BUSINESS & FINANCE

Μεταφορικά κόστη και ανατιμήσεις στις πρώτες ύλες ροκανίζουν τα εταιρικά κέρδη

«Αθέμιτες πρακτικές εταιρειών logistics στη διαχείριση της διαθεσιμότητας κοντέινερς»

φωτ. Reuters

Ορατές είναι πλέον οι επιπτώσεις στην κερδοφορία των εταιρειών από την αύξηση του κόστους εισροών, είτε αυτές αφορούν πρώτες ύλες, είτε μεταφορικό κόστος είτε ενεργειακό κόστος. Έτσι, παρά το γεγονός ότι η άρση των περιοριστικών μέτρων προκάλεσε αύξηση των πωλήσεών τους, αυτή δεν συνοδεύεται και από αύξηση της λειτουργικής κερδοφορίας τους, καθώς οι εταιρείες είτε αναγκάζονται να απορροφούν την αύξηση του κόστους παραγωγής, κάτι που μειώνει το περιθώριο κέρδους τους, είτε μετακυλίουν μέρος αυτής στην τιμή των προϊόντων τους, κάτι που πιθανώς μεταφράζεται σε απώλεια της ανταγωνιστικότητάς τους. 

Σε ό,τι αφορά ειδικά τα ναύλα για τη μεταφορά εμπορευματοκιβωτίων, τα τελευταία διαθέσιμα στοιχεία (29 Ιουλίου 2021) του παγκόσμιου δείκτη χρεώσεων κοντέινερς του οίκου Drewry δείχνουν περαιτέρω αύξησή του κατά 4% την τελευταία εβδομάδα, ενώ σε σύγκριση με έναν χρόνο πριν τα ναύλα είναι 368% πάνω. Η αύξηση αυτή αφορά στην ουσία την αύξηση για τη μεταφορά ενός κοντέινερ 40 ποδών. Η χρέωση για τη μεταφορά ενός κοντέινερ από τη Σαγκάη στο Ρότερνταμ ήταν στις 29 Ιουλίου 2021, σύμφωνα με τα στοιχεία της Drewry, 13.352 δολάρια, 640% πάνω σε σύγκριση με την αντίστοιχη περίοδο του 2020. Στα μέσα Ιουλίου η αντίστοιχη χρέωση ήταν 12.954 δολάρια, ενώ στις 22 Ιουλίου 13.066 δολάρια. Μάλιστα, ο εν λόγω οίκος, από τους πλέον εξειδικευμένους στο αντικείμενο αυτό, εκτιμά περαιτέρω αύξηση των ναύλων τις επόμενες εβδομάδες. 

Ενδεικτικές της αρνητικής επίδρασης των αυξημένων ναύλων στην κερδοφορία είναι οι περιπτώσεις των εταιρειών «Παπουτσάνης» και Jumbo, με τη μεν πρώτη να επισημαίνει στα αποτελέσματα εξαμήνου την επίδραση της αύξησης του κόστους εισροών, τη δε δεύτερη να κάνει πλέον λόγο για καρτέλ των εταιρειών logistics σε διεθνές επίπεδο και να χαρακτηρίζει το 2021 «χαμένη χρονιά» από πλευράς κερδοφορίας. Αμφότερες δε από την αρχή του χρόνου έως τώρα έχουν δει τον τζίρο τους να αυξάνεται. 

Ειδικότερα, η «Παπουτσάνης» έκλεισε το α΄εξάμηνο με αύξηση του κύκλου εργασιών κατά 16% σε σύγκριση με το αντίστοιχο εξάμηνο του 2020, αλλά με μείωση των λειτουργικών της κερδών κατά 10%. Το δε κόστος πωλήσεων διαμορφώθηκε στο φετινό α’ εξάμηνο σε 16,15 εκατ. ευρώ έναντι 13,79 εκατ. ευρώ το α’ εξάμηνο του 2020. 

Δίλημμα: μετακύλιση ή απορρόφηση του αυξημένου κόστους 

Σημειώνεται ότι οι βασικές πρώτες ύλες που χρησιμοποιούνται στην παραγωγή της «Παπουτσάνης» είναι τα φυτικά έλαια, το ζωικό λίπος, το PET και πολυπροπυλένιο (πρώτες ύλες για παραγωγή πλαστικών). Η τιμή του ζωικού λίπους και των φυτικών ελαίων κυμαίνεται ανάλογα με την προσφορά και τη ζήτηση στην παγκόσμια αγορά, δεδομένου ότι αποτελούν χρηματιστηριακά προϊόντα. H τιμή του PET και του πολυπροπυλενίου εξαρτώνται από το πετρέλαιο. «Λόγω του αυξημένου ανταγωνισμού του κλάδου, τυχόν αυξήσεις των διεθνών και εγχωρίων τιμών της πρώτης ύλης δεν μετακυλίονται σε όλες τις περιπτώσεις στην τελική τιμή των προϊόντων, γεγονός που ενέχει τον κίνδυνο αρνητικής επίδρασης στα αποτελέσματα του Ομίλου. Για το σκοπό αυτό, η Εταιρεία, ετησίως, αναζητά και τελικά χρησιμοποιεί τον προμηθευτή εκείνο, ο οποίος της εξασφαλίζει την καλύτερη τιμή, μηδενίζοντας τον κίνδυνο εξάρτησης», αναφέρεται χαρακτηριστικά στην εξαμηνιαία οικονομική έκθεση της «Παπουτσάνης». Σε άλλο σημείο αναφέρεται: «Κατά το έτος 2021 έχει σημειωθεί σημαντική αύξηση των τιμών των πρώτων υλών που χρησιμοποιεί η εταιρεία και των μεταφορικών από και προς χώρες του εξωτερικού. Η διοίκηση της εταιρείας διαχειρίστηκε σε μεγάλο βαθμό την απότομη αυτή αύξηση του κόστους μέσω μετακύλισης της αύξησης σε πελάτες, ιδιαίτερα στις κατηγορίες των παραγωγών προϊόντων για τρίτους και βιομηχανικών πωλήσεων σαπωνομαζών. Επίσης, μέρος των υλών που αναλώθηκαν κατά το πρώτο εξάμηνο στην παραγωγή η εταιρεία είτε το τηρούσε σε απόθεμα ήδη από το προηγούμενο έτος είτε είχε διαπραγματευτεί και συμφωνήσει με βασικούς προμηθευτές συγκεκριμένη ποσότητα και τιμή σε χαμηλότερα επίπεδα από αυτά που ίσχυσαν το 2021». 

Διεθνές καρτέλ καταγγέλλει η Jumbo 

Πολύ πιο δηκτικές ήταν χθες οι επισημάνσεις της διοίκησης της Jumbo, κάτι αναμενόμενο δε, λόγω του χαρακτηριστικού στυλ του ισχυρού άνδρα του ομίλου κ. Απόστολου Βακάκη. Στη σχετική ανακοίνωση για την πορεία των πωλήσεων επταμήνου, οι οποίες ήταν αυξημένες κατά 10% σε σύγκριση με το διάστημα Ιανουαρίου – Ιουλίου 2020, γίνεται λόγος για «αθέμιτες πρακτικές και συμπράξεις μεταξύ των εταιρειών logistics που διαχειρίζεται την διαθεσιμότητα των κοντέινερς που χρησιμοποιούνται για την μεταφορά των εμπορευμάτων», ενώ επισημαίνεται ότι η κατάσταση χειροτερεύει. 

Ακολουθήστε το Money Review στο Google News