BUSINESS & FINANCE

Νέοι «παίκτες» στο online delivery – Χωρίς «κόφτη» η ελληνική αγορά

Νέοι «παίκτες» στο online delivery – Χωρίς «κόφτη» η ελληνική αγορά

Πριν από λίγες εβδομάδες, όταν ακόμη ήταν σε εξέλιξη το Πανευρωπαϊκό Πρωτάθλημα Ποδοσφαίρου, το γνωστό μας Euro 2020 (στην πραγματικότητα Euro 2021) οι καταναλωτές έβλεπαν συχνά πυκνά μια διαφήμιση της εταιρείας Just Eat.

Πρόκειται για μια άγνωστη στην Ελλάδα εταιρεία, όχι μόνο διότι δεν δραστηριοποιείται στην Ελλάδα -τουλάχιστον όχι ακόμη- αλλά διότι πρόκειται για μια εταιρεία που δημιουργήθηκε μόλις τον Ιανουάριο του 2020 από τη συγχώνευση της ολλανδικής Takeaway.com και της δανέζικης Just Eat και αποτελεί πλέον την κορυφαία εταιρεία στον κόσμο, εκτός της Κίνας, στη διαδικτυακή παραγγελιοληψία και διανομή έτοιμων γευμάτων.

Μάλιστα, πρόκειται στην ουσία για ένα marketplace στο online delivery, καθώς παρέχει υπηρεσίες παραγγελιοληψίας, ηλεκτρονικών πληρωμών και συχνά διεκπεραίωσης παραγγελιών ενώ φιλοξενεί τόσο εστιατόρια που διαθέτουν τον δικό τους στόλο για τη διανομή των γευμάτων όσο και δικό της στόλο για να εξυπηρετεί τα εστιατόρια που δεν έχουν δικά τους οχήματα. Η εταιρεία είναι εισηγμένη στο Χρηματιστήριο του Λονδίνου ενώ το 2020 ο ακαθάριστος παραγόμενος τζίρος της έφτασε 12,9 δισεκατομμύρια ευρώ με τον αριθμό των παραγγελιών που διαχειρίστηκε να φτάνουν τα 588 εκατομμύρια.

Σύμφωνα με τις εκτιμήσεις των ειδικών αναλυτών η αγορά του online delivery ξεπέρασε τα 115 δισεκατομμύρια δολάρια παγκοσμίως το 2020 από περίπου 107 δισεκατομμύρια δολάρια το 2019 και εκτιμάται ότι το 2021 θα φτάσει τα 127 δισεκατομμύρια δολάρια περίπου, καταγράφοντας ρυθμό ανάπτυξης πάνω από 10%.

H εικόνα στην ελληνική αγορά 

Ακόμη και σε μια μικρή αγορά όπως η ελληνική οι διαδικτυακές πλατφόρμες παραγγελιοληψίας και διανομής έτοιμων γευμάτων -και πλέον και πολλών άλλων προϊόντων- έδειξαν ότι έχουν τεράστιες δυνατότητες με την πανδημία να τις ευνοεί πέρα από κάθε προσδοκία. Μάλιστα, η δυναμική του κλάδου είναι τέτοια που πλέον προστέθηκε ένας ακόμη «παίκτης», η εξ Ουκρανίας ορμώμενη Rocket.

Η δραστηριοποίηση της Rocket στην ελληνική αγορά ξεκίνησε από την περιοχή του Χαλανδρίου, περιοχή με πληθώρα καταστημάτων εστίασης με τη διανομή, πάντως, για αρκετά καταστήματα να παρέχεται και σε άλλες γειτονικές περιοχές, ενώ μέσα στις επόμενες εβδομάδες στόχος η υπηρεσία θα επεκταθεί και στο κέντρο της Αθήνας. Αυτό στο οποίο «ποντάρει» σε σημαντικό βαθμό η Rocket σε σχέση με τον ανταγωνισμό είναι οι χαμηλότερες προμήθειες (σ.σ. υπενθυμίζεται ότι οι προμήθειες που χρεώνουν οι βασικοί ανταγωνιστές είναι σύμφωνα με επιχειρήσεις εστίασης της τάξης του 25% τουλάχιστον). Επίσης, δεν επιβαρύνει με επιπλέον χρέωση την επιχείρηση που επιθυμεί να εμφανιστεί στην ενότητα των κορυφαίων επιχειρήσεων.

Η εφαρμογή της Rocket είναι διαθέσιμη τόσο για συσκευές με σύστημα android όσο και για συσκευές με λειτουργικό iOS. Ο χρήστης εγγράφεται στην υπηρεσία συμπληρώνοντας απλά τη διεύθυνση του και ο κατάλογος καταστημάτων και επιλογών εμφανίζεται αμέσως στην οθόνη, προκειμένου να μπορεί να επιλέξει εύκολα και γρήγορα το γεύμα ή ρόφημα της αρεσκείας του μέσα σε λίγα βήματα. Ένα γρήγορο μενού σε μορφή καρουζέλ διευκολύνει ακόμα περισσότερο την επιλογή, εμφανίζοντας πρώτες τις πιο δημοφιλείς κατηγορίες γευμάτων για γρήγορη πρόσβαση, ενώ προσφορές και εκπτώσεις παρουσιάζονται στους χρήστες σε καθημερινή βάση. Για τη χρήση της υπηρεσίας δεν υπάρχει ελάχιστη παραγγελία, ενώ η πληρωμή μπορεί να γίνει με μετρητά ή κάρτα.

Στην Ελλάδα το εγχείρημα «τρέχει» η θυγατρική «Ρόκετ Ντελίβερι Μονοπρόσωπη ΙΚΕ» που έχει συσταθεί από τις 25 Μαΐου 2021 με έδρα της εταιρείας την Αγία Παρασκευή Αττικής. Η ξεκίνησε από την Ουκρανία το 2018 και πλέον δραστηριοποιείται στην Ολλανδία, την Κύπρο, τη Γαλλία και την Ελλάδα.

Ο τζίρος των μεγάλων παιχτών 

Το 2020 ο τζίρος των διαδικτυακών παραγγελιών φαγητού υπολογίζεται ότι έφτασε στην Ελλάδα τα 800 εκατ. ευρώ από 500 εκατ. ευρώ που εκτιμάται για το 2019. Η efood είδε τον τζίρο της να αυξάνεται το 2020 κατά 49% σε σύγκριση με το 2020 και να φτάνει τα 64,4 εκατ. ευρώ, ενώ από τον Μάρτιο του 2020 πάνω από 8.000 καταστήματα εστίασης εισήλθαν στην πλατφόρμα της. Ο τζίρος της wolt αυξήθηκε κατά 14 φορές το 2020 σε σύγκριση με το 2019, την πρώτη χρονιά δραστηριοποίησής της στην ελληνική αγορά, φτάνοντας πέρυσι τα 7 εκατ. ευρώ. Υπερδιπλασιασμό χρηστών και τζίρου πέτυχε μετά από 1,5 χρόνο λειτουργίας της η πλατφόρμα BOX του ομίλου Cosmote, ενώ ανοδική πορεία καταγράφει και η delivery.gr του ομίλου Μούχαλη.

Καθοριστικό ρόλο, βεβαίως, στην αύξηση του τζίρου των παραπάνω εταιρειών έχει διαδραματίσει το γεγονός της συνεργασίας τους με σειρά άλλων κατηγοριών καταστημάτων, από σούπερ μάρκετ έως καταστήματα παιχνιδιών και οπτικών.

 

Ακολουθήστε το Money Review στο Google News