BUSINESS & FINANCE

Σούπερ μάρκετ: Γέμισαν τα ταμεία των αλυσίδων, αλλά όχι τα ντουλάπια των νοικοκυριών

Σούπερ μάρκετ: Γέμισαν τα ταμεία των αλυσίδων, αλλά όχι τα ντουλάπια των νοικοκυριών

Επιπλέον 268 εκατ. ευρώ έβαλαν τα σούπερ μάρκετ στα ταμεία τους στο εννεάμηνο Ιανουαρίου – Σεπτεμβρίου 2022, καθώς ο τζίρος τους, σύμφωνα με τα στοιχεία της IRI, ανήλθε σε 6,270 δισ. ευρώ από 6,002 δισ. ευρώ το αντίστοιχο διάστημα του 2021. Την ίδια ώρα οι καταναλωτές έβαλαν λιγότερα προϊόντα στα ντουλάπια και στα ψυγεία τους, με τη μείωση του όγκου πωλήσεων να καταγράφεται και στις τρεις μεγάλες ομάδες προϊόντων, ήτοι τρόφιμα, είδη ατομικής υγιεινής και ομορφιάς και είδη νοικοκυριού.

Με άλλα λόγια η αύξηση του τζίρου κατά περίπου 4% οφείλεται καθαρά στην αύξηση των τιμών, η οποία μεσοσταθμικά ανά μονάδα προϊόντος στο εννεάμηνο έχει αυξηθεί κατά 5,5%, αφού την ίδια ώρα καταγράφεται μείωση του όγκου πωλήσεων κατά 1,4%. Ειδικότερα, η μείωση του όγκου πωλήσεων στα τρόφιμα ήταν 0,6% στο εννεάμηνο, στα είδη ατομικής υγιεινής και ομορφιάς 4,7%, στα είδη νοικοκυριού (χαρτικά, απορρυπαντικά, καθαριστικά κλπ.) 5,9%. Αντιστοίχως, η αξία πωλήσεων στα τρόφιμα έχει αυξηθεί κατά 4,9%, στα είδη ατομικής υγιεινής και ομορφιάς κατά 2,4% και στα είδη νοικοκυριού μόλις κατά 0,5%.

Στα γαλακτοκομικά και στα κατεψυγμένα τρόφιμα παρατηρείται η μεγαλύτερη μείωση όγκου πωλήσεων στην ομάδα των τροφίμων, 4,6% και 4,9% αντιστοίχως, ενώ στα απορρυπαντικά και στα είδη γενικού καθαρισμού καταγράφεται η μεγαλύτερη μείωση όγκου πωλήσεων στο εννεάμηνο, 6,3%, μεταξύ των 11 κυριότερων κατηγοριών ειδών σούπερ μάρκετ. Αύξηση όγκου πωλήσεων καταγράφηκε μόνο σε τρεις από τις 11 κατηγορίες και συγκεκριμένα στα συσκευασμένα τρόφιμα (1,7%), στα σνακς (1,4%) και στα μη αλκοολούχα ποτά (0,5%). Το παραπάνω συνδέεται ίσως και με το γεγονός ότι στις τρεις αυτές κατηγορίες καταγράφηκε μεν αύξηση τιμών από την αρχή του χρόνου αλλά μικρότερη σε σύγκριση με τις υπόλοιπες κατηγορίες: κατά 5,1% στα συσκευασμένα τρόφιμα, κατά 3,8% στα σνακς, κατά 3,7% στα μη αλκοολούχα. Στον αντίποδα βρίσκονται τα υλικά μαγειρικής (10,8%), τα είδη ατομικής υγιεινής (10,5%) και τα γαλακτοκομικά (9,3%).

Την ίδια ώρα που οι πωλήσεις σε όγκο υποχωρούν, ενώ και από πλευράς τζίρου καταγράφεται χαμηλός ρυθμός ανάπτυξης, τα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας «τρέχουν» στο διάστημα Ιανουαρίου – Σεπτεμβρίου 2022 με ρυθμό 12,8%, ενώ το μερίδιό τους διαμορφώνεται πλέον στο 15,9% (σ.σ. δεν περιλαμβάνονται οι πωλήσεις της Lidl) από 14,8% το 2021. Η στροφή στα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας σχετίζεται και με τη μείωση των προσφορών. Σύμφωνα με τα στοιχεία της IRI στο εννεάμηνο Ιανουαρίου – Σεπτεμβρίου 2022 οι πωλήσεις (σε αξία) των προϊόντων υπό καθεστώς προσφοράς έχουν υποχωρήσει κατά 1,3 ποσοστιαία μονάδα σε σύγκριση με το αντίστοιχο διάστημα του 2021 και αποτελούν το 24,1% του συνολικού τζίρου.

Τα στοιχεία για το εννεάμηνο δείχνουν επίσης ότι οι καταναλωτές, μπροστά στον φόβο των αγορών εκτός λίστας, αγορές στις οποίες παρασύρονται μες στα υπερμάρκετ, προτιμούν πλέον τα πολύ μικρά καταστήματα. Στα καταστήματα αυτά, έως 400 τ.μ. καταγράφεται η μεγαλύτερη αύξηση τζίρου στο εννεάμηνο (9,8%), ενώ το συνολικό τους μερίδιο στον τζίρο των σούπερ μάρκετ διαμορφώνεται σε 13,6%. Κατά 5,6% έχει αυξηθεί ο τζίρος στα υπερμάρκετ, στα καταστήματα πάνω από 2.500 τ.μ., με το μερίδιό τους να βρίσκεται στο 14,1%. Κατά 3,5% αυξήθηκε ο τζίρος στα μεσαία καταστήματα (400 έως 1.000 τ.μ.) με το μερίδιό τους στις συνολικές πωλήσεις να διαμορφώνεται σε 34,1%, ενώ η μικρότερη αύξηση, 2% καταγράφηκε στα μεγάλα καταστήματα (1.000 έως 2.500 τ.μ.), στα οποία πραγματοποιήθηκε το 38,2% του συνολικού τζίρου.

Διαβάστε επίσης: 

Πληθωρισμός: Θα αργήσει να μειωθεί παρά την υποχώρηση των τιμών αερίου

Λιγότερα προϊόντα σε ακριβότερες τιμές πούλησαν τα σούπερ μάρκετ

Οι Ευρωπαίοι κόβουν δαπάνες, κυνηγούν προσφορές

 

Ακολουθήστε το Money Review στο Google News