BUSINESS & FINANCE

Αυστηρότερους κανόνες θέλει ο Βορράς για το νέο Σύμφωνο Σταθερότητας

Αυστηρότερους κανόνες θέλει ο Βορράς για το νέο Σύμφωνο Σταθερότητας

Αυστηρότερους κανόνες βάζουν οι Γερμανοί στο τραπέζι για το νέο Σύμφωνο Σταθερότητας και κυρίως για τις χώρες με υψηλό χρέος όπως η Ελλάδα. Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή βρίσκεται στο τελικό στάδιο της σύνταξης νομοθετικής πρότασης για το νέο Σύμφωνο Σταθερότητας, η οποία θα δημοσιευθεί έως τα τέλη Απριλίου. Η πρόταση θα αποτελέσει συνέχεια ενός σχεδίου, το οποίο δημοσιεύθηκε τον Νοέμβριο. 

Για κάθε χώρα θα υπάρξουν νέοι ποσοτικοί κανόνες, ανάλογα βέβαια και με τις ιδιαιτερότητες του χρέους της, οι οποίοι θα πρέπει να είναι κάτω από την ομπρέλα των βασικών κανόνων για έλλειμμα μικρότερο του 3% και χρέος έως 60% του ΑΕΠ, ενώ όλες οι χώρες-μέλη θα πρέπει να ακολουθούν μια «κλειδωμένη» πορεία σε ό,τι αφορά τις κρατικές δαπάνες.  Θα υπάρχει και ένα ταβάνι δαπανών που θα προκύπτει για κάθε χώρα από την ανάλυση της βιωσιμότητας του χρέους. Αυτό σημαίνει πως οποιοσδήποτε δημοσιονομικός χώρος που θα δημιουργείται κατά την εκτέλεση του προϋπολογισμού, δεν θα μπορεί να χρησιμοποιηθεί σε έκτακτα μέτρα στήριξης για την κοινωνία καθώς δεν θα έχουν συμπεριληφθεί στην «κλειδωμένη» πορεία των δαπανών.

Στο πλαίσιο αυτό, θα πρέπει  τα κράτη-μέλη να καταθέσουν εθνικά σχέδια που θα οδηγούν στη διασφάλιση της βιωσιμότητας του χρέους και την ενίσχυση της βιώσιμης ανάπτυξης. Τα σχέδια αυτά θα είναι διαφορετικά ανά χώρα, ανάλογα με τους κινδύνους που έχει να αντιμετωπίσει μια οικονομία αλλά και το ύψος του χρέους της. Τα σχέδια θα ενσωματώνουν δημοσιονομικούς, μεταρρυθμιστικούς και επενδυτικούς στόχους, συμπεριλαμβανομένων εκείνων για την αντιμετώπιση μακροοικονομικών ανισορροπιών όπου χρειάζεται.

Όπως αναφέρει πάντως το Ινστιτούτο του Bruegel, υπάρχει ήδη αντιπρόταση των Γερμανών στο σχέδιο της Επιτροπής η οποία περιέχει τα εξής:

1) Εκτός από τα ανώτατα όρια δαπανών που απορρέουν από το DSA (έκθεση βιωσιμότητας χρέους)  της Επιτροπής, η Γερμανία προτείνει έναν πρόσθετο κανόνα που απαιτεί από όλες τις χώρες όπου το χρέος υπερβαίνει το 60% του ΑΕΠ να διατηρούν τον ρυθμό αύξησης των δαπανών κάτω από τη δυνητική ανάπτυξη. Η διαφορά μεταξύ της δυνητικής ανάπτυξης και της αύξησης των καθαρών πρωτογενών δαπανών θα αυξάνεται  είτε στον λόγο χρέους προς το ΑΕΠ, είτε ενδεχομένως, σε σχέση με την «πρόκληση του δημόσιου χρέους» (χαμηλό/μέσο/υψηλό), που προσδιορίζεται από το DSA.

2) Τα εθνικά δημοσιονομικά σχέδια θα πρέπει να «οδηγούν σε (επαρκή) μείωση των υψηλών δεικτών χρέους κάθε χρόνο από την έναρξη του αναθεωρημένου δημοσιονομικού πλαισίου». Η ταχύτητα της πτώσης θα συνδέεται και πάλι είτε με το επίπεδο του χρέους είτε με την «πρόκληση του χρέους». Για παράδειγμα, οι χώρες με υψηλές προκλήσεις χρέους/δείκτες χρέους θα πρέπει να μειώνουν το χρέος τους κατά τουλάχιστον 1 τοις εκατό του ΑΕΠ κάθε χρόνο.

3) Οι δημόσιες επενδύσεις στο πλαίσιο προγραμμάτων της ΕΕ (π.χ. χρηματοδοτούμενες από δάνεια NextGenerationEU και εθνική συγχρηματοδότηση) δεν θα υπολογίζονται για τους σκοπούς του προτεινόμενου κανόνα δαπανών.

4) Η διαδικασία υπερβολικού ελλείμματος με βάση το έλλειμμα (ΔΥΕ) θα παραμείνει αμετάβλητη. Δηλαδή, κάθε φορά που παραβιάζεται το κριτήριο του ελλείμματος, εκτός εάν οποιαδήποτε υπέρβαση της τιμής αναφοράς του 3% είναι μικρή και προσωρινή, η Επιτροπή θα πρέπει να ανοίξει ΔΥΕ, ανεξάρτητα από το αν το κράτος μέλος τηρεί ή όχι τα καθαρά ανώτατα όρια δαπανών που έχουν συμφωνηθεί με την Συμβούλιο. Αυτό έρχεται σε αντίθεση με το σχέδιο της Επιτροπής τον Νοέμβριο, στο οποίο η συμμόρφωση με αυτά τα ανώτατα όρια θα είχε θεωρηθεί μόνο ένας «σχετικός παράγοντας» για την απόφαση για το άνοιγμα μιας ΔΥΕ.

Οι όποιες αλλαγές, πάντως, συμφωνηθούν  σημαίνουν πως η Ελλάδα επιστρέφει  ξανά σε  στόχους για πλεόνασμα τουλάχιστον 2% του ΑΕΠ, που είχε θεωρηθεί ότι θα διασφάλιζε τη βιωσιμότητα του χρέους, παρόλα αυτά σε αυτό το επίπεδο θα υπάρξουν διαβουλεύσεις και διαπραγματεύσεις πλέον από τη νέα κυβέρνηση που θα σχηματιστεί μετά τις εκλογές. 

Διαβάστε επίσης: 

Νέο Σύμφωνο Σταθερότητας: Η Γερμανία θέλει να περιορίσει τον ρόλο την Κομισιόν

Σύμφωνο Σταθερότητας: Τα σημεία σύγκλισης στην ΕΕ και οι κρίσιμες λεπτομέρειες

Ατού για το μέλλον το πρωτογενές πλεόνασμα του 2022

Ακολουθήστε το Money Review στο Google News