Business & Finance Τετάρτη 30/03/2022, 15:40
BUSINESS & FINANCE

Έρχεται το τέλος των υπηρεσιών διανομής; Τα 3 προβλήματα που αντιμετωπίζουν

Έρχεται το τέλος των υπηρεσιών διανομής; Τα 3 προβλήματα που αντιμετωπίζουν

Την εποχή των lockdowns μεσουράνησαν. Όμως, καθώς ο κόσμος βλέπει το φως στο τέλος του τούνελ της πανδημίας, οι εταιρείες ηλεκτρονικού εμπορίου (e-commerce) και διανομής (delivery) βλέπουν ότι η ζήτηση μειώνεται και οι υπολογισμοί τους πέφτουν έξω.

Πώς λοιπόν θα μπορέσουν οι επιχειρήσεις αυτές να μείνουν σοβαρές; Προς το παρόν, οι περισσότερες από αυτές επεκτείνουν τις δραστηριότητές τους σε άλλους τομείς.

Η Uber συμμάχησε με τη BP για τη διανομή ειδών ψιλικών καταστημάτων. H DoorDash έφερε στο διαδικτυακό της κατάστημα είδη οικιακής χρήσης και τρόφιμα, σε συνεργασία με την αλυσίδα χονδρικής BJ’s Wholesale Club, τα οποία πουλάει σε 17 πολιτείες της Αμερικής.

Η Instacart, η μεγαλύτερη εταιρείας διανομής καταναλωτικών προϊόντων στις ΗΠΑ, αποφάσισε να εισέλθει στον χώρο του λογισμικού ως υπηρεσία (software as a service, SaaS), παρέχοντας ουσιαστικά τεχνολογικά εργαλεία σε μικρά καταστήματα, τα οποία θέλουν να φτιάξουν το δικό τους διαδικτυακό κατάστημα και υπηρεσίες διανομής. Παρομοίως και ο CEO της Uber έχει δηλώσει ενδιαφέρον για τον τομέα αυτό.

Kαι πάλι, όμως, αντιμετωπίζουν τρία βασικά προβλήματα.

Mειωμένα κέρδη

Τα κέρδη της Uber μειώθηκαν κατά 17% το τελευταίο εξάμηνο, ενώ της DoorDash κατακρημνίστηκαν κατά 40%. Η Instacart ανέβαλε την εισαγωγή της στο χρηματιστήριο και είδε τις μετοχές της να χάνουν το 40% της αξίας τους.

Οι επενδυτές δεν είναι και πολυ αισιόδοξοι για τις μελλοντικές πιθανότητες ανάπτυξης αυτών των εταιρειών, οπότε και αυτές με τη σειρά τους ψάχνουν πιο γόνιμο έδαφος.

Ακριβές υπηρεσίες

Παράλληλα, οι εταιρείες λιανεμπορίου θα πρέπει να αναρωτηθούν για την εξάρτησή τους από πλατφόρμες της Σίλικον Βάλεϊ, οι οποίες είναι ακριβές και συνήθως επιβάλλονται στη σχέση τους με τους πελάτες.

Τις πρώτες μέρες του e-commerce, είδαμε ότι μεγάλες εταιρείες λιανεμπορίου, όπως η Toys “R” Us, αρχικά είχαν αναθέσει το κομμάτι των ηλεκτρονικών παραγγελιών σε γίγαντες όπως η Amazon και η GSI Commerce. Στη συνέχεια, κατάλαβε το λάθος της και ανέλαβε in-house το ηλεκτρονικό της κατάστημα.

Ίσως για αυτό τον λόγο η Instacart ανοίγεται προς τις μικρές και μεσαίες επιχειρήσεις, οι οποίες δεν έχουν απαραιτήτως τους πόρους για να συντονίσουν μόνες τους τις υπηρεσίες διανομής τους.

Σκληρός ανταγωνισμός

Τέλος, το μεγάλο πρόβλημα είναι οι πιέσεις που δέχονται οι εταιρείες διανομής.

Από τη μια, υπάρχει η Amazon, o γίγαντας των διαδικτυακών παραγγελιών που τα τελευταία χρόνια έχει επενδύσει δισεκατομμύρια για να δημιουργήσει κέντρα παραλαβής και μικρές αποθήκες, έτσι ώστε να μπορεί να διανέμει γρήγορα κυριολεκτικά τα πάντα.

Από την άλλη, υπάρχουν startups οι οποίες «τρέχουν» με τα χρήματα πλούσιων επενδυτών, μπορούν να διανείμουν οτιδήποτε μέσα σε λεπτά (όχι ώρες) και δεν έχουν τις πιέσεις για κέρδη, όπως εισηγμένες εταιρείες σαν την Uber και την DoorDash.

Δύσκολος ο στόχος να γίνουν Amazon στη θέση της Amazon

Οι παλιοί παίκτες, λοιπόν, είναι σε δύσκολη θέση. Ο πρόεδρος της DoorDash παραδέχτηκε ότι ίσως είναι αδύνατον πλέον μια υπηρεσία γρήγορης διανομής να είναι επικερδής.

Για να τα βγάλουν πέρα, όλες αυτές οι εταιρείες χρησιμοποιούν τα δεδομένα που έχουν συλλέξει για το πώς ψωνίζουν οι καταναλωτές και έχουν προσθέσει ανάλογες διαφημίσεις στις ιστοσελίδες και τα apps τους.

Πρόκειται για μια καλή πηγή εσόδων που ίσως βοηθήσει τις εταιρείες διανομής να αντιμετωπίσουν την Amazon και τους νέους παίκτες της αγοράς.

Έτσι, ο αγώνας για να παρέχουν «τα πάντα, παντού, όλα μαζί, αμέσως» έχει αρχίσει. Ο στόχος είναι ένας: να γίνουν Amazon στη θέση της Amazon, τουλάχιστον σε τοπικό επίπεδο.

Το ζήτημα είναι, όμως, ότι κάποιες από αυτές τις εταιρείες δεν θα τα καταφέρουν. Οι αναλυτές προβλέπουν ότι σύντομα θα δούμε μια «καταιγίδα» συγχωνεύσεων.

«Πέντε χρόνια από τώρα, η DoorDash, η Uber, η Instacart – δεν θα είναι όλες ζωντανές. Θα χρειαστεί να συγχωνευτούν. Δεν ξέρω ακόμα ποιος θα είναι ο νικητής, αλλά αυτό θα βασιστεί από τη δύναμη της σχέσης τους με τον καταναλωτή» αναφέρει ο Τζέισον Γκόλντμπεργκ, επικεφαλής στρατηγικής εμπορίου στην Publicis.

moneyreview.gr με πληροφορίες από Bloomberg

Διαβάστε επίσης:

Μπλόκο Επ. Ανταγωνισμού στην Delivery Hero: Πώς θα πάρει το «ναι»;

Food delivery: Η απώλεια 6 δισ.δολαρίων «κακός οιωνός» για τις μετοχές τους

Εταιρείες delivery: Μετά την έκρηξη και τα deals, η νέα ευκαιρία του 1 τρισ.

Ακολουθήστε το Money Review στο Google News