BUSINESS & FINANCE

Μετά την καθίζηση, ανάπτυξη και επενδύσεις στον κλάδο των συσκευών

Μετά την καθίζηση, ανάπτυξη και επενδύσεις στον κλάδο των συσκευών

Μπορεί την προηγούμενη δεκαετία να αποτελούσε έναν από τους βασικούς κλάδους του λιανεμπορίου που υπέστησαν καθίζηση λόγω της μείωσης της ζήτησης, απόρροια της οικονομικής κρίσης και της δραστικής συρρίκνωσης των εισοδημάτων, σήμερα όμως βρίσκεται σε διαρκή ανοδική πορεία. Ο λόγος για τον κλάδο των οικιακών ηλεκτρικών και ηλεκτρονικών συσκευών, κλάδος ο οποίος το τελευταίο διάστημα συγκεντρώνει όχι μόνο τα φώτα της δημοσιότητας, αλλά και επενδύσεις. 

«Είναι μια αγορά που αυξάνεται κόντρα στην υπόλοιπη Ευρώπη», είχε επισημάνει στις 6 Ιουλίου ο κ. Γιάννης Βασιλάκος, αντιπρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της Κωτσόβολος-Dixons South East Europe για να προσθέσει χαρακτηριστικά: «Για έναν εκπαιδευμένο λαό, όπως ο ελληνικός, είναι σημαντικό να ξαναπιάσει ένα καλύτερο εισόδημα διότι ξέρει πώς να το διαχειριστεί. Στις σκανδιναβικές χώρες έχουν σταματήσει να ξοδεύουν υπερβολικά, λόγω φόβου, όχι επειδή δεν έχουν χρήματα ή επειδή έχουν κάποιο δομικό πρόβλημα». Στα παραπάνω ένα προστεθεί ο τουρισμός και η αύξηση της οικοδομικής δραστηριότητας (6,5% σε ό,τι αφορά τις άδειες το δωδεκάμηνο Απριλίου 2022-Μαρτίου 2023) αντιλαμβάνεται εύκολα κάποιος τον λόγο που οι «παίκτες» της αγοράς αυξάνουν τις επενδύσεις τους με στόχο την ενίσχυση της παρουσίας τους μέσα από νέα καταστήματα αλλά και νέες υπηρεσίες. 

Αξίζει να σημειωθεί ότι στο διάστημα Ιανουαρίου -Μαΐου 2023 ο τζίρος του κλάδου των οικιακών ηλεκτρικών και ηλεκτρονικών συσκευών αυξήθηκε κατά 29,1% σε σύγκριση με το αντίστοιχο περσινό διάστημα και διαμορφώθηκε σε 1,2 δισ. ευρώ. Αύξηση που δεν ήταν μόνο πληθωριστική αφού την ίδια ώρα αυξήθηκε και ο αριθμός των πωληθέντων τεμαχίων κατά 7,6%, όπως δείχνουν τα στοιχεία της GfK που παρουσιάζει σήμερα η «Καθημερινή». Από την πανευρωπαϊκή έρευνα που πραγματοποιεί η GfK για τις καταναλωτικές τάσεις υπάρχουν δύο ακόμη ενδιαφέροντα στοιχεία που καθιστούν ελκυστική την ελληνική αγορά: Πρώτον, η αύξηση των πωλήσεων των λεγόμενων «έξυπνων συσκευών» (smart appliances), συσκευές πολύ μεγαλύτερης αξίας από τις συμβατικές. Οι πωλήσεις των συσκευών αυτών αυξήθηκαν κατά 56% το πρώτο τετράμηνο του 2023 σε σύγκριση με το αντίστοιχο διάστημα του 2022, αποτελώντας το 22,1% της συνολικής αγοράς. Δεύτερον, αυξάνεται το ποσοστό εκείνων που αγοράζουν ακριβότερα, premium προϊόντα. Σύμφωνα με τα στοιχεία της GfK για το τετράμηνο, τα προϊόντα των οποίων η τιμή είναι πάνω από 150% μεγαλύτερη από τη μέση τιμή της κατηγορίας τους, έχουν πλέον μερίδιο 25% στην συνολική αγορά με το ρυθμό ανάπτυξής τους να είναι 40%. Η τάση αυτή είναι πιο εμφανής στα κινητά τηλέφωνα και στις τηλεοράσεις με το μερίδιο αγοράς των premium προϊόντων να είναι στο τετράμηνο 41,7% και 36,5% αντιστοίχως. 

Σε μια αγορά που ανακάμπτει και που δείχνει σημάδια σταθερής ανάπτυξης τουλάχιστον για τα επόμενα τέσσερα χρόνια ο μεγαλύτερος «παίκτης» της αγοράς, η «Κωτσόβολος» προγραμματίζει για την οικονομική χρήση 2023/2024 επενδύσεις 19,4 εκατ. ευρώ, αυξημένες σε σύγκριση με την προηγούμενη οικονομική χρήση (13,4 εκατ. ευρώ). Στις επενδύσεις αυτές περιλαμβάνονται οι αυτοματισμοί της νέας μεγάλης αποθήκης που κατασκευάζει η αλυσίδα στο Θριάσιο Πεδίο επιφάνειας 56.000 τ.μ., επενδύσεις για τη δημιουργία νέων καταστημάτων, μεταστεγάσεις σε μεγαλύτερα και καλύτερα ακίνητα, καθώς και ανακαινίσεις υφιστάμενων, αλλά και επενδύσεις σε τεχνολογική αναβάθμιση συστημάτων της αλυσίδας. Εάν, τελικώς, υλοποιηθεί το σχέδιο για επέκταση της αλυσίδας και σε άλλη χώρα, πλην της Κύπρου, κάτι που θα εξαρτηθεί από το πώς θα εξελιχθεί η διαδικασία πώλησής της, θα απαιτηθούν φυσικά και άλλες επενδύσεις. 

Επενδύσεις 40 εκατ. ευρώ για την προσεχή τριετία σχεδιάζει η «Πλαίσιο», εκ των οποίων τα 14 εκατ. ευρώ θα αξιοποιηθούν για την αναβάθμιση των αποθηκών. Κεντρικό ρόλο στις επενδύσεις θα έχουν και τα νέα καταστήματα, καθώς σήμερα η αλυσίδα αριθμεί σχετικά μικρό αριθμό σε σύγκριση με τους ανταγωνιστές της, 25 σε όλη την Ελλάδα. Σε περίπτωση, βεβαίως, που αποτελέσει τον νέο ιδιοκτήτη της «Κωτσόβολος» θα βρεθεί αυτομάτως με ένα δίκτυο που συνολικά θα φτάνει τα 120 καταστήματα. 

Επενδύσεις 30 εκατ. ευρώ για την απόκτηση μειοψηφικού ποσοστού σε εταιρείες που εντάσσονται στο λεγόμενο «οικοσύστημα λιανεμπορίου» της Public έχει κάνει ήδη η εταιρεία μέσω του επενδυτικού της βραχίονα Public Capital Partners και μελετά επενδύσεις άλλων 20 εκατ. ευρώ με αντίστοιχο προσανατολισμό. Επίσης για το 2024 η εταιρεία σχεδιάζει επενδύσεις 10 εκατ. ευρώ για την αναβάθμιση των τεχνολογικών της υποδομών αλλά και για τα καταστήματα. 

Διαβάστε επίσης: 

Αναταράξεις ξανά στην αγορά συσκευών

Κωτσόβολος: Πιθανούς αγοραστές αναζητά η Citi

Οι τρεις λόγοι που οδηγούν το Πλαίσιο εκτός ταμπλό και τα μηνύματα για το ΧΑ

Ακολουθήστε το Money Review στο Google News