Business & Finance Τετάρτη 14/07/2021, 19:24
ΕΡΕΥΝΑ ΤΟΥ ΣΕΛΠΕ

Πώς η πανδημία άλλαξε τις αγοραστικές συνήθειες των Ελλήνων

Πώς η πανδημία άλλαξε τις αγοραστικές συνήθειες των Ελλήνων

Δυσοίωνες και εν μέρει προβληματικές αλλαγές στις αγοραστικές συνήθειες των Ελλήνων παρουσιάζει η πρόσφατη έρευνα του Συνδέσμου Επιχειρήσεων & Λιανικής Πώλησης Ελλάδος (ΣΕΛΠΕ), η οποία διεξήχθη κατά την περίοδο Ιουνίου – Ιουλίου σε δείγμα 857 καταναλωτών. Κατ’αρχάς σύμφωνα με την έρευνα, οι 8 στους 10 καταναλωτές προβλέπουν ότι η οικονομική κρίση, η οποία προκλήθηκε εξαιτίας της πανδημίας, θα συνεχιστεί και μετά το τέλος του τρέχοντος έτους. Το 14% θεωρεί ότι θα βελτιωθεί μέχρι το τέλος του 2021, ενώ μόλις το 3% θεωρεί ότι έχει ήδη λήξει.

Επίσης, ενδιαφέρουσα είναι η στάση των καταναλωτών απέναντι στις αγοραστικές συνήθειες και τα υγειονομικά πρωτόκολλα, που υιοθετήθηκαν κατά τη διάρκεια των τελευταίων 16 μηνών. Ειδικότερα, σύμφωνα με την έρευνα της ΣΕΛΠΕ, μία μεγάλη μερίδα των καταναλωτών της τάξης του 49% δεν απολυμαίνει τα προϊόντα από τις αγορές του πριν τα αποθηκεύσει, ενώ το 43% δεν παραγγέλνει προϊόντα για παράδοση κατ’οίκον. Στην περίπτωση που η υγειονομική κρίση σταματούσε, το 46% δήλωσε ότι θα έπαυε αμέσως να φοράει μάσκα στο χώρο εργασίας, ενώ το 57% θα σταματούσε τη χρήση μάσκας στα καταστήματα. Αξίζει να σημειωθεί ότι ένα μέρος του κοινού (21%) θα συνέχιζε να φοράει μάσκα σε κάποιες δραστηριότητες ακόμη και μετά το τέλος της πανδημίας.

Σύμφωνα με την έρευνα της ΣΕΛΠΕ, η πανδημία θα επηρεάσει και τα πλάνα διακοπών των Ελλήνων, αφού μία μεγάλη μερίδα του ελληνικού κοινού (της τάξης του 46%) δεν σκοπεύει να προγραμματίσει διακοπές φέτος. Επιπλέον, το 25% σκοπεύει να κάνει διακοπές, αλλά περιορισμένα σε σχέση με άλλες χρονιές, και το 15% θα κάνει κανονικά όπως κάθε χρόνο. Το υπολοιπόμενο 14% δεν έχει κατασταλλάξει ακόμη.

Πώς η πανδημία άλλαξε τις αγοραστικές συνήθειες των Ελλήνων-1

Τέλος, διαφαίνεται μέσω της έρευνας του ΣΕΛΠΕ ότι το θέμα του εμβολιασμού έχει περιορισμένη επίδραση στην αγοραστική συμπεριφορά. Ειδικότερα, οι σημαντικότεροι παράγοντες για την επαναφορά των αγοραστικών συνηθειών στην κανονικότητα είναι τα χαμηλά επιδημιολογικά δεδομένα όσον αφορά κρούσματα, διασωληνωμένους και νεκρούς (σε ποσοστό 61%), καθώς και η πραγματοποίηση σελφ-τεστ από το προσωπικό των καταστημάτων (σε ποσοστό 55%). Παρόλα αυτά, περίπου ένας στους δύο επηρεάζεται από τους εμβολιασμούς. Το 48% (το 22% πολύ και το 26% αρκετά) επηρεάζεται από τον εμβολιασμό του ιδίου και το 47% (το 27% πολύ και το 20% αρκετά) από τον εμβολιασμό του προσωπικού των καταστημάτων.

Επιπλέον, το 42% των ερωτηθέντων δήλωσε ότι δεν επηρεάζεται από το επίπεδο εμβολιασμού, ώστε να επιστρέψει στις ίδιες αγοραστικές συνήθειες που είχε πριν την επέλαση της πανδημίας, ενώ το 6% δηλώνει ότι έχει επιστρέψει ήδη. Το 53% του κοινού επιζητεί ένα επίπεδο εμβολιασμού τουλάχιστον 50% του γενικού πληθυσμού, ενώ το 34% τουλάχιστον 80%.

Πώς η πανδημία άλλαξε τις αγοραστικές συνήθειες των Ελλήνων-2

moneyreview.gr

Ακολουθήστε το Money Review στο Google News