Business & Finance Δευτέρα 5/02/2024, 08:00 ΓΙΩΡΓΟΣ ΣΑΚΚΑΣ
ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ

Φαρμακευτικές: Στα 3,6 δισ. ευρώ οι επιβαρύνσεις το 2023 – Τα 13 μέτρα αντιμετώπισης

Φαρμακευτικές: Στα 3,6 δισ. ευρώ οι επιβαρύνσεις το 2023 – Τα 13 μέτρα αντιμετώπισης

Σε πρωτοφανή επίπεδα διαμορφώθηκαν οι επιβαρύνσεις προς τις φαρμακευτικές εταιρείες για το 2023, προσεγγίζοντας τα 3,6 δισ. ευρώ. Σύμφωνα με τα στοιχεία που παρουσίασε στο πλαίσιο του 8ου Ετήσιου Συνέδριου της Ελληνικής Ομοσπονδίας Καρκίνου, ο πρόεδρος του Συνδέσμου Φαρμακευτικών Επιχειρήσεων Ελλάδος (ΣΦΕΕ) κ. Ολύμπιος Παπαδημητρίου, οι επιβαρύνσεις λόγω της υπέρβασης της δημόσιας φαρμακευτικής δαπάνης στα αποζημιούμενα σκευάσματα, διαμορφώνονται στα 3.579 εκατ. ευρώ.

Πιο συγκεκριμένα, κατά την περσινή χρονιά, τα φαρμακευτικά σκευάσματα τα οποία συνταγογραφήθηκαν ώστε να τα προμηθευτούν οι πολίτες από τα φαρμακεία ή χορηγήθηκαν κατά τη διάρκεια νοσηλειών, έφτασαν σε αξία τα 7.125 εκατ. ευρώ σπάζοντας ρεκόρ δεκαετίας. Το Ελληνικό Δημόσιο, κάλυψε το 39% της συνολικής αυτής δαπάνης, καταβάλλοντας 2.812 εκατ. ευρώ, μια δαπάνη ελαφρά αυξημένη (+1,8%) σε σχέση με το 2022.

Την ίδια στιγμή οι Έλληνες κατέβαλαν από την τσέπη τους, ως συμμετοχή για τα φάρμακα αυτά, 734 εκατ. ευρώ, με τη συμμετοχή τους να είναι αυξημένη κατά 2,9% σε σχέση με το 2022. Να επισημάνουμε ότι το ποσό αυτό δεν περιλαμβάνει το τι πλήρωσαν οι ασθενείς για Μη Συνταγογραφούμενα Φάρμακα, για φάρμακα τα οποία ναι μεν συνταγογραφούνται αλλά  δεν αποζημιώνονται (Αρνητική Λίστα) αλλά και για φάρμακα τα οποία αν και συνταγογραφούνταν, οι πολίτες τα αγόρασαν χωρίς συνταγή καταβάλλοντας όλο το ποσό αγοράς.

Το υπόλοιπο ποσό λοιπόν από τη φαρμακευτική δαπάνη, καλύπτεται από τις φαρμακευτικές εταιρείες με τη μορφή υποχρεωτικών εκπτώσεων και επιστροφών (rebate και clawback). To ποσό αυτό εκτιμήθηκε από το ΣΦΕΕ στα 3.579 εκατ. ευρώ όπως αναφέρθηκε, αποτελώντας το 50% του συνόλου της φαρμακευτικής δαπάνης. Όπως ανέφερε δε ο κ. Παπαδημητρίου είναι η δεύτερη συνεχόμενη χρονιά που η συμμετοχή των φαρμακευτικών ξεπερνά τη συμμετοχή του Κράτους, δηλαδή τη δημόσια δαπάνη.

Η κατάσταση αυτή έχει προκαλέσει ακόμη εντονότερη ανησυχία στις εταιρείες του κλάδου, οι οποίες τονίζουν την ανάγκη για λήψη μέτρων ελέγχου της συνταγογράφησης φαρμάκων, αλλά και μια γενναία αύξηση της χρηματοδότησης για της φαρμακευτική περίθαλψη των πολιτών.

Τα μέτρα της Πολιτείας

Από την πλευρά της η Κυβέρνηση έχει ήδη τονίσει μέσω του Υπουργείου Υγείας, ότι μεθοδεύει παρεμβάσεις προκειμένου να καταφέρει να περιορίσει την υπέρβαση της δαπάνης.

Κατά τη διάρκεια του συνεδρίου, ο Γενικός Γραμματέας Στρατηγικού Σχεδιασμού του Υπουργείου Υγείας, κ. Άρης Αγγελής, συμμετέχοντας στο ίδιο τραπέζι συζήτησης με τον κ. Παπαδημητρίου επεσήμανε:

«Σε μια εποχή που ολοένα και περισσότερες νέες ογκολογικές θεραπείες εισέρχονται στην αγορά, αλλά συχνά με εξαιρετικά υψηλές τιμές, χρειάζεται να σχεδιάσουμε με προσοχή τη νέα εθνική φαρμακευτική πολιτική, ώστε να διασφαλίσουμε την έγκαιρη και ισότιμη πρόσβαση όλων των ασθενών στις πλέον αποτελεσματικές και αποδοτικές θεραπείες. Στόχος είναι να πετύχουμε τη μέγιστη δυνατή βελτίωση στην υγεία του πληθυσμού της χώρας στο πλαίσιο της βιωσιμότητας του συστήματος υγείας μας.

Οφείλουμε αρχικά να αντιλαμβανόμαστε τις ανάγκες των ασθενών και ύστερα να δημιουργούμε τα κατάλληλα κίνητρα για την κάλυψη τους μέσω της βέλτιστης εξισορρόπησης πολιτικών υγείας και βιομηχανικής πολιτικής».

Παρουσίασε δε και μια σειρά μέτρων που στόχο έχουν τον εξορθολογισμό της φαρμακευτικής δαπάνης. Ειδικότερα:

·         Άμεση εφαρμογή Κοινής Υπουργικής Απόφασης σχετικά με την απενεργοποίηση μη ενεργών ΑΜΚΑ

·         Επέκταση Κλειστών Προϋπολογισμών για την προμήθεια φαρμάκων του ΕΟΠΥΥ και των Νοσοκομείων

·         Χρηματοδότηση και Έλεγχος του συνόλου της φαρμακευτικής δαπάνης από την Εθνική Κεντρική Αρχή Προμηθειών Υγείας (ΕΚΑΠΥ)

·         Μηχανισμός για την μεταφορά σκευασμάτων στη λίστα μη αποζημιούμενων φαρμάκων

·         Μηχανισμοί ελέγχου αποζημίωσης σε σκευάσματα που περιέχουν μέταλλα και βιταμίνες (μαγνήσιο, σίδηρο, ασβέστιο)

·         Μέτρα για την αντιμετώπιση της δαπάνης από τις εισαγωγές του Ινστιτούτου Φαρμακευτικής Έρευνας και Τεχνολογίας (ΙΦΕΤ) – οι οποίες ξεπερνούν τα 200 εκατ. ευρώ- μέσω δημιουργίας ειδικής επιτροπής και διαπραγμάτευσης με της φαρμακευτικές εταιρείες

·         Αλλαγές στην τιμολόγηση με: α) την κατάργηση αυτόματης αποζημίωσης των βιοομοειδών προϊόντων και την μείωση της τιμής τους στο 70% της τιμής του πρωτότυπου φαρμάκου και β) την ενεργοποίηση του νόμου για την κατάργηση της εξίσωσης της λιανικής με την τιμή αποζημίωσης στα γενόσημα.

·         Παρεμβάσεις στη συνταγογράφηση με: α) Εφαρμογή Μητρώων Ασθενών, β) Κλείδωμα Θεραπευτικών Πρωτοκόλλων, γ) αύξηση στη διείσδυση των γενοσήμων και  βιοισοδύναμων φαρμάκων, δ) επέκταση του Συστήματος Ηλεκτρονικής Προέγκρισης σε περισσότερες κατηγορίες φαρμάκων, ε) περιορισμός συναγογράφησης φαρμάκων υψηλού κόστους για ενδείξεις που δεν αναφέρονται στην άδεια κυκλοφορίας τους

·         Ανάπτυξη Μονάδας Ανάλυσης Στοιχείων, παρακολούθησης και ελέγχου της φαρμακευτικής δαπάνης στην ΕΚΑΠΥ

·         Ανάπτυξη προϋπολογισμών σε σύνδεση με επιδημιολογικά στοιχεία ή / και την αποτελεσματικότητα θεραπείας μέσω μητρώων ασθενών

·         Μέτρα για την αύξηση της καταβολής των ανείσπρακτων ποσών clawback

·         Εφαρμογή Ηοrizon Scanning και αξιολόγηση φαρμάκων από την επιτροπή αξιολόγησης (ΗΤΑ) σε σχέση με άλλες χώρες

·         Ενίσχυση του Μηχανισμού Αξιολόγησης Τεχνολογιών Υγείας (ΗΤΑ) ενόψει και του νέου κανονισμού

Διαβάστε επίσης: 

Ρεκόρ με 8,1 δισ. ευρώ η αγορά φαρμάκου το 2023

Φάρμακα: Με 850 εκατ. ευρώ ενισχύεται η δημόσια δαπάνη για τη διετία 2024-2025

Φάρμακα: Σε ισχύ απόφαση για την παραμονή φτηνών σκευασμάτων στην αγορά

 

Ακολουθήστε το Money Review στο Google News