BUSINESS & FINANCE

Εκπτώσεις: Στη διατήρηση της υψηλής ζήτησης ποντάρουν οι έμποροι

Εκπτώσεις: Στη διατήρηση της υψηλής ζήτησης ποντάρουν οι έμποροι

H διατήρηση της αγοραστικής κίνησης σε υψηλά επίπεδα αποτελεί τον βασικό στόχο του λιανικού εμπορίου για τις χειμερινές εκπτώσεις, οι οποίες ξεκινούν τυπικά σήμερα, 9 Ιανουαρίου και ολοκληρώνονται στις 28 Φεβρουαρίου. Και λέμε τυπικά, διότι ήδη από την προηγούμενη εβδομάδα πολλές μεγάλες αλυσίδες έχουν ξεκινήσει τις προσφορές, κυρίως σε ό,τι αφορά τις παραγγελίες από τα ηλεκτρονικά τους καταστήματα.

Μετά από μία πολύ καλή εορταστική περίοδο, η οποία χαρακτηρίστηκε από την επιστροφή των καταναλωτών στα φυσικά καταστήματα, καθώς μετά από δύο χρόνια περιορισμών λόγω κορωνοϊού, δεν υπήρχαν σχετικά μέτρα και ταυτόχρονα επικράτησε καλοκαιρία, το λιανικό εμπόριο προσδοκά αρκετά υψηλό τζίρο και στις εκπτώσεις. Το γεγονός δε ότι ο καλός καιρός σε συνδυασμό με την αποκλιμάκωση των τιμών στην ενέργεια οδήγησε σε λιγότερο «φουσκωμένους» λογαριασμούς για θέρμανση και μετακινήσεις, εκτιμάται ότι θα προσθέσει τζίρο στο λιανεμπόριο, χωρίς, βεβαίως, αυτό να σημαίνει ότι δεν θα συνεχισθεί η συγκράτηση στην κατανάλωση, απόρροια των πληθωριστικών πιέσεων.

Υπενθυμίζεται ότι το 2021 οι χειμερινές εκπτώσεις στα φυσικά καταστήματα είχαν στην ουσία διαρκέσει κάτι λιγότερο από δύο εβδομάδες, ενώ το 2022 λειτουργούσαν μεν τα φυσικά καταστήματα, αλλά με αρκετούς περιορισμούς. Τα καταστήματα επιτρέπεται να είναι ανοιχτά την προσεχή Κυριακή, 15 Ιανουαρίου 2023, από τις 11 π.μ. έως τις 8 μ.μ.

Στα είδη ένδυσης αναμένονται εκπτώσεις έως 60%, στα είδη υπόδησης έως 40%, στα είδη τεχνολογίας οι εκπτώσεις αναμένεται ότι θα φτάσουν ακόμη και το 70%, ενώ στα είδη σπιτιού έως 50%.

Στο δεκάμηνο Ιανουαρίου – Οκτωβρίου 2022, διάστημα για το οποίο υπάρχουν διαθέσιμα στοιχεία από την Ελληνική Στατιστική Αρχή (ΕΛΣΤΑΤ), ο τζίρος του λιανεμπορίου αυξήθηκε μεν, όχι ικανοποιητικά δε με σημαντικό μέρος της αύξησης αυτής να αποδίδεται στον πληθωρισμό και όχι στην αύξηση της ζήτησης. Ειδικότερα, στο διάστημα Ιανουαρίου – Σεπτεμβρίου 2022 ο τζίρος του λιανεμπορίου, εξαιρουμένων των κλάδων τροφίμων, καυσίμων και οχημάτων, διαμορφώθηκε σε 16,06 δισ. ευρώ έναντι 14,53 δισ. ευρώ το αντίστοιχο διάστημα του 2021, 13,43 δισ. ευρώ το 2020 και 14,51 δισ. ευρώ το 2019.

Στους πλέον παραδοσιακούς κλάδους του λιανεμπορίου καταγράφεται μεν αύξηση σε σύγκριση με το 2019, όχι όμως τόσο εντυπωσιακή. Ενδεικτικά, στον κλάδο της ένδυσης, ο τζίρος του λιανεμπορίου στο εννεάμηνο του 2022 ήταν 2,16 δισ. περίπου έναντι 2,010 δισ. το αντίστοιχο διάστημα του 2019. Στον κλάδο υπόδησης και δερμάτινων ειδών ο τζίρος στο εννεάμηνο του 2022 ήταν 358,27 εκατ. ευρώ και το αντίστοιχο διάστημα του 2019 ελαφρώς υψηλότερος, 358,62 εκατ. ευρώ. Στον κλάδο των καλλυντικών ο τζίρος του 2022 επίσης υπολείπεται αυτόν του 2019, καθώς ήταν στο περσινό εννεάμηνο 724,71 εκατ. ευρώ έναντι 764,57 εκατ. ευρώ το 2019. Στον κλάδο των ηλεκτρικών συσκευών καταγράφηκε το 2019 ελαφρά αύξηση, στα 903,38 εκατ. ευρώ έναντι 874,07 εκατ. ευρώ το 2019, ενώ στον κλάδο των επίπλων ο τζίρος στο εννεάμηνο του 2019 ήταν 546,75 εκατ. ευρώ έναντι 634,64 εκατ. ευρώ στο εννεάμηνο του 2022.

Στο δεκάμηνο Ιανουαρίου – Οκτωβρίου 2022 με βάση τα στοιχεία μόνο από τις επιχειρήσεις εκείνες οι οποίες έχουν υποχρέωση τήρησης διπλογραφικών βιβλίων και υποβάλλουν στοιχεία σε μηνιαία βάση ο τζίρος του λιανεμπορίου, εξαιρουμένων των κλάδων καυσίμων, τροφίμων και οχημάτων, διαμορφώθηκε σε 8,22 δισ. ευρώ έναντι 7,18 δισ. ευρώ το 2021, 6,30 δισ. ευρώ το 2020 και 7,16 δισ. ευρώ το 2019.     

Διαβάστε επίσης: 

Πρεμιέρα για τις εκπτώσεις – Στόχος για τζίρο άνω των 5,5 δισ. ευρώ

Χειμερινές εκπτώσεις: Ξεκινούν στις 9 Ιανουαρίου

Ακριβότερο το διαδικτυακό καλάθι της Black Friday: Πού είχαν μεγαλύτερο κέρδος οι καταναλωτές 

Ακολουθήστε το Money Review στο Google News