BUSINESS & FINANCE

Πρωτοφανείς συνθήκες στην αγορά εργασίας – Πώς «μηδένισε» η ανεργία στα αστικά κέντρα

Πρωτοφανείς συνθήκες στην αγορά εργασίας – Πώς «μηδένισε» η ανεργία στα αστικά κέντρα

Πρωτοφανείς είναι οι συνθήκες που επικρατούν στην ελληνική αγορά εργασίας, όπου οι εργοδότες, παρά τη μεγάλη προσφορά θέσεων, βρίσκονται αντιμέτωποι με σοβαρές ελλείψεις σε όλους τους τομείς. Την παρατήρηση αυτή έκανε ο ιδρυτής και διευθύνων σύμβουλος της εταιρείας τεχνολογίας «Καριέρα», Θεόφιλος Βασιλειάδης, ο οποίος βάζοντας πολλούς «αστερίσκους» δήλωσε ότι η ανεργία ιδίως στα αστικά κέντρα βρίσκεται σε χαμηλότατα επίπεδα, σχεδόν μηδενικά.

Ο κ. Βασιλειάδης αναγνωρίζοντας τις παθογένειες της ελληνικής αγοράς εργασίας εξήγησε στο πλαίσιο ενημέρωσης δημοσιογράφων ότι αναφέρεται αμιγώς στον αριθμό των ανοιχτών θέσεων εργασίας. «Προφανώς δεν εννοώ ότι υπάρχουν καλοπληρωμένες θέσεις για όλους ή ακριβώς σε ό,τι έχει σπουδάσει ο καθένας, αλλά θέσεις εργασίας υπάρχουν πολλές. Αν κάποιος ορίσει την ανεργία ως κάποιον που ψάχνει οποιαδήποτε δουλειά, τότε αυτό πραγματικά είναι στο μηδέν», τόνισε.

Η ελληνική εταιρεία τεχνολογίας, υπό την ομπρέλα της οποίας βρίσκεται ο ιστότοπος kariera.gr, δραστηριοποιείται στην αγορά εργασίας επί τουλάχιστον 25 χρόνια και αυτή τη στιγμή υλοποιεί μία μακροπρόθεσμη στρατηγική επενδύσεων με στόχο των διπλασιασμό όλων των μεγεθών στα επόμενα δύο με τρία χρόνια. Ειδικότερα, στα μέσα Μαΐου ανακοίνωσε την εξαγορά της CareerBuilder με έδρα το Σικάγο, δημιουργώντας μια πλατφόρμα με θέσεις εργασίας σε 10 χώρες και με μεγάλες δυνατότητες ανάπτυξης.

Έτσι, έχοντας πλέον σχηματίσει μια πολύ καλή εικόνα της ελληνικής εργασιακής αγοράς στον ιδιωτικό τομέα και μέσω των συνεργασιών με τους μεγαλύτερους Έλληνες εργοδότες, ο κ. Βασιλειάδης ανακαλεί ότι αντίστοιχες συνθήκες επικρατούσαν τελευταία φορά το 2004, όταν όλες οι εταιρείες έψαχναν και δεν έβρισκαν κόσμο. Ωστόσο, η σημερινή κατάσταση είναι ακόμη πιο ξεχωριστή: «Αυτό που βλέπουμε σήμερα, που σε κανέναν κλάδο, σε κανένα αντικείμενο δεν μπορούν να βρουν προσωπικό, δεν το έχουμε ξαναδεί ποτέ και παρότι αυξάνονται πολύ οι μισθοί».

Μεγαλύτερη είναι η ζήτηση στον τουρισμό, την τεχνολογία, τα logistics (αποθήκες, μεταφορές και εργαζόμενοι στις υπηρεσίες delivery). Αυτή τη στιγμή, αυξημένες είναι οι ανάγκες και στην παραγωγή και τον πρωτογενή τομέα, αλλά και στην εξυπηρέτηση πελατών, έναν κλάδο ο οποίος είναι πιθανό να επηρεαστεί σημαντικά στο μέλλον από την ευρεία υιοθέτηση της τεχνητής νοημοσύνης.

Οι δύο λόγοι

Το πρωτοφανές αυτό φαινόμενο αποδίδεται πρώτον στο δημογραφικό, το βαθύτερο πρόβλημα της ελληνικής αγοράς εργασίας. Ένα απλό παράδειγμα που έδωσε ο κ. Βασιλειάδης είναι ο τομέας του τουρισμού και συγκεκριμένα η σεζόν, η οποία προσελκύει κατά κύριο λόγο νέους, χωρίς δεσμεύσεις οικογένειας και που μπορούν να αντέξουν την σωματική κόπωση. Ένας μεγαλύτερος άνθρωπος, υποστηρίζει, ενδεχομένως να προτιμήσει να δουλέψει στο σούπερ μάρκετ στη γειτονιά του, ακόμη και με μικρότερο μισθό.

Το δεύτερο πρόβλημα που εντοπίζει είναι η αναντιστοιχία των δεξιοτήτων, ιδίως στην ηλικιακή ομάδα των 40-55 ετών. Πρόκειται για υποψηφίους, οι οποίοι έχουν τουλάχιστον μία δεκαετία εργασίας μπροστά τους και δεν έχουν βασικές γνώσεις για το πώς να χειρίζονται έναν υπολογιστή, με αποτέλεσμα να βρίσκονται σε μειονεκτική θέση έναντι των νέων. Έτσι, η προσοχή πλέον θα πρέπει να στραφεί στην εκπαίδευση, με το κράτος, τις εταιρείες, αλλά και τους ίδιους τους εργαζομένους να επενδύουν μακροπρόθεσμα για την ανάπτυξη των απαραίτητων δεξιοτήτων.

Ο εργαζόμενος έχει περισσότερη δύναμη από ποτέ

Όπως έχει διαμορφωθεί η κατάσταση, πλέον «το πάνω χέρι» φαίνεται να έχουν οι εργαζόμενοι. Δεδομένου ότι οι εταιρείες δεν βρίσκουν κατάλληλο κόσμο και εφόσον υπάρχει μεγάλη προσφορά θέσεων εργασίας, όσοι υποψήφιοι έχουν κάποιου είδους εκπαίδευση και ιδίως στα αστικά κέντρα, είναι πιθανό να βρουν δουλειά αμέσως, υποστηρίζει ο κ. Βασιλειάδης.

Αυτό σημαίνει κατά συνέπεια ότι φοβούνται λιγότερο να διαπραγματευτούν τον μισθό τους, να διεκδικήσουν καλύτερα προνόμια ή να φύγουν από έναν «κακό» εργοδότη. Εξάλλου, μετά την ευρεία υιοθέτηση της τηλεργασίας, πολλοί εργαζόμενοι δεν δείχνουν την ίδια αφοσίωση στον εργοδότη, καθώς η καθημερινότητά τους μπορεί να παραμείνει λίγο-πολύ ίδια ακόμη και αλλάζοντας εταιρεία. Σταδιακά η δυναμική αυτή μπορεί και να ωθήσει υψηλότερα τους μισθούς.

Διαβάστε επίσης:

Η Καριέρα Α.Ε. εξαγοράζει τις επιχειρήσεις της CareerBuilder L.L.C σε Ευρώπη και Ασία

Όλο και αυξάνονται οι κενές θέσεις εργασίας – Οι δύο βασικοί παράγοντες

Έρευνα: Σε κυνήγι νέας δουλειάς 1 στους 4 – Μειώνεται το διαθέσιμο εισόδημα

Ακολουθήστε το Money Review στο Google News