ΟΙ ΣΤΟΧΟΙ

Viva: Τριπλασιασμός των εσόδων και νέος γύρος χρηματοδότησης

Έως το 2023 θα εξασφαλίσει κεφάλαια 350 εκατ. ευρώ - Τι προβλέπει το επιχειρηματικό της σχέδιο

Viva: Τριπλασιασμός των εσόδων και νέος γύρος χρηματοδότησης

Νέο γύρο χρηματοδότησης του ομίλου Viva έως το 2023, που θα εξασφαλίσει κεφάλαια 350 εκατ. ευρώ προανήγγειλε ο διευθύνων σύμβουλος του ομίλου Χάρης Καρώνης. Από αυτά, ένα μέρος θα προέλθει από τη μετατροπή ομολογιακού δανείου καθώς και νέα κεφάλαια που έχει δεσμευτεί ότι θα επενδύσει η κινεζική Tencent, ενώ ένα μέρος θα καλυφθεί από νέους επενδυτές. 

Η κινεζική Tencent μαζί με την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Ανασυγκρότησης και Ανάπτυξης (EBRD) και την Breyer Capital είναι μεταξύ των τριών επενδυτών που επένδυσαν πρόσφατα στη Viva 66,7 εκατ. ευρώ (80 εκατ. δολάρια) και «έχει εκφραστεί» υπέρ της κάλυψης άλλων 200 εκατ. ευρώ στον επόμενο γύρο χρηματοδότησης του ομίλου όταν η ωρίμανση του business plan της εταιρείας και η ανάπτυξη των μεγεθών της θα δικαιώνουν μια αποτίμηση κοντά στο 1,5 δισ. ευρώ.

Να σημειωθεί ότι σήμερα μέτοχοι της εταιρείας – εκτός από τον Χάρη Καρώνη και τον Μάκη Αντύπα, που συγκεντρώνουν ποσοστό 52%, είναι η οικογένεια Λάτση με ποσοστό 13%, το fund DECA με 10% και το fund Hedosophia με 24,5%.

Το επιχειρηματικό σχέδιο του ομίλου Viva, προβλέπει τριπλασιασμό των εσόδων για το 2021 και επέκταση της τραπεζικής άδειας που απέκτησε το Σεπτέμβριο του 2019 μέσω της Vivabank, σε τρεις νέες αγορές. Πρόκειται για τις αγορές της Πορτογαλίας, της Σουηδίας και της Ρουμανίας, στις οποίες ο όμιλος Viva θα δημιουργήσει υποκαταστήματα σε μια προσπάθεια να υπερκεράσει τοπικά εμπόδια και να εδραιώσει την παρουσία του.

Σύμφωνα με το στρατηγικό σχεδιασμό της διοίκησης του ομίλου Viva που περιέγραψε ο επικεφαλής της Viva, τα έσοδα του 2021 αναμένεται να διαμορφωθούν στα 120 εκατ. ευρώ, σηματοδοτώντας ισχυρή ανάπτυξη από όλες τις πηγές δραστηριοτήτων. Ο όμιλος έχει παρουσία μέσω υποκαταστημάτων ηλεκτρονικού χρήματος σε 21 χώρες, ενώ διαθέτει γραφεία σε 23 χώρες. Όπως εξήγησε ο διευθύνων σύμβουλος του ομίλου κ. Καρώνης, μέσω της Vivabank και της τραπεζικής άδειας, που απέκτησε το Σεπτέμβριο του 2019 εξαγοράζοντας την Praxia, η Viva είναι σε θέση να παρέχει ένα σύνολο από υπηρεσίες, που δεν παραπέμπουν στο παραδοσιακό τραπεζικό μοντέλο αποδοχής καταθέσεων μέσω των οποίων περνάει και η διάθεση χρηματοδοτικών προϊόντων. 

Τα προϊόντα πίστωσης και δανεισμού θα διατίθενται μέσω της Vivabank που θα αξιοποιήσει τον δανεισμό SPV μέσω τρίτων δια της διαδικασίας τιτλοποίησης δανείων. Τη διαχείριση του SPV έχει αναλάβει η Jefferies.

Το επιχειρηματικό μοντέλο της Viva δεν προβλέπει τη διάθεση τραπεζικών προϊόντων τύπου σουπερμάρκετ, δηλαδή προϊόντων για όλες τις κατηγορίες πελατών. Η στόχευση του ομίλου είναι συγκεκριμένη και αφορά αποκλειστικά στους εμπόρους, στους οποίους θα διαθέτει κεφάλαια κίνησης μέσω του SPV και υπηρεσίες πληρωμών. Η Vivabank έχει ξεκινήσει ήδη τη διάθεση χρηματοδοτικών προϊόντων μέσω οργανικής ανάπτυξης και η χρηματοδότηση μέσω του SPV θα ξεκινήσει έως τα τέλη του χρόνου. Για το σκοπό αυτό έχουν εξασφαλιστεί 500 εκατ. ευρώ.

Με βάση το συγκεκριμένο μοντέλο η τράπεζα αναλαμβάνει την αξιολόγηση του πελάτη (scoring)  και λειτουργεί ως ενδιάμεσος για τη χρηματοδότηση, παρέχοντας κεφάλαια κίνησης, χωρίς όμως να αναλαμβάνει πιστωτικό ρίσκο. Με τον τρόπο αυτό αποφεύγει να επιβαρύνει τον ισολογισμό της και έτσι δεν «απειλείται» από τον κίνδυνο να συσσωρεύσει κόκκινα δάνεια στο χαρτοφυλάκιό της.  Όπως ξεκαθάρισε ο κ. Καρώνης, ο όμιλος δεν προτίθεται να δημιουργήσει δανειακό χαρτοφυλάκιο, υπογραμμίζοντας ότι η Viva λειτουργεί ως utility bank, που θα βασίζεται αποκλειστικά στις τεχνολογικές λύσεις που προσφέρει στους πελάτες, ενώ τα έσοδά της θα προέρχονται αποκλειστικά από προμήθειες.

 Ναυαρχίδα των προϊόντων της Viva είναι το tap on phone, υπηρεσία μέσω της οποίας το κινητό λειτουργεί ως τερματικό αποδοχής καρτών για τον έμπορο, επιτρέποντας στις επιχειρήσεις να δέχονται ανέπαφες πληρωμές ή με PIN, χωρίς την ανάγκη ύπαρξης ενός τερματικού. Σε συνδυασμό με την εξ ολοκλήρου digital κάρτα και τα τοπικά IBAN σε κάθε χώρα, ο όμιλος της Viva διαθέτει σύμφωνα με τον επικεφαλής της «το τεχνολογικό προβάδισμα», που της επιτρέπει να παρέχει υπηρεσίες σε όλη την Ευρώπη και να είναι ανταγωνιστικός, στοχεύοντας στην κερδοφορία.

 

Ακολουθήστε το Money Review στο Google News