BUSINESS & FINANCE

Η τηλεργασία συγκράτησε τις απώλειες στην αγορά ηλεκτρικών και ηλεκτρονικών συσκευών

Κερδισμένες οι γνωστές αλυσίδες της αγοράς 

Φωτ. ΑP

Στα 2,121 δισεκατομμύρια ευρώ διαμορφώθηκε η αξία της αγοράς ηλεκτρικών και ηλεκτρονικών συσκευών στην Ελλάδα το 2020, καταγράφοντας απώλειες 1,7% σε σύγκριση με το 2019. Το γεγονός ότι δεν υπήρξαν μεγαλύτερες απώλειες οφείλεται σε σημαντικό βαθμό στη μεγάλη άνοδο που σημείωσε η κατηγορία των προϊόντων πληροφορικής, κατά 27% σε σύγκριση με το 2019, αποτέλεσμα της ευρείας εφαρμογής της τηλεργασίας, της τηλεκπαίδευσης αλλά και της διασκέδασης στο σπίτι. Για τον λόγο αυτό άλλωστε το μερίδιο της συγκεκριμένης κατηγορίας στη συνολική αγορά αυξήθηκε το 2020 σε 18,9% από 14,6% το 2019. Βεβαίως δεν έλειψαν και οι επιδόσεις – ρεκόρ σε προϊόντα που ανήκουν στις λοιπές κατηγορίες, όπως η αύξηση πωλήσεων κατά 180,5% των επίπλων γραφείου ή των κουρευτικών μηχανών κατά 68,7%.

Το πρώτο τρίμηνο πάντως του 2021 έχει ξεκινήσει κάτι παραπάνω από θετικά με τις πωλήσεις σε όλες τις μεγάλες κατηγορίες της εν λόγω αγοράς να είναι ανοδικές και στο σύνολο να καταγράφεται αύξηση κατά 12,1% σε σύγκριση με το πρώτο τρίμηνο του 2020, παρά το γεγονός, μάλιστα ότι τα φυσικά καταστήματα ήταν ανοιχτά μόνο στην ουσία για δύο εβδομάδες τον Ιανουάριο.

Βασικός λόγος επίσης που η εν λόγω αγορά δεν υπέστη μεγαλύτερο πλήγμα είναι η ετοιμότητά της από την προ κορωνοϊού εποχή στο ηλεκτρονικό κανάλι, το οποίο αποδείχθηκε σημαντική πηγή εσόδων για τον κλάδο και μάλιστα περισσότερο για τους παραδοσιακούς λιανεμπόρους που δραστηριοποιούνται σε αυτόν, παρά για τα αμιγώς ηλεκτρονικά καταστήματα. Σύμφωνα με τα στοιχεία που παρουσίασε χθες ο κ. Νίκος Καμπάς από την GfK Hellas σε διαδικτυακό σεμινάριο που διοργάνωσε η GfK οι ηλεκτρονικές πωλήσεις στον κλάδο αυξήθηκαν κατά 60 εκατ. ευρώ το 2020 ή κατά 28,9%, ενώ την ίδια ώρα οι απώλειες από τις πωλήσεις στα φυσικά καταστήματα ήταν 87 εκατ. ευρώ. ή κατά 4,6% σε σύγκριση με το 2019. Από αυτά τα 60 εκατ. ευρώ επιπλέον τα 10 εκατ. ευρώ προστέθηκαν κατά τη διάρκεια του πρώτου lockdown (Μάρτιος – Απρίλιος του 2020), ενώ άλλα 30 εκατ. ευρώ κατά το δεύτερο lockdown, αυτό που ξεκίνησε τον Νοέμβριο του 2020. Η αύξηση ήταν μεγαλύτερη για τις ηλεκτρονικές πωλήσεις των αλυσίδων που διατηρούν και φυσικά καταστήματα και συγκεκριμένα 36,6% και μικρότερη για τις πωλήσεις των αμιγώς ηλεκτρονικών καταστημάτων (24,9%).

Συνολικά, τόσο στα φυσικά καταστήματα όσο και στα ηλεκτρονικά καταστήματα, οι μεγάλες κατηγορίες προϊόντων παρουσίασαν τις ακόλουθες επιδόσεις κατά την πρώτη χρονιά της ζωής μας με την πανδημία: τηλεπικοινωνίες μείωση πωλήσεων 0,9%, μεγάλες οικιακές συσκευές (π.χ. ψυγεία, κουζίνες) μείωση πωλήσεων 10,6%, ηλεκτρονικά καταναλωτικά αγαθά (π.χ. τηλεοράσεις, ηχεία) μείωση πωλήσεων 8,7%, μικρές οικιακές συσκευές μείωση πωλήσεων 7,2%. Ουσιαστικά η μόνη κατηγορία που κατέγραψε αύξηση πωλήσεων ήταν αυτή των προϊόντων πληροφορικής όπως προαναφέρθηκε.

Ποιες είναι οι προοπτικές για το 2021; Υπάρχουν μία σειρά παραγόντων που δείχνουν ότι η αγορά μπορεί να κινηθεί ανοδικά. Σημαντική αύξηση της οικοδομικής δραστηριότητας, επανεκκίνηση του τουρισμού, διεξαγωγή μεγάλων αθλητικών γεγονότων που αναβλήθηκαν πέρυσι, όπως οι Ολυμπιακοί Αγώνες του Τόκιο και το Ευρωπαϊκό Πρωτάθλημα Ποδοσφαίρου, αλλά και η συνέχιση της τηλεργασίας σε μεγάλο βαθμό είναι μερικοί από τους βασικότερους παράγοντες. 

Money Review