ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ

ΦΑΓΕ: Τριπλασιασμός κερδών λόγω αύξησης τιμών – Αλλά έχασε τον «θρόνο» στην ελληνική αγορά

ΦΑΓΕ: Τριπλασιασμός κερδών λόγω αύξησης τιμών – Αλλά έχασε τον «θρόνο» στην ελληνική αγορά

Με αύξηση πωλήσεων και τριπλασιασμό κερδών, απόρροια της αύξησης των τιμών, αλλά και του όγκου πωλήσεων έκλεισε για τη ΦΑΓΕ το 2023. Η γνωστή γαλακτοβιομηχανία, πάντως, αν και στις ξένες αγορές διατήρησε τα μερίδιά της, στην ελληνική αγορά εκτοπίστηκε από τον «θρόνο» στην κατηγορία του γιαουρτιού, τον οποίο πλέον έχουν καταλάβει τα γιαούρτια ιδιωτικής ετικέτας. Βεβαίως αυτό που κυρίως ενδιαφέρει τη ΦΑΓΕ είναι η περαιτέρω εξάπλωσή της στο εξωτερικό, αν και ήδη το 88% των πωλήσεών της γίνεται εκτός Ελλάδας. Καθοριστικός παράγοντας θα αποτελέσει το νέο εργοστάσιο που κατασκευάζει η εταιρεία στην Ολλανδία και το οποίο αναμένεται να είναι πλήρως λειτουργικό μέχρι το τέλος του 2027. 

Σύμφωνα, λοιπόν, με την οικονομική έκθεση της ΦΑΓΕ το 2023 οι πωλήσεις της διαμορφώθηκαν σε 629,2 εκατ. δολάρια, αυξημένες κατά 13,9% σε σύγκριση με το 2022. Η αύξηση του κύκλου εργασιών αποδίδεται από την ίδια την εταιρεία στις ανατιμήσεις των προϊόντων της με τη μέση αύξηση της καθαρής τιμής να διαμορφώνεται σε 8,6%, στην αύξηση του όγκου πωλήσεων κατά 4,3% και στη θετική επίδραση κατά 1% στην αξία των πωλήσεων λόγω της εξασθένισης του δολαρίου έναντι του ευρώ και της στερλίνας. Οι πωλήσεις σε αξία ενισχύθηκαν το 2023 σε σύγκριση με το 2022 κατά 29,4% στο Ηνωμένο Βασίλειο, κατά 13,9% στις ΗΠΑ, κατά 11,7% στην Ιταλία και κατά 6,5% στην Ελλάδα. Ο όγκος πωλήσεων ενισχύθηκε κατά 12,1% στο Ηνωμένο Βασίλειο, κατά 5,5% στις ΗΠΑ, μόλις κατά 1,1% στην Ελλάδα, ενώ απώλειες 2% υπέστη η εταιρεία στον όγκο πωλήσεων στην ιταλική αγορά. 

Τα μικτά κέρδη διαμορφώθηκαν σε 292,2 εκατ. δολάρια ενισχυμένα κατά 70%, κάτι που αποδίδεται στη μείωση του κόστους παραγωγής και ειδικά στη μείωση της τιμής του γάλακτος κατά 31,7% σε αυτό που χρησιμοποιείται στις εγκαταστάσεις της ΦΑΓΕ στην Ελλάδα και κατά 21,4% σε αυτό που χρησιμοποιείται στο εργοστάσιο των ΗΠΑ. 

Τα λειτουργικά κέρδη αυξήθηκαν κατά 124,3% και διαμορφώθηκαν σε 125,8 εκατ. δολάρια, τα κέρδη προ φόρων τριπλασιάστηκαν και έφτασαν τα 117,5 εκατ. δολάρια έναντι 35,9 εκατ. δολαρίων το 2022 ενώ τα καθαρά κέρδη ανήλθαν σε 82,7 εκατ. δολάρια έναντι 29,3 εκατ. δολαρίων το 2022. 

Στην κορυφή της κατηγορίας του στραγγιστού γιαουρτιού στην αμερικανική αγορά βρίσκεται η ΦΑΓΕ με μερίδιο αγορά 29,9% το 2023, ενώ συνολικά στην κατηγορία του γιαουρτιού κατέχει την τέταρτη θέση με μερίδιο 4,8% σε αξία και 3,8% σε όγκο. Πάντως, η ΦΑΓΕ υποστηρίζει ότι τα μερίδια αγοράς της έχουν υποτιμηθεί από τις εταιρείες ερευνών αγοράς εξαιτίας διαφόρων περιορισμών που υπάρχουν στη διαθεσιμότητα των σχετικών στοιχείων. Κύριοι ανταγωνιστές της ΦΑΓΕ είναι η General Mills, η Danone, η Stonyfield, η Oikos και φυσικά η Chobani. 

Την πέμπτη θέση συνολικά στην αγορά του γιαουρτιού και την τρίτη στο γιαούρτι ελληνικού τύπου είχε η ΦΑΓΕ το 2023 στη βρετανική αγορά, μια αγορά που ενισχύθηκε μεν κατά 11,6% σε αξία -λόγω πληθωρισμού- αλλά κατέγραψε απώλειες 2,9% από πλευράς όγκου. Συνολικά στη βρετανική αγορά γιαουρτιού την πρώτη θέση καταλαμβάνουν τα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας με μερίδιο αγοράς 18% σε αξία και 27,9% σε όγκο. Το μερίδιο αγοράς της ΦΑΓΕ σε αξία ήταν 5,3% και σε όγκο 3,3%, ενώ στην κατηγορία του γιαουρτιού ελληνικού τύπου η εταιρεία κατέχει μερίδιο αγοράς 12,5% σε αξία και 7% σε όγκο, πίσω από τα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας και την Yeo Valley Organic. 

Την πρωτοκαθεδρία έχουν τα γιαούρτια ιδιωτικής ετικέτας και στην Ιταλία με μερίδιο αγοράς 18,6% σε αξία και 22,4% σε όγκο. Το μερίδιο της ΦΑΓΕ ήταν το 2023 8,1% (σε αξία) και 4,5% (σε όγκο) με την εταιρεία να καταλαμβάνει την 5η και την 7η θέση αντιστοίχως στη συνολική αγορά γιαουρτιού. 

Στην Ελλάδα πλέον ένα στα τρία γιαούρτια που καταναλώνονται είναι ιδιωτικής ετικέτας με το μερίδιο αγοράς τους να ανέρχεται σε 32,8% σε όγκο και 20,7% σε αξία με τα στοιχεία πλέον να περιλαμβάνουν και τις πωλήσεις της Lidl. Η ΦΑΓΕ καταλαμβάνει τη δεύτερη θέση με μερίδιο 16,2% σε όγκο και 18,9% σε αξία, ενώ στην τρίτη θέση βρίσκεται η Κρι Κρι με μερίδιο 13,8% σε όγκο και 15,2% σε αξία. Με βάση τον όγκο πωλήσεων στην τέταρτη θέση βρίσκεται η Vivartia (7,7%), στην πέμπτη η Όλυμπος με 6,1%, στην έκτη η Δωδώνη με 5%, στην έβδομη η Friesland Campina με 4,2%, στην όγδοη η Μεβγάλ με 3,7%, στην ένατη η Danone με 2,8% και στη δέκατη η Φάρμα Κουκάκη με 1,8%. 

 

 

 

Ακολουθήστε το Money Review στο Google News