Business & Finance Δευτέρα 22/02/2021, 12:21
BUSINESS & FINANCE

Το δίλημμα του πληθωρισμού: Θα αυξήσουν τις τιμές οι ξενοδόχοι της Αμοργού;

φωτ.: Unsplash/Giannis Panagiotatos

Όταν η πανδημία επιτέλους τελειώσει, οι επιχειρήσεις της Ευρώπης θα βρεθούν μπροστά σε ένα κρίσιμο δίλημμα: Θα πρέπει να εκμεταλλευτούν την ανάκαμψη της ζήτησης αυξάνοντας τις τιμές τους ή όχι;

Κομμωτήρια, εστιατόρια και τουριστικά γραφεία περιμένουν το άνοιγμα των οικονομιών για να απελευθερώσει τη συσσωρευμένη ζήτηση και να επιτρέψει να επιστρέψει στην πραγματική οικονομία έστω ένα μέρος των χρημάτων που εδώ και ένα χρόνο αποταμιεύουν οι καταναλωτές.

Κάποιοι οικονομολόγοι πιστεύουν ότι αυτό θα προκαλέσει άλμα στον πληθωρισμό, καθώς οι επιχειρήσεις θα ανεβάσουν τις τιμές τους. Οι αγορές είναι βέβαιες για αυτό, εάν κοιτάξει κανείς την αξιοσημείωτη αύξηση στις αποδόσεις των ομολόγων διεθνώς, το τελευταίο διάστημα.

Τα στοιχεία που θα ανακοινωθούν αύριο στην Ευρωζώνη αναμένεται να δείξουν ότι ο πληθωρισμός αυξήθηκε με τον ταχύτερο ρυθμό του τελευταίου έτους σχεδόν, στο 0,9%. Όμως, καθώς το πρόγραμμα εμβολιασμών είναι ακόμα αργό στην Ευρώπη και η ανάκαμψη της οικονομίας αναμένεται να έχει τη μορφή «Κ» (όπου κάποιοι κλάδοι και κάποιες χώρες θα ανακάμψουν, ενώ άλλοι θα μείνουν πίσω), οι επιχειρήσεις βρίσκονται σε αμηχανία.

«Η κατάσταση είναι παράξενη. Ζούμε με ελπίδα και άγχος την ίδια στιγμή», λέει στο Bloomberg ο Χρήστος Πάσχος, ξενοδόχος στην Αμοργό, ο οποίος έριξε πέρυσι τις τιμές του κατά 15%. «Αυτή τη στιγμή, σκεφτόμαστε να αφήσουμε τις τιμές στα ίδια επίπεδα με το 2020. Πρέπει να δούμε τη ζήτηση πρώτα», προσθέτει.

Για επιχειρήσεις που θα πρέπει να λειτουργήσουν με περιορισμούς πληρότητας και άλλα αντίστοιχα μέτρα, η αύξηση των τιμών είναι μονόδρομος προκειμένου να επιβιώσουν.

Το σίγουρο είναι ότι οι καταναλωτές έχουν βάλει στην άκρη 300 δισ. ευρώ περισσότερα από ό,τι συνήθως, αφού δεν είχαν πού να ξοδέψουν τα χρήματά τους. Και τώρα, βιάζονται να καταναλώσουν και πάλι.

Ο Μαναμπές Τσάτερζι, υπεύθυνος του ταξιδιωτικού γραφείου PlanReisen στη Φρανκφούρτη λέει στο Bloomberg ότι έχει πολλά ερωτήματα από ενδιαφερόμενους πελάτες, αν και κανείς δεν θέλει ακόμα να δεσμευτεί με μία κράτηση. «Βλέπουμε τεράστια επιθυμία για ταξίδια. Σχεδόν κανείς δεν μιλά για τις τιμές», εξηγεί.

Άλλωστε, και ο μεγαλύτερος τουρ οπεράτορ της Ευρώπης, η TUI, έχει ανακοινώσει ότι οι κρατήσεις του καλοκαιριού γίνονται σε τιμές κατά 20% υψηλότερες σε σχέση με  το 2019.

moneyreview.gr