BUSINESS & FINANCE

Αντικαθιστά όλα τα παλιά στοιχεία εξοπλισμού ο ΑΔΜΗΕ

Έρχεται άμεσα διευρυμένο δεκαετές πρόγραμμα ανανέωσης παγίων μετά τη βλάβη στο ΚΥΤ Κουμουνδούρου

Αντικαθιστά όλα τα παλιά στοιχεία εξοπλισμού ο ΑΔΜΗΕ

Την απόφαση να αντικαταστήσει όλα τα παλιά στοιχεία του Συστήματος Μεταφοράς, με ηλικία μεγαλύτερη των 23 ετών έλαβε η διοίκηση του ΑΔΜΗΕ. Η διπλή βλάβη στο Κέντρο Υπερυψηλής Τάσης (ΚΥΤ) Κουμουνδούρου στις αρχές Φεβρουαρίου λειτούργησε καταλυτικά για την επιτάχυνση και διεύρυνση των πρωτοβουλιών που είχαν ήδη αναληφθεί για την ανανέωση του κρίσιμου εξοπλισμού.  

Έτσι, σύμφωνα με πληροφορίες του “MR” εντός του Μαρτίου θα ανακοινωθεί νέο 10ετές πρόγραμμα Ανανέωσης Παγίων που θα «υποκαταστήσει» το κυλιόμενο 5ετές Πρόγραμμα, ύψους 80 εκατ. ευρώ  που υλοποιείται ήδη από το 2018. Κίνηση που ευθυγραμμίζεται και με μια από τις βασικές προτεραιότητες της πολιτικής ηγεσίας του υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας που είναι η αναβάθμιση των δικτύων μεταφοράς και διανομής ηλεκτρισμού, όπως έχει επανειλημμένα επισημάνει ο υπουργός Κώστας Σκρέκας.

Η ενίσχυση της ασφάλειας και της αξιοπιστίας του Συστήματος Μεταφοράς, με δεδομένη την παλαιότητά του και στο φόντο της κλιματικής κρίσης (που αυξάνει την συχνότητα ακραίων καιρικών φαινομένων όπως η «Μήδεια» που δημιούργησε τεράστια προβλήματα στο δίκτυο διανομής του ΔΕΔΔΗΕ) αλλά και της αυξημένης απειλής κυβερνο-επιθέσεων,  αναδεικνύεται ως ένας από τους τρεις βασικούς πυλώνες της στρατηγικής του ΑΔΜΗΕ για την περίοδο 2021-2024. Οι άλλοι δυο είναι η αξιοποίηση των υποδομών του Διαχειριστή για υπηρεσίες προστιθέμενης αξίας (όπως οι τηλεπικοινωνίες) αλλά και η είσοδος της εταιρείας στα νέα πεδία της ενεργειακής μετάβασης, όπως είναι η διασύνδεση των υπεράκτιων αιολικών πάρκων και η  αποθήκευση ενέργειας.

Τις νέες κατευθύνσεις της εταιρείας και τους βασικούς στόχους για το τρέχον έτος παρουσίασε ο διευθύνων σύμβουλος Μάνος Μανουσάκης κατά την ετήσια Συνάντηση Στρατηγικής που έλαβε χώρα πριν λίγες μέρες. Στο πλαίσιο λοιπόν της αξιοποίησης των περιουσιακών στοιχείων του Διαχειριστή (πέρα από τις Γραμμές Μεταφοράς, επίγειες και υποθαλάσσιες, τα ΚΥΤ κλπ.)  δρομολογείται εντός του έτους η δημιουργία βάσης δεδομένων GIS για τα ιδιόκτητα ακίνητα του ΑΔΜΗΕ που αποτελεί το πρώτο βήμα για την διερεύνηση των δυνατοτήτων οικονομικής τους εκμετάλλευσης. Εκπονούνται επίσης μελέτες για την εκμετάλλευση του εταιρικού στόλου μέσω υπηρεσιών logistics.

Το δίκτυο οπτικών ινών αναδείχθηκε ως ακόμα ένας τρόπος για την δημιουργία προστιθέμενης αξίας από τις υφιστάμενες υποδομές, με την θυγατρική Grid Telecom (που έχει «κατέβει» από κοινού με την ΤΕΡΝΑ Ενεργειακή στον διαγωνισμό του Δημοσίου για τα ευρυζωνικά δίκτυα Ultra Fast Broadband) να λειτουργεί ως μοχλός ανάπτυξης της δραστηριότητας στις τηλεπικοινωνίες. Ο σχεδιασμός για το τρέχον έτος περιλαμβάνει τη δημιουργία τηλεπικοινωνιακών κόμβων στα Κέντρα Υπερυψηλής Τάσης, αλλά και τη διάθεση υπηρεσιών χωρητικότητας –στο τέλος του 2021- μέσω state of the art δικτύου που θα εγκατασταθεί.

Όσον αφορά στη λειτουργία της χονδρεμπορικής αγοράς ηλεκτρικής ενέργειας, μετά την ενεργοποίηση των αγορών του Target Model τον περασμένο Νοέμβριο και τη σύζευξη της ελληνικής αγοράς με την Ιταλική προς το τέλος του έτους, το επόμενο βήμα είναι η σύζευξη των αγορών Ελλάδας-Βουλγαρίας που θα υλοποιηθεί έως τον Μάιο, διασφαλίζοντας μεγαλύτερη ρευστότητα.

Τέλος, στο πεδίο των νησιωτικών διασυνδέσεων, αναμένεται τους επόμενους μήνες η ηλέκτριση της διασύνδεσης Κρήτης-Πελοποννήσου. Υπό επεξεργασία βρίσκεται η νομοθετική ρύθμιση για τη μεταβίβαση των παγίων της Κρήτης από τον ΔΕΔΔΗΕ στον ΑΔΜΗΕ καθώς και η φόρμουλα που επεξεργάζονται αυτή την περίοδο όλοι οι εμπλεκόμενοι φορείς (ΥΠΕΝ. ΡΑΕ, ΑΔΜΗΕ, ΔΕΔΔΗΕ, ΕΧΕ) για τον τρόπο λειτουργίας του συστήματος της Κρήτης από τον ΑΔΜΗΕ καθώς και τη λειτουργία της αγοράς του νησιού κατά τον οικονομικότερο δυνατό τρόπο έως την πλήρη ενσωμάτωσή της στη χονδρεμπορική αγορά της χώρας, μετά την ολοκλήρωση της διασύνδεσης Κρήτης-Αττικής εντός του 2023. Σε τροχιά υλοποίησης μπαίνει και η Δ’ Φάση της διασύνδεσης των Κυκλάδων, με την επιλογή του αναδόχου για τη διασύνδεση Σαντορίνης-Νάξου το αμέσως επόμενο διάστημα και την προκήρυξη των διαγωνισμών για Φολέγανδρο, Μήλο και Σέριφο στη συνέχεια. 

Ακολουθήστε το Money Review στο Google News