ΚΑΤΑΣΚΕΥΕΣ

Κατασκευές: Ανεκτέλεστο 11,7 δισ. ευρώ – Το υψηλότερο των τελευταίων δεκαετιών

Πώς μοιράζεται μεταξύ των 5 μεγάλων ομίλων. Η διαχρονική σύγκριση και οι προκλήσεις

Κατασκευές: Ανεκτέλεστο 11,7 δισ. ευρώ – Το υψηλότερο των τελευταίων δεκαετιών

Τα μεγέθη της περιόδου για την προετοιμασία της διοργάνωσης των Ολυμπιακών Αγώνων ξεπερνάει, σε ονομαστικούς όρους, το ανεκτέλεστο υπόλοιπο των πέντε μεγάλων τεχνικών ομίλων της χώρας. Οι ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, Ελλάκτωρ, Άβαξ, Intrakat και ο τομέας έργων βιώσιμης ανάπτυξης της Mytilineos έχουν εξασφαλίσει (υπογεγραμμένες και προς υπογραφή) συμβάσεις 11,7 δισ. ευρώ ποσό από το οποίο το 42% αντιπροσωπεύει ανεκτέλεστο της ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ.

Κατά τη χρήση του 2021 και τους πρώτους μήνες του 2022 όλοι οι τεχνικοί όμιλοι ενίσχυσαν το ανεκτέλεστο, με την Intrakat να ξεχωρίζει επειδή το διπλασίασε, σε ετήσια βάση σύγκρισης.

Το ανεκτέλεστο των 11,7 δισ. ευρώ αποτελεί ποσό – μαμούθ και υπερβαίνει ακόμη και το αντίστοιχο μέγεθος των Ολυμπιακών Αγώνων του 2004. Ενδεικτικά, οι δαπάνες (σε ονομαστικές τιμές) για Ολυμπιακά έργα μέσω του Προγράμματος Δημοσίων Επενδύσεων ανήλθαν σε 6,5 δισ. ευρώ, βάσει στοιχείων του ΙΟΒΕ.

Το 2006 το ανεκτέλεστο των 10 μεγαλύτερων κατασκευαστικών της 7ης εργοληπτικής τάξης είχε ανέλθει σε 8,5 δισ. ευρώ, ενώ το 2009 όλες οι τεχνικές εταιρείες διέθεταν ανεκτέλεστο 11,5 δισ. ευρώ (του οποίου το 90% ανήκε στις τρεις μεγαλύτερες). Τα χρόνια που ακολούθησαν ο κατασκευαστικός κλάδος εισήλθε σε κρίση διαρκείας.

Την τελευταία διετία όμως, οι προοπτικές είναι σημαντικά βελτιωμένες λόγω των κεφαλαίων του Ταμείου Ανάκαμψης και της προσπάθειας της κυβέρνησης για γρήγορη δημοπράτηση και ανάθεση μεγάλων έργων.

Η επιτυχής εκτέλεση όμως, ενός υψηλού ανεκτέλεστου αποτελεί, ταυτόχρονα, και μία δύσκολη άσκηση. Η εκτόξευση του κατασκευαστικού και ενεργειακού κόστους, η δυσκολία εύρεσης ανθρώπινου δυναμικού και οι εκπτώσεις που έχουν δοθεί για μικρό, έστω, τμήμα των νέων έργων απαιτούν ισχυρή ρευστότητα και συμπαγή χρηματοοικονομική διάρθρωση.

Κατά πόσο όμως, πέτυχαν να αυξήσουν το ανεκτέλεστο υπόλοιπο έργων, συγκριτικά με το 2020, οι μεγάλοι τεχνικοί όμιλοι της χώρας;

ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ

Το υπογεγραμμένο κατασκευαστικό ανεκτέλεστο ανήλθε σε περίπου 2,5 δισ. ευρώ και αναμένεται να διαμορφωθεί σε 4,9 δισ. ευρώ, εάν συμπεριληφθούν οι νέες προς υπογραφή συμβάσεις. Από τα 4,9 δισ. ευρώ, τα 4,5 δισ. αφορούν δημόσια έργα (1,7 δισ.), ενώ σε ιδιωτικά έργα, παραχωρήσεις ή ΣΔΙΤ (π.χ. νέο Διεθνές Αεροδρόμιο Ηρακλείου Κρήτης, Ολοκληρωμένο Τουριστικό Συγκρότημα με Καζίνο στο Ελληνικό, Εγνατία Οδός κ.α.) αντιστοιχούν 2,8 δισ. ευρώ.

Τέλη του 2020, το ανεκτέλεστο υπόλοιπο υπογεγραμμένων συμβάσεων του κατασκευαστικού ομίλου ανερχόταν σε 1,6 δισ. ευρώ.

ΕΛΛΑΚΤΩΡ

Κατά τη χρήση του 2021, το ανεκτέλεστο υπόλοιπο της Άκτωρ και των θυγατρικών της ανήλθε σε 1,6 δισ. ευρώ, με τα νέα συμβασιοποιημένα έργα της περσινής χρονιάς να είναι ύψους 436 εκατ. ευρώ. Οι υπογραφθείσες συμβάσεις, μέσα στο 2022, σε συνδυασμό με τα νέα προς υπογραφή projects 657 εκατ. ευρώ ενισχύουν το backlog στα 2,5 δισ. Οι δραστηριότητες στην Ελλάδα συνεισέφεραν περίπου το 62% των εσόδων του κλάδου κατασκευής, αντιπροσωπεύοντας το 65% του κατασκευαστικού ανεκτέλεστου. Το ποσοστό αυτό ανερχόταν πέρυσι σε 49%, ενώ οι διεθνείς δραστηριότητες αντιπροσώπευαν το 59% του κατασκευαστικού ανεκτέλεστου.

ΑΒΑΞ

Στο τέλος του 2021, το ανεκτέλεστο υπόλοιπο διαμορφωνόταν σε 1,4 δισ., έναντι 1 δισ. το 2020. Το μέγεθος αυτό, συμπεριλαμβανομένων των συμβάσεων που υπογράφηκαν φέτος και αυτών (800 εκατ. ευρώ) που πρόκειται να συμβασιοποιηθούν τοποθετείται σε 2,2 δισ. ευρώ. Η Ανατολική Περιφερειακή Οδός Θεσσαλονίκης και η συντήρηση και λειτουργία του Κέντρου Επεξεργασίας Λυμάτων Ψυττάλειας ανήκουν στα μεγαλύτερα έργα που ανέλαβε, κοινοπρακτικά με άλλες εταιρείες, η Άβαξ το τελευταίο διάστημα.

INTRAKAT

Το ανεκτέλεστο υπογεγραμμένων συμβάσεων της Intrakat έχει σχεδόν διπλασιαστεί, σε σχέση με πέρυσι και καταγράφει ιστορικό υψηλό. Η τεχνική εταιρεία κατάφερε να υποκαταστήσει και να ενισχύσει σημαντικά το αντικείμενο της τάξεως των 400 εκατ. ευρώ που αντιστοιχεί στο έργο αναβάθμισης των 14 περιφερειακών αεροδρομίων. Ως εκ τούτου, το ανεκτέλεστο υπογεγραμμένων συμβάσεων ανέρχεται σε 556 εκατ. ευρώ, με τον τεχνικό όμιλο να διαθέτει προς υπογραφή νέα έργα 577 εκατ. ευρώ. Το συνολικό δηλαδή ανεκτέλεστο ανέρχεται σε 1,1 δισ. ευρώ.  

MYTILINEOS

Το ανεκτέλεστο υπόλοιπο των ήδη αναληφθέντων έργων για τον όμιλο (τομείς βιώσιμης ανάπτυξης και διεθνούς ανάπτυξης Ανανεώσιμων Πηγών & αποθήκευσης ενέργειας) ανέρχεται σε 1,015 δισ. Δεν περιλαμβάνει ποσό 420 εκατ. που αφορά στο ανεκτέλεστο υπόλοιπο του έργου Deir Azzur που έχει θέσει σε καθεστώς αναστολής ο όμιλος.  

Διαβάστε επίσης: 

ΓΕΚ Τέρνα: Στα 1,14 δισ. ευρώ ο τζίρος του 2021 – Πάνω από 6,5 δισ. οι επενδύσεις

AVAX: H άνοδος των τιμών έως 70% σε υλικά και ενέργεια ροκάνισε την κερδοφορία

Ελλάκτωρ: Οι θετικές ταμειακές ροές, οι ανατιμήσεις και η Ρουμανία

 

 

Ακολουθήστε το Money Review στο Google News