BUSINESS & FINANCE

Μέτρα κατά της ακρίβειας – Πού διαφωνούν τα σούπερ μάρκετ

Μέτρα κατά της ακρίβειας – Πού διαφωνούν τα σούπερ μάρκετ

Σοβαρές επιφυλάξεις για τον τρόπο εφαρμογής των μέτρων που ανακοίνωσε την Τετάρτη ο υπουργός Ανάπτυξης Κώστας Σκρέκας, αλλά και για την αποτελεσματικότητά τους στην καταπολέμηση της ακρίβειας, έχουν προμηθευτές και λιανέμποροι. Η υποβολή των τιμοκαταλόγων από τους λιανεμπόρους, καθώς και η σήμανση των προϊόντων στα οποία έχει επέλθει μόνιμη μείωση τιμής είναι τα δύο μέτρα επί των οποίων διατυπώνονται οι μεγαλύτερες ενστάσεις, καθώς τίθενται ζητήματα διαβλητότητας του απορρήτου των εμπορικών συμφωνιών που έχουν μεταξύ τους οι προμηθευτές με τους λιανεμπόρους, νέου διοικητικού κόστους αλλά και παραπλάνησης των καταναλωτών.

Οι ενστάσεις αλλά και οι αντιπροτάσεις τέθηκαν χθες το απόγευμα στη συνάντηση που είχε η πολιτική ηγεσία του υπουργείου Ανάπτυξης με την Ενωση Σούπερ Μάρκετ Ελλάδας (ΕΣΕ), η οποία, όπως επισημαίνουν οι εκπρόσωποι του οργανωμένου λιανεμπορίου τροφίμων, θα έπρεπε να είχε προηγηθεί των υπουργικών εξαγγελιών. Με βάση και τη χθεσινή συζήτηση, το υπουργείο θα εξειδικεύσει τα μέτρα τις επόμενες ημέρες, ακόμη και κατά τη διάρκεια του Σαββατοκύριακου, προκειμένου να υπάρξει η σχετική νομοθετική ρύθμιση την επόμενη εβδομάδα και σε 10-15 ημέρες να ξεκινήσει η εφαρμογή τους μετά την έκδοση σχετικής υπουργικής απόφασης.

«Να δώσουμε τους τιμοκαταλόγους, αλλά να διασφαλιστεί ότι θα παραμείνουν εμπιστευτικοί και δεν θα τους πάρει κάποιος σπίτι του. Η εμπορική πολιτική είναι ό,τι πιο ιερό για μια επιχείρηση», τόνιζε χθες το πρωί στο περιθώριο της εκδήλωσης παρουσίασης της ΕΣΕ σημαίνον στέλεχος του κλάδου των σούπερ μάρκετ. Επισήμανση που σχετίζεται με όσα είχαν γίνει το 2008, όταν ζητήθηκε από τους προμηθευτές να υποβάλουν και τις εμπορικές συμφωνίες που είχαν με τους λιανεμπόρους, μέτρο που απέτυχε καθώς πολλοί μεγάλοι προμηθευτές δεν τις έστειλαν επικαλούμενοι λόγους ανταγωνισμού, ενώ δεν έλειψαν τότε και τα «παρατράγουδα» με συμφωνίες που υποβλήθηκαν και κατέληξαν στο σπίτι τότε υψηλόβαθμου στελέχους του υπουργείου Εμπορίου.

Ο κλάδος των σούπερ μάρκετ θέτει και ζήτημα αύξησης του διοικητικού κόστους για τις αλυσίδες από αυτό το μέτρο. «Από τη στιγμή που ελέγχεται το μεικτό περιθώριο κέρδους, ποιο το νόημα να υποβάλλονται οι τιμοκατάλογοι; Εάν μειώσει ο προμηθευτής την τιμή, δεν υπάρχει περίπτωση να μην τη μειώσει και ο λιανέμπορος, διότι αυτό θα φανεί αμέσως κατά τον έλεγχο του μεικτού περιθωρίου κέρδους», υποστήριξε στην «Κ» ο γενικός διευθυντής της ΕΣΕ, Απόστολος Πεταλάς.

Επιφυλάξεις υπάρχουν και για τον τρόπο με τον οποίο θα σημαίνονται τα προϊόντα στα οποία έχει επέλθει μείωση τιμής τουλάχιστον 5%. «Ηδη υπάρχουν πολλά καρτελάκια και πληροφορίες στο ράφι σε κάθε προϊόν. Επίσης υπάρχει ο κίνδυνος οι καταναλωτές να νομίζουν ότι τα προϊόντα στα οποία έχει επέλθει η μείωση τιμής είναι αυτά με τη χαμηλότερη τιμή, κάτι που φυσικά δεν ισχύει», τόνισε ο κ. Πεταλάς. Μια πρόταση, πάντως, που έχει τεθεί επί τάπητος από τις αλυσίδες είναι να τοποθετηθεί ταμπέλα στην είσοδο των καταστημάτων και να δηλώνεται ότι τα προϊόντα με μόνιμη μείωση τιμής θα φέρουν κάποιο συγκεκριμένο χρώμα.

Πολύ πιο καίριο, βεβαίως, είναι το εάν θα ανταποκριθούν οι προμηθευτές σε αυτή την πρόσκληση-πρόκληση. «Είναι πολύ δύσκολο η βιομηχανία να κάνει μειώσεις 5% και άνω, με το κόστος να παραμένει υψηλό. Ζούμε τη χειρότερη περίοδο στη βιομηχανία», υποστήριξε στο περιθώριο της εκδήλωσης της ΕΣΕ ο κ. Ιωάννης Γιώτης, πρόεδρος του Συνδέσμου Ελληνικών Βιομηχανιών Τροφίμων (ΣΕΒΤ).

Συμπίεση κερδών

Η συνεχιζόμενη ακρίβεια και η διατήρηση του κόστους λειτουργίας σε υψηλά επίπεδα προκαλούν μείωση του όγκου πωλήσεων και συμπίεση των κερδών των σούπερ μάρκετ. «Το 2023 ο όγκος πωλήσεων των σούπερ μάρκετ θα είναι χαμηλότερος από το 2022.

Στο επτάμηνο Ιανουαρίου – Ιουλίου 2023 καταγράφεται μείωση περίπου 2,5%», ανέφερε στη διάρκεια της παρουσίασης της ΕΣΕ ο γενικός διευθυντής της. Αναφερόμενος, τέλος, στα κέρδη των σούπερ μάρκετ, αυτά το 2022 με βάση τα οικονομικά αποτελέσματα των 10 μεγαλύτερων αλυσίδων περιορίζονται στο 1,5% των πωλήσεών τους.

Διαβάστε επίσης: 

Μέτρα κατά των ανατιμήσεων – Θολά σημεία βλέπουν τα σούπερ μάρκετ

ΥΠΑΝ: 4 μέτρα κατά της ακρίβειας – Μείωση τιμών στο ράφι

Σκρέκας: Δεν θα επιτρέψουμε την κερδοσκοπία – Τα μέτρα που έχουν εφαρμοστεί

Ακολουθήστε το Money Review στο Google News