Business & Finance Τετάρτη 31/01/2024, 10:27
ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ

Γιαούρτι: Το καλάθι του νοικοκυριού κρατά σταθερές τις τιμές

Γιαούρτι: Το καλάθι του νοικοκυριού κρατά σταθερές τις τιμές

Όσα γιαούρτια περιλαμβάνονται στο «καλάθι του νοικοκυριού» εμφάνισαν αξιοσημείωτη σταθερότητα στις τιμές τους, ενώ αντίθετα, οι τιμές των γιαουρτιών εκτός του καλαθιού αυξήθηκαν, διαπίστωσε η Επιτροπή Ανταγωνισμού κατά τη χαρτογράφηση της συγκεκριμένης αγοράς. Επιπλέον, η έρευνα εντόπισε μικρή μετατόπιση προς τα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας, με το μερίδιο αγοράς τους να αυξάνεται στο 41,9%. 

Ειδικότερα, η Επιτροπή Ανταγωνισμού αποφάσισε το Φεβρουάριο του 2023  να διεξάγει χαρτογράφηση των συνθηκών ανταγωνισμού, μεταξύ άλλων, στην αγορά γιαουρτιού αγελάδος χωρίς γεύσεις. Οι στόχοι της χαρτογράφησης είναι: 

α) η εξέλιξη των μεριδίων αγοράς των 11 μεγαλύτερων σούπερ μάρκετ,   

β) η εξέλιξη των μεριδίων των προμηθευτών (ιδιωτικής ετικέτας και επωνύμων προϊόντων) στις πωλήσεις των 11 σούπερ μάρκετ, 

γ) η επίδραση του μηχανισμού του Καλαθιού του Νοικοκυριού στις τιμές επώνυμων προϊόντων και προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας, 

δ) η επίδραση του μηχανισμού του Καλαθιού του Νοικοκυριού στις αγοραστικές συνήθειες των καταναλωτών κατόπιν σύγκρισης μεταξύ επώνυμων προϊόντων και προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας, εντός και εκτός του καλαθιού.

Στο πλαίσιο της εν λόγω χαρτογράφησης εστάλησαν ερωτηματολόγια από τη Γενική Διεύθυνση Ανταγωνισμού σε 11 σούπερ μάρκετ, τα οποία συγκεντρώνουν  μερίδιο άνω του 95% του κλάδου λιανικού εμπορίου τροφίμων. Η περίοδος για την οποία ελήφθησαν στοιχεία αφορά τις 52 εβδομάδες μεταξύ 1/2/2022 και 1/2/2023. Τα κύρια αποτελέσματα είναι τα εξής:

  • Ως προς το μέγεθος αγοράς, το σύνολο των πωλήσεων γιαουρτιού από τα σούπερ μάρκετ κατά την περίοδο αναφοράς ανέρχεται σε 133,4 εκατ. ευρώ, με μέση σταθμισμένη τιμή 3,02  ευρώ/kg.
  • Στο σύνολο των πωλήσεων το μεγαλύτερο μερίδιο αγοράς (σε αξία) κατέχει το σούπερ μάρκετ  «Σκλαβενίτης» (30-40%) και ακολουθούν τα σούπερ μάρκετ  «ΑΒ- Βασιλόπουλος» και «Lidl» (10-20%). Μερίδιο αγοράς μεταξύ 5% και 10% κατέχουν τα σούπερ μάρκετ  «My Market» και «Γαλαξίας», ενώ τα λοιπά σούπερ μάρκετ  κατέχουν μερίδιο αγοράς μεταξύ 0-5%.
  • Με βάση την αξία πωλήσεων στα επώνυμα γιαούρτια, το μεγαλύτερο μερίδιο αγοράς στις πωλήσεις κατέχει το σούπερ μάρκετ  «ΣΚΛΑΒΕΝΙΤΗΣ» (30%-40%), και ακολουθεί το σούπερ μάρκετ  «ΑΒ-Βασιλόπουλος» (15%-20%). Με βάση την αξία πωλήσεων στα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας το μεγαλύτερο μερίδιο αγοράς στις πωλήσεις κατέχει το σούπερ μάρκετ  «LIDL» (40%-50%), και ακολουθούν τα σούπερ μάρκετ  «ΣΚΛΑΒΕΝΙΤΗΣ» (20%-30%),«ΑΒ- Βασιλόπουλος» (10%-15%) και «My Market» (5%-10%).
  • Την περίοδο 15/11/2022-31/1/2023 για την οποία συγκεντρώθηκαν στοιχεία για τη λειτουργία του Καλαθιού του Νοικοκυριού δεν παρατηρείται σημαντική μεταβολή στα μερίδια αγοράς των σούπερ μάρκετ. 
  • Ο αριθμός των προμηθευτών γιαουρτιού ανέρχεται σε 71. Το μεγαλύτερο μερίδιο αγοράς στις πωλήσεις (βάσει αξίας), ανεξαρτήτως αν πρόκειται για επώνυμα ή ιδιωτικής ετικέτας προιόντα, κατέχει η εταιρεία «ΚΡΙ ΚΡΙ» και ακολουθεί η «ΦΑΓΕ» και τα «ΕΛΛ. ΓΑΛΑΚΤΟΚΟΜΕΙΑ». Μικρό μερίδιο αγοράς, μεταξύ 0-5%, κατέχουν οι εταιρείες «FRIESLANDCAMPINA», «NUMIL», «ΚΟΥΚΑΚΗ», «ΜΕΒΓΑΛ», «Naabtaler», «EVROFARMA», «ΣΕΡΓΑΛ» και «ΣΤΑΜΟΥ» μεταξύ άλλων.
  • Το μεγαλύτερο μερίδιο αγοράς στις πωλήσεις (σε αξία) των σούπερ μάρκετ  στα επώνυμα προϊόντα κατέχει η εταιρεία «ΦΑΓΕ» και ακολουθούν οι εταιρείες «ΕΛΛ. ΓΑΛΑΚΤΟΚΟΜΕΙΑ» και «ΚΡΙ ΚΡΙ». Σε σχέση με τα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας μόνο δυο προμηθευτές κατέχουν μερίδιο άνω του 10%, ήτοι η εταιρεία «ΚΡΙ ΚΡΙ», που είναι ο σημαντικότερος προμηθευτής με μεγάλη διαφορά ως προς τους υπόλοιπους, και η εταιρεία «ΚΟΛΙΟΣ». 
  • Ως προς την εξέλιξη των τιμών, κατά την περίοδο εφαρμογής του Καλαθιού του Νοικοκυριού, η μέση σταθμισμένη τιμή των προϊόντων εντός καλαθιού παρέμεινε σχεδόν σταθερή ενώ η τιμή των προϊόντων εκτός καλαθιού αυξήθηκε κατά 17 λεπτά.

chart yogurt 1

  • Συνολικά κατά την περίοδο αναφοράς, οι τιμές των προϊόντων εκτός Καλαθιού του Νοικοκυριού αυξήθηκαν, αλλά εντός Καλαθιού οι τιμές των προϊόντων παρουσίασαν αξιοσημείωτη σταθερότητα. Σε γενικές γραμμές τα σούπερ μάρκετ κρατούν σταθερές τις τιμές των προϊόντων του καλαθιού, ειδικά αυτών της ιδιωτικής ετικέτας. Ειδικότερα, κατά την 1η εβδομάδα εφαρμογής του καλαθιού, η μέση τιμή για τα προϊόντα εντός καλαθιού διαμορφώθηκε στα 2,19 €/Kg, ενώ η αντίστοιχη τιμή για τα προϊόντα εκτός καλαθιού ήταν 3,29 €/K g. Η διαφορά αυτή αυξήθηκε κατά 15 λεπτά έως το τέλος των παρατηρήσεων την 52η εβδομάδα. Αξίζει, ωστόσο, να σημειωθεί ότι το 81% των πωλήσεων προϊόντων εντός καλαθιού σε όγκο προέρχεται από προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας, τα οποία εμφανίζουν σταθερά χαμηλότερη τιμή από τα επώνυμα προϊόντα, αν και στο σύνολο των πωλήσεων το ποσοστό των προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας παρέμεινε σχετικά μικρότερο. 
  • Ως προς τις προτιμήσεις των καταναλωτών, παρατηρήθηκε μικρή μετατόπιση ως προς τα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας κατά την περίοδο αναφοράς. Την 1η εβδομάδα των παρατηρήσεων οι πωλήσεις (σε όγκο) προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας αντιστοιχούσαν στο 36,3%, ενώ την 52η εβδομάδα των παρατηρήσεων το ποσοστό αυξήθηκε σε 41,9%. Ειδικά, το ποσοστό πωλήσεων (σε όγκο) των προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας που πωλήθηκε από τα Σούπερ Μάρκετ και συμμετείχαν στο Καλάθι του Νοικοκυριού κυμάνθηκε από 3,2%-4,5%.

chart yogurt 2

Την περίοδο 15/11/2022-31/1/2023 για την οποία συγκεντρώθηκαν στοιχεία για τη λειτουργία του Καλαθιού του Νοικοκυριού, αυτό δεν φαίνεται να επηρέασε σημαντικά τις προτιμήσεις των καταναλωτών.  

Διαβάστε επίσης: 

Γάλα: Οι καταναλωτές προτιμούν το καλάθι του νοικοκυριού

Έως και 3 φορές υψηλότερη η τιμή του βρεφικού γάλακτος στην Ελλάδα σε σχέση με την Ευρώπη

Το αγελαδινό γάλα είναι ακριβό στην Ελλάδα σε σχέση με την Ε.Ε.

Ακολουθήστε το Money Review στο Google News