Business & Finance Τετάρτη 24/05/2023, 21:08
ΒUSINESS & FINANCE

Γερμανία: Σε διαφορετικούς δρόμους επιχειρήσεις και κυβέρνηση απέναντι στην Κίνα

Γερμανία: Σε διαφορετικούς δρόμους επιχειρήσεις και κυβέρνηση απέναντι στην Κίνα

Η κυβέρνηση του Γερμανού Καγκελάριου Όλαφ Σολτς προσπαθεί να περιορίσει την εξάρτηση της Γερμανίας από την Κίνα, όμως οι επικεφαλής ορισμένων από τις μεγαλύτερες επιχειρήσεις της χώρας αντιδρούν. 

Τα κορυφαία στελέχη των BASF, Mercedes-Benz, Siemens και VW προσπαθούν να απομονώσουν τα επιχειρηματικά τους συμφέροντα από τις πολιτικές ανησυχίες που έχει προκαλέσει ο πόλεμος στην Ουκρανία, ο οποίος ανέδειξε την επικίνδυνη εξάρτηση της Γερμανίας από την ρωσική ενέργεια. Οι δεσμοί με την Κίνα μπορούν να γίνουν ακόμη πιο βαθιές. 

Η ασιατική υπερδύναμη αποτελεί το μεγαλύτερο εμπορικό εταίρο της Γερμανίας, με το συνολικό εμπόριο να φθάνει πέρυσι τα 300 δισ.ευρώ ήτοι το 8% του ΑΕΠ της μεγαλύτερης οικονομίας της Ευρώπης. Εκτός από τις μαζικές επενδύσεις στις τοπικές μεταποιητικές μονάδες, η Κίνα αποτελεί και σημαντικό προμηθευτή ανταλλακτικών μερών και πρώτων υλών όπως και σημαντικό αγοραστή αγαθών από γερμανικές επιχειρήσεις. 

Η Γερμανία έχει το μεγαλύτερο έλλειμμα με την Κίνα

Το εμπόριο με τους κορυφαίους εταίρους της το 2022

Source: German Federal Statistics Office

 

Η BASF επενδύει περίπου 10 δισ. δολάρια σε ένα εργοστάσιο χημικών στο Zhanjiang στη νότια ακτή της Κίνας. Η Volkswagen επιβεβαίωσε τη δέσμευσή της για μία μονάδα κατασκευής αυτοκινήτων στο Xinjiang, παρά τις επίμονες ανησυχίες σχετικά με τη μεταχείριση των Μουσουλμάνων Ουιγούρων και άλλων εθνοτικών μειονοτήτων στη βορειοδυτική περιοχή.

«Δεν θα εγκαταλείψουμε την Κίνα», δήλωσε ο Arno Antlitz, οικονομικός διευθυντής της VW, αφού η BYD ξεπέρασε τον γερμανό κατασκευαστή ως η κορυφαία αυτοκινητοβιομηχανία της Κίνας το πρώτο τρίμηνο.

Τα σχόλια από κορυφαίους επιχειρηματίες έρχονται σε αντίθεση με την έκκληση του Σολτς να διαφοροποιηθεί από την Κίνα. Η κυβέρνησή του έχει δώσει έμφαση στη «μείωση των κινδύνων» και όχι στην αρχική έκκληση των ΗΠΑ για «αποσύνδεση» – μια σιωπηρή παραδοχή ότι η Γερμανία δεν μπορεί να αντέξει οικονομικά μια απότομη διακοπή σχέσεων με τη δεύτερη μεγαλύτερη οικονομία στον κόσμο.

Οι εμπορικές σχέσεις θα πρέπει να αλλάξουν έτσι ώστε «οι κίνδυνοι εξαρτήσεων από μια μόνο χώρα ή μερικά κράτη να μην γίνουν μεγάλοι», δήλωσε ο Σολτς την περασμένη εβδομάδα στη σύνοδο κορυφής του G7 στη Χιροσίμα της Ιαπωνίας.

Ωστόσο, υπάρχουν ελάχιστες ενδείξεις ότι οι εταιρείες συμμερίζονται αυτούς τους κινδύνους. Η εγκατάλειψη της Κίνας είναι «αδιανόητη» για τη γερμανική βιομηχανία, δήλωσε ο διευθύνων σύμβουλος της Mercedes Ola Källenius σε συνέντευξή του στη Bild τον Απρίλιο. «Οι σημαντικότεροι παίκτες της παγκόσμιας οικονομίας – Ευρώπη, ΗΠΑ και Κίνα – είναι τόσο στενά συνδεδεμένοι που η αποσύνδεση από την Κίνα δεν έχει νόημα».

Η κινεζική αγορά αντιπροσωπεύει περίπου το 40% των πωλήσεων της Mercedes, με την  αυτοκινητοβιομηχανία να πωλεί περισσότερο από το διπλάσιο αριθμό οχημάτων εκεί από ό,τι στις ΗΠΑ.

Ο διευθύνων σύμβουλος της Siemens, Roland Busch, δεσμεύτηκε να «υπερασπιστεί» και να «επεκτείνει» το μερίδιο αγοράς της αυτοκινητοβιομηχανίας του στην Κίνα, λέγοντας σε συνέντευξή του στους Financial Times την ότι οι Κινέζοι πελάτες είναι αυτοί που δίδουν κίνητρο στον γερμανικό κολοσσό της μηχανικής να καινοτομεί.

«Ο κόσμος δεν γίνεται λιγότερο επικίνδυνος όταν τον χωρίζεις, μάλλον το αντίθετο», δήλωσε ο Stefan Hartung, επικεφαλής του γερμανικού κολοσσού ανταλλακτικών αυτοκινήτων Robert Bosch, στην ετήσια συνέντευξη Τύπου της εταιρείας στις αρχές του μηνός.

Ομοίως, ο διευθύνων σύμβουλος της BASF, Martin Brudermüller, έχει προειδοποιήσει ότι είναι πιο επικίνδυνο το να μην επεκταθεί κάποιος στην οικονομία της Ασίας παρά να αποσυρθεί λόγω γεωπολιτικών ανησυχιών.

 

moneyreview.gr με πληροφορίες από Bloomberg

 

Διαβάστε επίσης:

G7: Νέος μηχανισμός για τη διαφοροποίηση των εφοδιαστικών αλυσίδων

Plötner, Σύμβουλος Σολτς: Η Ευρώπη πρέπει να γίνει πιο δυνατή και να στηρίζεται στα δικά της πόδια

Volkswagen: Στοχεύει την αγορά ηλεκτρικών οχημάτων της Κίνας με επένδυση ενός δισ. ευρώ

Ακολουθήστε το Money Review στο Google News