ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ

TUI: Η Ελλάδα μπορεί να φθάσει στο top-1 του ευρωπαϊκού τουρισμού

Φωτ. AP

Μπορεί η Ελλάδα να ξεπεράσει την Ισπανία; Θα εξελιχθεί η χώρα σε κορυφαίο ευρωπαϊκό τουριστικό προορισμό για φέτος; Ποιες είναι οι προοπτικές της βαριάς «βιομηχανίας» μας; Σ’ αυτά και πολλά ακόμη σπεύδει να απαντήσει, μιλώντας στην «Καθημερινή» ο Sebastian Ebel, γενικός οικονομικός διευθυντής και εκτελεστικό μέλος του διοικητικού συμβουλίου της TUI Group, του μεγαλύτερου ευρωπαϊκού τουριστικού οργανισμού.

Η συνάντηση με τον ισχυρό άνδρα του γερμανικού ομίλου έγινε στο 5ο από τα 12 καταστρώματα του κρουαζιερόπλοιου «Mein Schiff 5», που ξεκίνησε την Παρασκευή κρουαζιέρες από το Ηράκλειο της Κρήτης στα ελληνικά νερά με περισσότερους από 1.000 επιβάτες.

Ατενίζοντας τον γαλάζιο ορίζοντα από το λιμάνι του Ηρακλείου, ο Sebastian Ebel ήταν ιδιαίτερα αισιόδοξος για τη φετινή σεζόν στην Ελλάδα εκτιμώντας πως θα τριπλασιάσει τη δραστηριότητά του σε σύγκριση με το 2020 κατά τους κατεξοχήν καλοκαιρινούς μήνες και θα ανακτήσει συνολικά το 75% εκείνης του 2019. Μεγέθη που εφόσον επαληθευθούν και για τη χώρα, είναι σημαντικά υψηλότερα από τους στόχους της ελληνικής κυβέρνησης αλλά και των πιο αισιόδοξων εκτιμήσεων.

Ο Ebel, βετεράνος του ευρωπαϊκού τουρισμού και επί σειράν ετών επικεφαλής των ξενοδοχειακών δραστηριοτήτων και της κρουαζιέρας στην TUI Group, πιστεύει ότι η τουριστική σεζόν φέτος μπορεί να επεκταθεί μέχρι και τον Οκτώβριο και ενδεχομένως και τις αρχές Νοεμβρίου, ενώ εξηγεί γιατί τα εκατομμύρια ταξιδιωτών της που μπορεί να φέρει στη χώρα μας επιλέγουν ακριβότερα πακέτα. Περιγράφει δε μια επόμενη ημέρα για τα διεθνή ταξίδια, που διαφοροποιείται σημαντικά σε σχέση με όσα ίσχυαν μέχρι τώρα.

tui-i-ellada-mporei-na-fthasei-sto-top-1-toy-eyropaikoy-toyrismoy0

– Σύμφωνα με τις εκτιμήσεις σας, και εφόσον βεβαίως δεν υπάρξουν απρόοπτα γεγονότα, τι ποσοστό της δραστηριότητας του 2019 περιμένετε να ανακτήσετε φέτος;

Πιστεύουμε πως φέτος θα μπορέσουμε να ανακτήσουμε το 75% της δραστηριότητας που είχαμε το 2019, συνολικά από όλες μας τις αγορές και για ολόκληρο το 2021. Εάν θέλετε να μιλήσουμε μόνο για τους καλοκαιρινούς μήνες, αξίζει να σας πω πως αυτή την περίοδο πουλάμε τριπλάσιο όγκο πακέτων από εκείνον που πουλούσαμε το αντίστοιχο διάστημα πέρυσι. Θα έβλεπα μάλιστα, με βάση όσα ξέρουμε αυτή τη στιγμή, μια ευρύτερη στροφή των ταξιδιών προς τις μεσογειακές χώρες, όπως η Ισπανία, η Ελλάδα, η Κύπρος και η Ιταλία. Αναμένουμε πως τα διηπειρωτικά ταξίδια θα χρειαστούν λίγο περισσότερο χρόνο για να ανακάμψουν και έτσι οι μεσογειακές ευρωπαϊκές χώρες όπως η Ελλάδα θα ευνοηθούν από αυτό.

– Τι περισσότερο νομίζετε ότι θα έπρεπε να κάνει η Ελλάδα για να αυξήσει την ελκυστικότητά της ως προορισμός;

Κατ’ αρχάς, οφείλω να πω πως η προσπάθεια που έχει κάνει η ελληνική κυβέρνηση για να επανεκκινήσει τα ταξίδια μετά την πανδημία, ήδη από το περυσινό έτος, είναι απλά εξαιρετική. Εχει θέσει πολύ ξεκάθαρες ημερομηνίες, που τηρεί, και πολύ ξεκάθαρα και καλά μελετημένα μέτρα, και έτσι πιστεύω πως από την πλευρά της κυβέρνησης και των συνεργατών μας όλα είναι εξαιρετικά καλά προετοιμασμένα.

– Πότε πιστεύετε ότι πρέπει να ανοίξουν τα ξενοδοχεία;

Εάν θα έπρεπε να δώσω μία σύσταση αυτή θα ήταν, αν μου επιτρέπεται, να είναι έτοιμοι να ξεκινήσουν αμέσως μόλις η ζήτηση αρχίσει να μεγεθύνεται δραστικά. Οι ξενοδόχοι που έχουν σημαντικό μερίδιο πελατών που προέρχονται από τη Γερμανία, την Ολλανδία και το Βέλγιο μπορούν να περιμένουν άμεσα ισχυρή ζήτηση, κατά τη γνώμη μου. Η βρετανική αγορά πιθανότατα θα ακολουθήσει με διαφορά τριών έως έξι εβδομάδων.

– Πώς βλέπετε τη ζήτηση για την Ελλάδα σε σχέση με τους ανταγωνιστικούς προορισμούς;

Πιστεύω πως η Ελλάδα και η Ισπανία θα είναι οι δύο κορυφαίοι προορισμοί στην Ευρώπη φέτος. Δεν ξέρω ποιος θα έρθει πρώτος σε απόλυτο αριθμό ταξιδιωτών, αλλά αντιλαμβάνεστε ότι αυτό εξαρτάται και από την προσφερόμενη δυναμικότητα των ξενοδοχείων. Είμαι όμως αρκετά σίγουρος πως η Ελλάδα θα ωφεληθεί από τη γενικότερη συγκυρία, καθώς και το θετικό κλίμα που έχει διαμορφωθεί γι’ αυτήν.

– Οσον αφορά τα ξενοδοχεία που διαχειρίζεστε ως ΤUI στην Ελλάδα, πόσα εξ αυτών θα λειτουργήσετε φέτος;

Θα ανοίξουμε το σύνολο των ξενοδοχείων που είτε κατέχουμε είτε διαχειριζόμαστε στην Ελλάδα. Θα ανοίξουμε τα πάντα. Δεν θα ανοίξουν ταυτόχρονα, όμως σταδιακά θα ανοίξουν όλα. Η κατάσταση φέτος θα είναι εντελώς φυσιολογική σε σχέση τουλάχιστον με την περυσινή. Πολλοί μπορεί να νομίζουν ότι ανοίγουμε καθυστερημένα, αλλά ποτέ δεν ξεκινήσαμε πριν από τον Μάιο.

– Υπάρχει μεγάλη συζήτηση για ενδεχόμενη επιμήκυνση της καλοκαιρινής περιόδου φέτος. Ποια είναι η άποψή σας;

Προέβλεψα πέρυσι πως θα φθάναμε μέχρι τον Δεκέμβριο και πράγματι θα φθάναμε αν δεν υπήρχε το δεύτερο κύμα της πανδημίας και η ταξιδιωτική οδηγία που εκδόθηκε από το Βερολίνο και σταμάτησε τα ταξίδια. Ωστόσο, φέτος με τη ζήτηση σωρευμένη και τον κόσμο εμβολιασμένο, η σεζόν θα είναι μακρύτερη. Εχουμε ήδη κρατήσεις για τον Οκτώβριο, ακόμη και για την πρώτη βδομάδα του Νοεμβρίου. Καθώς ολοένα και περισσότερος κόσμος θα εμβολιάζεται, τα ταξίδια πιστεύουμε πως θα παραμείνουν ζωντανά. Βεβαίως, αυτό σημαίνει ότι μπορείς να πουλήσεις μόνο δωμάτια σε μονάδες με τις κατάλληλες υποδομές, όπως θέρμανσης, κλειστών χώρων και λοιπά

– Πώς διαμορφώνεται φέτος η πολιτική των πληρωμών σας αλλά και των προκαταβολών προς τους ξενοδόχους, δεδομένης και της κρίσης;

Εχουμε πληρώσει τα πάντα σύμφωνα με τα συμφωνηθέντα και, επιπλέον, έχουμε στηρίξει με προκαταβολές το φετινό άνοιγμα των ξενοδοχείων. Φέτος μάλιστα έχουμε κάνει ιστορικά υψηλές προπληρωμές προς τους ξενοδόχους, επειδή η περυσινή χρονιά δεν ήταν τόσο καλή και η ρευστότητά τους είναι απαραίτητη. Είχα δηλώσει επίσης πέρυσι πως αν κάποιος πιστεύει ότι δεν έτυχε καλής μεταχείρισης ή ότι κάτι ξεχάσαμε –κάτι που δεν μπορεί να αποκλειστεί σε μεγάλους οργανισμούς όπως είναι η TUI– μπορεί να με πάρει τηλέφωνο ή να μου γράψει και θα το τακτοποιήσουμε αμέσως. Κανείς δεν ήγειρε θέμα. Ούτε ένας.

tui-i-ellada-mporei-na-fthasei-sto-top-1-toy-eyropaikoy-toyrismoy1

– Δηλώσατε αυτή την εβδομάδα, αλλά και νωρίτερα φέτος, ότι οι τιμές στις οποίες πουλάτε τα πακέτα σας για το 2021 είναι διεθνώς κατά 22% υψηλότερες. Μπορείτε να μας εξηγήσετε τι συμβαίνει;

Αυτό που συμβαίνει είναι πως οι πελάτες μας επιλέγουν ακριβότερα πακέτα, καλύτερα δωμάτια, περισσότερες υπηρεσίες και αυτό ενδέχεται να συνδέεται με το ότι περισσότεροι άνθρωποι μεγαλύτερης ηλικίας είναι ήδη εμβολιασμένοι και κάνουν τις περισσότερες κρατήσεις ή μπορεί να συνδέεται και με το γεγονός πως τα επίπεδα αποταμίευσης στις χώρες από τις οποίες προέρχονται οι πελάτες μας έχουν αυξηθεί κατά την πανδημία σημαντικότατα και έτσι υπάρχει περισσότερο διαθέσιμο εισόδημα για δαπάνες διακοπών. Επίσης και η μέση διάρκεια των διακοπών εμφανίζεται λίγο μεγαλύτερη. Γεγονός παραμένει πως ουδέποτε είχαμε τόσο μεγάλο ποσοστό πεντάστερων ξενοδοχείων πουλημένο τόσο νωρίς στη σεζόν. Να σημειώσουμε, πάντως, πως οι τιμές των πακέτων μας ξεκινάνε από τις ίδιες τιμές που ξεκινούσαν πάντα, απλώς στην τρέχουσα περίοδο πωλούνται τα ακριβότερα. Σε μερικές εβδομάδες, οπότε θα αρχίσουν να αυξάνονται σημαντικά οι κρατήσεις, αυτό μπορεί να αλλάξει και ο συνολικός μέσος όρος των τιμών να κατέβει. Αν και πολύς κόσμος έχει χάσει σοβαρό μέρος των εισοδημάτων του κατά την κρίση, προχωράει επίσης σε κρατήσεις, εξακολουθεί να κάνει διακοπές και θα το δούμε αυτό να μεταφράζεται σε περισσότερα πακέτα το επόμενο διάστημα.

– Πέρυσι είχατε προαναγγείλει μείωση του αριθμού των αεροπλάνων του στόλου σας. Τι σημαίνει αυτό για τη διαθεσιμότητα αεροπορικών θέσεων προς την Ελλάδα;

Η δυναμικότητα που μπορούμε να βάλουμε σε κάθε προορισμό δεν έχει αλλάξει. Μόλις άνοιξε η Πορτογαλία για τους Βρετανούς αρχίσαμε να πετάμε με Boeing 787. Δεν υπάρχει ούτε θα υπάρξει πρόβλημα με τις αεροπορικές θέσεις. Θα υπάρχουν άφθονες. Το μόνο θέμα που έχουμε με διάφορες κυβερνήσεις –και εδώ οφείλω να πω ότι έχουμε ισχυρή στήριξη από την ελληνική κυβέρνηση και το υπουργείο Τουρισμού– είναι η ταχύτητα διεκπεραίωσης των διαδικασιών στα αεροδρόμια λόγω και των νέων κανονισμών ασφαλείας που έφερε η πανδημία. Αυτό που πρέπει να αποφύγουμε είναι οι ουρές στα αεροδρόμια και πρέπει να πω ότι η κυβέρνηση έχει κάνει όλα τα απαραίτητα βήματα προκειμένου κάτι τέτοιο να αποφευχθεί. Πρέπει, πάντως, όλοι να συνηθίσουμε στις νέες διαδικασίες.

– Πώς διαμορφώνεται η ζήτηση για κρουαζιέρες στην TUI Cruises, την κοινοπραξία σας με τη Royal Caribbean;

Καταγράφουμε πολύ σταθερή και αυξανόμενη ζήτηση με πολύ ικανοποιητικές αποδόσεις και πληρότητα στα δρομολόγια που έχουμε προγραμματίσει. Οι ενδείξεις, λοιπόν, είναι πως ο κλάδος θα ανακάμψει γρηγορότερα απ’ ό,τι περιμένει η αγορά.

– Πότε τοποθετείτε τη συνολική επαναφορά της διεθνούς τουριστικής βιομηχανίας στα επίπεδα του 2019;

Πιστεύω ότι αυτό μπορεί να συμβεί από το 2022. Θα είναι βέβαια διαφορετικά. Περισσότερα ταξίδια εντός Ευρώπης, λιγότερα διηπειρωτικά ταξίδια, πιο ακριβά ξενοδοχεία, πιο ποιοτικές υπηρεσίες. Εάν οι άνθρωποι νιώθουν ασφαλείς, γιατί να είναι η ζήτηση για ταξίδια μικρότερη από το 2019;

tui-i-ellada-mporei-na-fthasei-sto-top-1-toy-eyropaikoy-toyrismoy2

– Βλέπετε ευρύτερες διαρθρωτικές μεταβολές στα ταξίδια και στον τουρισμό εν γένει μετά την πανδημία;

Πιστεύω ότι οι άνθρωποι θα αποφασίζουν ολοένα και περισσότερο με βάση τις δραστηριότητες και τις εμπειρίες που θέλουν να έχουν. Οι αποφάσεις θα αφορούν την απάντηση στο «τι θέλω να κάνω και πού». Αν θέλω να κάνω καταδύσεις, αν θέλω να κάνω ταξίδια πολιτισμικού ενδιαφέροντος και ούτως καθεξής. Αυτό το βλέπουμε ήδη και στη μονάδα μας TUI Μusements, την πλατφόρμα μέσα από την οποία μπορούν οι πελάτες μας να κάνουν κράτηση σε συγκεκριμένες ημερήσιες εκδρομές, δραστηριότητες και άλλες εμπειρίες, η οποία αναπτύσσεται με γοργούς και υγιείς ρυθμούς. Η στρατηγική μας είναι να ενοποιήσουμε τους χιλιάδες επιμέρους προμηθευτές δραστηριοτήτων σε κάθε προορισμό. Βλέπετε, ο κόσμος δεν θέλει πια να περιμένει σε ουρές, θέλει να αγοράζει τα εισιτήριά του από πριν και με ευκολία παρά το επιπλέον ενδεχόμενο κόστος. Το πώς θα αγοράζει ο κόσμος θα τυποποιηθεί, και αυτό που θα λαμβάνει θα είναι πιο προσωποποιημένο. Αυτή είναι η τάση για το αύριο του τουρισμού. Και αυτή είναι η μεγάλη ευκαιρία για όλους: από τον μικρό επιχειρηματία που νοικιάζει ποδήλατα και εκείνους που παρέχουν εκδρομές για παράδειγμα γευσιγνωσίας, ιππασίας, καταδύσεων, υπηρεσίες ξενάγησης και εκατοντάδες άλλες δραστηριότητες. Συνδεόμενοι με την πλατφόρμα μας, μπορούν να φθάσουν κατευθείαν στον πελάτη τους. Η δραστηριότητά μας αυτή στην Ελλάδα βρίσκεται στη φάση της προετοιμασίας και σύντομα θα αρχίσει να αναπτύσσεται ευρέως. 

Ακολουθήστε το Money Review στο Google News