες συνεπάγονται μια νέα πραγματικοτητα για το ρόλο των φυσικών καταστημάτων στον κλάδο λιανικής, αλλά και ένα διαφορετικό μέλλον για τις επιχειρήσεις του λιανεμπορίου.

Οι επιπτώσεις της πανδημικής κρίσης επιτάχυναν ορισμένες τάσεις που ήδη προϋπήρχαν: Οι καταναλωτές στράφηκαν μαζικά στο Διαδίκτυο για την παραγγελία αγαθών. Τα ποσοστά μόνιμων «λουκέτων» σε φυσικά καταστήματα αυξήθηκαν, οδηγώντας σε βαθύτερη κρίση τα εμπορικά κέντρα των ΗΠΑ. Από την άλλη πλευρά, ορισμένες εταιρείες λιανικής κινήθηκαν πιο έξυπνα, χρησιμοποιώντας χώρους του φυσικού καταστήματος ως αποθήκη, ώστε να διεκπεραιώσουν τις ψηφιακές παραγγελίες των πελατών.

Τα επόμενα χρόνια, οι εταιρείες λιανικής που θέλουν να επιβιώσουν αλλά και «ανθήσουν» στην μετά-Covid εποχή θα πρέπει να επανεξετάσουν τη στρατηγική τους, ώστε να αντεπεξέλθουν στις μεταβαλλόμενες ανάγκες των καταναλωτών, σύμφωνα με έκθεση της εταιρείας real estate υπηρεσιών CBRE.

Σύμφωνα με την CBRE, είναι αναπόφευκτο το κλείσιμο περισσότερων καταστημάτων και επιχειρήσεων λιανικής -πέραν των 8,.400 λουκέτων που έχουν ήδη ανακοινωθεί στις ΗΠΑ από τις αρχές του έτους. Όμως τα καταστήματα που θα καταφέρουν να επιβιώσουν, όπως και το εργατικό τους δυναμικό, θα βγουν πιο ισχυρά από την πανδημική κρίση. 

Με βάση την έκθεση της CBRE, η πανδημία του κορωνοϊού φέρνει πέντε μόνιμες αλλαγές για τις επιχειρήσεις του λιανεμπορίου.

1. Το πίσω μέρος των καταστημάτων μετατρέπεται σε μίνι-αποθήκες. Με τις πόρτες κλειστές για το κοινό σε περιόδους περιοριστικών μέτρων, η «ζωή» στο κατάστημα μεταφέρεται στο πίσω μέρος. Αλυσίδες όπως οι Gap, Macy’s, Best Buy και Kohl’s μετατρέπουν ολοένα και περισσότερους χώρους των καταστημάτων σε προσωρινές αποθήκες για την εξυπηρέτηση των ψηφιακών παραγγελιών και όχι πλέον για να γεμίσουν τα ράφια του καταστήματος. Ετσι, οι επιχειρήσεις έχουν τη δυνατότητα να συσκευάσουν και μεταφέρουν τα δέματα απευθείας στα σπίτια των πελατών, μειώνοντας το κόστος και χρόνο μεταφοράς. 

2. Τι αλλάζει στη διαδικασία επιστροφών. Έως τώρα, σχεδόν το 60% με 70% των επιστροφών συνέβαινε στα καταστήματα, εξηγεί ο Αμίτ Σάρμα, ιδρυτής και διευθύνων σύμβουλος της Narvar. Όμως η συγκεκριμένη διαδικασία περιπλέκεται εν μέσω πανδημίας. Η CBRE προβλέπει ότι προϊόντα αξίας έως και 70,5 δισ. δολαρίων που θα αγορασθούν στη διάρκεια των εορτών, αναμένεται να επιστραφούν.

3. Παράδοση εκτός καταστήματος με μετάβαση του πελάτη με το αυτοκίνητο. Aπό την 1η Νοεμβρίου έως και τις 9 Δεκεμβρίου, ο αριθμός των online παραγγελιών που παραδόθηκαν κατ’ αυτόν τον τρόπο ήταν αυξημένος κατά 88%, ενώ από την 1η έως τις 9 Δεκεμβρίου ο αριθμός των καταναλωτών στις ΗΠΑ που παρέλαβαν τις αγορές τους πηγαίνοντας με το αυτοκίνητο(drive through) εκτοξεύθηκε 94%.

4. Αλλαγές ρόλων για τους υπαλλήλους. Με τις επιχειρήσεις λιανικής να υιοθετούν νέες τεχνολογίες όπως σημεία αυτοεξυπηρέτησης, οι υπάλληλοι στα ταμεία δεν αποτελούν πλέον τον κυρίαρχο ρόλο στο κατάστημα. Η δραστηριότητα μεταφέρεται στις αποθήκες. Η αυτοματοποίηση απελευθερώνει ορισμένους εργαζομένους, εστιάζοντας στην εξυπηρέτηση πελατών και στη διαχείριση online παραγγελιών.

5. Αλλάζει το τοπίο των ενοικίων. Την ώρα που εξελίσσονται τα καταστήματα λιανικής για τη διαχείριση των online παραγγελιών, θα πρεπει να αναπροσαρμοσθούν και τα ενοίκια. Όπως αναφέρει η CBRE στην έκθεσή της, ο κλάδος λιανικής θα πρέπει να στραφεί σε ένα πιο «ολιστικό μοντέλο ενοικίων» που θα λαμβάνει υπόψη την αξία του ακινήτου που στεγάζει το φυσικό κατάστημα, καθώς και το σύνολο Online πωλήσεων που διαχειρίζεται, συν την αξία της αποθήκης.

moneyreview.gr με πληροφορίες από CNBC

Ακολουθήστε το Money Review στο Google News