ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ

Yπηρεσίες Delivery: Ο ανταγωνισμός και τι αλλάζει στις εργασιακές σχέσεις

Τα «ευέλικτα» μοντέλα εργασίας παραμένουν στην αγορά

φωτ. Shutterstock

Στο πεδίο των εργασιακών σχέσεων μετατοπίστηκε ο ανταγωνισμός μεταξύ των εταιρειών -πλατφορμών που παρέχουν υπηρεσίες delivery, μετά τον θόρυβο που προκάλεσε η απόφαση της efood, του ηγέτη της εν λόγω αγοράς, να μην ανανεώσει τις τρίμηνες συμβάσεις εργασίας σε 115 διανομείς της και να μετατρέψει τη σχέση εργασίας μαζί τους σε «freelancing». Έτσι, τις τελευταίες ημέρες, αντί να βλέπουμε τις εταιρείες να ανταγωνίζονται για το ποια παρέχει τις καλύτερες υπηρεσίες, από πλευράς ταχύτητας, γεωγραφικής εμβέλειας, ασφάλειας των προϊόντων, ο ανταγωνισμός διαδραματίζεται στο ποια θα εμφανισθεί ως η πλέον «φιλεργατική». Κανείς, βεβαίως, δεν μπορεί να αποκλείσει ότι όταν «καθίσει ο κουρνιαχτός» από την υπόθεση efood ότι τα παραπάνω θα ξεχαστούν και η συζήτηση θα επικεντρωθεί εκ νέου στην ποιότητα των παρεχόμενων υπηρεσιών. Υπενθυμίζεται άλλωστε ότι αφενός η μία εκ των μεγάλων πλατφορμών που δραστηριοποιείται στην Ελλάδα, η Wolt, λειτουργεί εξαρχής με το μοντέλο του «freelancing» ή «συνεργατών», ενώ κανείς δεν μπορεί να αποκλείσει ότι οι προσλήψεις που θα κάνουν στη συνέχεια οι πλατφόρμες, ακόμη και αυτές που σήμερα απασχολούν τους διανομείς με συμβάσεις αορίστου χρόνου, ότι δεν θα ακολουθήσουν στα επόμενα βήματά τους τα πιο «ευέλικτα» μοντέλα εργασιακών σχέσεων.

Η efood, λοιπόν, που αποτελεί τον ηγέτη της αγοράς ανακοίνωσε την περασμένη Πέμπτη ότι μεταφέρει όλες τις υπάρχουσες συμβάσεις ορισμένου χρόνου σε καθεστώς συμβάσεων αορίστου χρόνου προσλαμβάνοντας 2.016 εργαζόμενους στην εταιρεία, ενώ παράλληλα διατηρεί πρόσθετες παροχές, όπως είναι για παράδειγμα πρόγραμμα ιδιωτικής ασφάλισης για τους εργαζόμενους. Συνολικά για την εταιρεία σήμερα δουλεύουν 3.000 διανομείς. Ο σχεδιασμός, ωστόσο, της εταιρείας προβλέπει την ενίσχυση του στόλου της με 7.000 διανομείς εντός του 2022 και δύσκολα αυτό θα σημαίνει και 7.000 προσλήψεις με συμβάσεις αορίστου χρόνου. Στην εξαμηνιαία οικονομική του έκθεση για το α’ εξάμηνο του 2021 ο μητρικός όμιλος της efood, o γερμανικός όμιλος Delivery Hero, αναφέρει χαρακτηριστικά μεταξύ άλλων: «Αν και η Delivery Hero προσπαθεί να συμμορφωθεί πλήρως σε κάθε αγορά στην οποία δραστηριοποιείται με τα πρότυπα που ισχύουν σε αυτήν, υπάρχει πάντα ο κίνδυνος επαναπροσδιορισμού από τις τοπικές αρχές (σ.σ. εννοεί των εργασιακών σχέσεων) οι οποίες για παράδειγμα θεωρούν ότι διανομείς που εργάζονται ως ελεύθεροι επαγγελματίες ή ως freelancers είναι τόσο εξαρτημένοι από την Delivery Hero ώστε θα πρέπει να θεωρηθούν εργαζόμενοί της. Αυτός ο επαναπροσδιορισμός μπορεί να έχει ως συνέπεια τον αναδρομικό υπολογισμό φόρων και ασφαλιστικών εισφορών που ο εργοδότης θα πρέπει να έχει παρακρατήσει για αυτούς τους εργαζόμενους». (σ.σ. στην πραγματικότητα θα πρέπει να πληρώσει επιπλέον φόρους και ασφαλιστικές εισφορές). Αξίζει επίσης να σημειωθεί ότι στην παρουσίαση που συνοδεύει τα αποτελέσματα α’ εξαμήνου και η οποία έγινε στις 31 Αυγούστου 2021, η Ελλάδα και η Τουρκία αναφέρονται ως οι χώρες που έχει παρουσία η Delivery Hero, όπου το μοναδικό μοντέλο απασχόλησης που εφαρμόζεται για τους διανομείς είναι αυτό της σχέσης εξαρτημένης εργασίας.

H Wolt στην Ελλάδα, όπως και στις περισσότερες χώρες που δραστηριοποιείται, εφαρμόζει το μοντέλο του freelancing, δηλαδή οι διανομείς είναι «συνεργάτες» με σύμβαση παροχής υπηρεσιών. Από τον Απρίλιο η εταιρεία προχώρησε και στην παροχή δωρεάν ιδιωτικής ασφάλισης ατυχήματος για όλους τους συνεργαζόμενους με αυτήν διανομείς. Οι απολαβές τους, σύμφωνα με την εταιρεία, ανέρχονται κατά μέσον όρο στα 8 ευρώ την ώρα. Η εταιρεία η οποία συνεργάζεται με περίπου 4.000 διανομείς δεν αναμένεται να αλλάξει το εργασιακό μοντέλο το οποίο εφαρμόζει εδώ και χρόνια σχεδόν παντού.

Η έτερη πλατφόρμα που δραστηριοποιείται στη διανομή (λειτουργούν και άλλες πλατφόρμες οι οποίες όμως κάνουν μόνο παραγγελιοληψία, όπως ήταν αρχικά και η efood στην Ελλάδα) είναι η νεοεισερχόμενη στην Ελλάδα, η Rocket, αυτή μάλιστα που επιχείρησε περισσότερο από κάθε άλλη να αξιοποιήσει προς όφελός της την πρόσφατη υπόθεση με τις συμβάσεις στην efood. H εταιρεία ανακοίνωσε ότι προχωρά σε συμβάσεις αορίστου χρόνου με τους νέους διανομείς της, χωρίς πάντως ούτε αυτή να διευκρινίζει εάν αυτό αφορά και όσους ήδη απασχολούσε έως τώρα. Η εταιρεία σκοπεύει να δημιουργήσει έως το τέλος του 2021 500 νέες θέσεις εργασίας. Η Rocket εξυπηρετεί σήμερα τις ακόλουθες περιοχές:  Χαλάνδρι, Χολαργό, Αγία Παρασκευή, Παπάγου, Νέο Ψυχικό, Ψυχικό, Κολωνάκι, Παγκράτι, Ζωγράφου, Αμπελόκηπους, Άγιο Αρτέμιο, Θησείο, Κουκάκι, Κεραμεικό και Γκάζι.

Τι θα πράξουν οι συνεργαζόμενες επιχειρήσεις

Πριν από μερικές ημέρες και ενώ βρισκόταν σε εξέλιξη η υπόθεση efood, μία μικροζυθοποιία, η Noctua, ανακοίνωσε ότι διακόπτει τη συνεργασία της με τις πλατφόρμες efood και wolt. Ανάλογες αποφάσεις, τουλάχιστον, σε μαζικό επίπεδο δεν υπήρξαν από συνεργαζόμενες με τις πλατφόρμες επιχειρήσεις, παρά το γεγονός ότι τις πρώτες ειδικά ημέρες δέχθηκαν πλήγμα στις παραγγελίες τους, ειδικά όσες είχαν συνεργασία μόνο με την efood. Ας σημειωθεί εδώ ότι σύμφωνα με πληροφορίες που κυκλοφορούν στην αγορά σημαντικό ρόλο στην απόφαση της efood φέρεται να προχωρήσει τελικά σε συμβάσεις αορίστου χρόνου φέρεται να είχε η συνεργασία που έχει (αφορά μόνο παραγγελιοληψία και όχι και διανομή) με την κορυφαία αλυσίδα σούπερ μάρκετ, τη «Σκλαβενίτης».

Για ποιο λόγο οι συνεργαζόμενες επιχειρήσεις δεν διακόπτουν τη συνεργασία τους, παρά μάλιστα το γεγονός ότι οι χρεώσεις που επιβάλλουν οι πλατφόρμες είναι υψηλές; Σύμφωνα με επιχειρηματίες του κλάδου της εστίασης, εάν η συνεργασία αφορά μόνο την υπηρεσία παραγγελιοληψίας η προμήθεια είναι 15% επί της παραγγελίας και αν αφορά και υπηρεσίες διανομής ανεβαίνει στο 27%. Ο βασικός λόγος, όπως υποστηρίζουν μιλώντας στο «MR», είναι ότι οι επιχειρήσεις έχουν στην ουσία παραδώσει στις πλατφόρμες ένα από τα πλέον σημαντικά περιουσιακά στοιχεία τους, το πελατολόγιό τους. Αυτό τι σημαίνει; Σε μία ενδεχόμενη απόφαση διακοπής της συνεργασίας, η πλατφόρμα δυνητικά μπορεί να το «πουλήσει» σε ανταγωνίστρια εταιρεία έτσι ώστε αυτή για παράδειγμα να κάνει σημαντικές προσφορές και σε επόμενο στάδιο να δραστηριοποιηθεί η ίδια η πλατφόρμα στον ίδιο κλάδο. Υπενθυμίζεται ότι ήδη η Wolt έχει εισέλθει στην αγορά της λιανικής με τη δημιουργία του Wolt Market

Ακολουθήστε το Money Review στο Google News