ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ

Σούπερ μάρκετ: Άνοδος τζίρου με μείωση του όγκου πωλήσεων

Σούπερ μάρκετ: Άνοδος τζίρου με μείωση του όγκου πωλήσεων

Λιγότερα πράγματα έβαλαν στο «καλάθι», αλλά περισσότερα χρήματα έβγαλαν οι καταναλωτές από το πορτοφόλι κατά το α΄ εξάμηνο του 2023 κατά τις επισκέψεις τους στα σούπερ μάρκετ. Σύμφωνα με τα στοιχεία της Nielseniq, η αξία των πωλήσεων στα σούπερ μάρκετ, συμπεριλαμβανομένης πλέον και της Lidl, αυξήθηκε το α΄ εξάμηνο του 2023 κατά 8,7%, αύξηση, όμως, που οφείλεται στον πληθωρισμό, καθώς την ίδια ώρα ο όγκος πωλήσεων υποχώρησε κατά 2,5%. Ο συνολικός «λογαριασμός» που πληρώσαμε το α΄ εξάμηνο ήταν 6,28 δισ. ευρώ, ενώ το αντίστοιχο διάστημα του 2022, χρονιά κατά την οποία επίσης υπήρχαν έντονες πληθωριστικές πιέσεις, ειδικά από τον Μάρτιο και έπειτα, για να αγοράσουμε περισσότερα προϊόντα είχαμε πληρώσει 5,77 δισ. ευρώ. Αξίζει να σημειωθεί ότι αν και οι τιμές αυξάνονται με μικρότερο ρυθμό σε σύγκριση με το τελευταίο τρίμηνο του 2022 (13,5% η αύξηση της τιμής ανά μονάδα σε σύγκριση με το τέταρτο τρίμηνο του 2021), διατηρείται ο διψήφιος ρυθμός αύξησης, ο οποίος διαμορφώθηκε σε 11,1% το διάστημα Απριλίου – Ιουνίου 2023.

Ο τζίρος στα τρόφιμα και ποτά αυξήθηκε κατά 8,9% το α΄ εξάμηνο του 2023, φτάνοντας στα 3,39 δισ. ευρώ περίπου, ενώ τη μεγαλύτερη ποσοστιαία αύξηση τζίρου κατέγραψε η κατηγορία των ειδών οικιακής χρήσης, 10,6%, στα 590 εκατ. ευρώ από 533 εκατ. ευρώ το αντίστοιχο διάστημα του 2022. Κατά 7,8% αυξήθηκε ο τζίρος των ειδών ατομικής υγείας και ομορφιάς, κατά 9,2% ο τζίρος φρέσκων – χύμα προϊόντων, στο 1,51 δισ. ευρώ από 1,390 δισ. ευρώ το α΄ εξάμηνο του 2022, ενώ η μικρότερη ανάπτυξη, 2,7%, καταγράφηκε στην κατηγορία των ειδών bazaar (είδη ένδυσης, υπόδησης, συσκευές, παιχνίδια), λόγω κυρίως του γεγονότος ότι οι καταναλωτές περιόρισαν αυτές τις αγορές για να αντεπεξέλθουν στο αυξημένο κόστος της αγοράς τροφίμων.

Παρά το τέλος της πανδημίας, οι καταναλωτές εξακολουθούν να προτιμούν τα μεγάλα σημεία πώλησης, τα υπερμάρκετ. Ο λόγος; Εκεί μπορούν να βρουν μεγαλύτερη ποικιλία σε κωδικούς, επομένως και σε τιμές, καθώς και περισσότερες προσφορές. Ετσι στα υπερμάρκετ, καταστήματα επιφάνειας άνω των 2.500 τ.μ., καταγράφηκε αύξηση του τζίρου κατά 13,4% το α΄ εξάμηνο του 2023 σε σύγκριση με το αντίστοιχο διάστημα του 2022. Κατά 9,7% αυξήθηκε ο τζίρος στα μικρά σούπερ μάρκετ, κατά 8,9% στα πολύ μικρά σημεία και κατά 6,5% στα μεγάλα σούπερ μάρκετ.

Η αύξηση της τουριστικής κίνησης είχε ως συνέπεια να καταγραφούν οι υψηλότεροι ρυθμοί ανάπτυξης στην Κρήτη και την Πελοπόννησο, 14,2% και 10% αντιστοίχως. Ο ρυθμός ανάπτυξης στην Αττική, όπου πραγματοποιείται το 47,6% του συνολικού τζίρου, ήταν 8,3%, στη Θεσσαλονίκη 7,9%, στη Μακεδονία – Θράκη 7,4% και στην Κεντρική Ελλάδα 8%.

Η διατήρηση των τιμών σε υψηλά επίπεδα στρέφει τους καταναλωτές σε φθηνότερες επιλογές, όπως είναι τα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας και οι προσφορές. Το μερίδιο των προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας διαμορφώθηκε σε 24,8% κατά το πρώτο εξάμηνο, μερίδιο που αποτελεί ιστορικό ρεκόρ, ενώ την ίδια ώρα το 69,3% των πωλήσεων επώνυμων προϊόντων αφορούσε είδη που βρίσκονταν υπό καθεστώς προωθητικών ενεργειών.

Διαβάστε επίσης: 

Ηλεκτρονικά σούπερ μάρκετ: Αυξημένος τζίρος, λιγότερα τεμάχια στο καλάθι

Πρωταθλήτρια των αυξήσεων στα τρόφιμα η Ελλάδα – Νέο κύμα ανατιμήσεων

Ανατιμήσεις έως 41% στα τρόφιμα μέσα στη χρονιά

Ακολουθήστε το Money Review στο Google News