Κοινωνία Τετάρτη 30/03/2022, 13:24
ΚΟΙΝΩΝΙΑ

Απολιτίκ και ανενημέρωτη; Η Generation Z σπάει τα στερεότυπα

Απολιτίκ και ανενημέρωτη; Η Generation Z σπάει τα στερεότυπα

Περνά από πέντε έως δέκα ώρες στο διαδίκτυο την ημέρα, ενδιαφέρεται για την πολιτική αλλά αμφισβητεί την αξιοπιστία των παραδοσιακών media και προτιμά να ενημερώνεται από τα social media, με το Instagram να αποτελεί την πρώτη πλατφόρμα επιλογής και μάλιστα με μεγάλη διαφορά από τις υπόλοιπες. Αυτό είναι το προφίλ της Generation Z, της γενιάς των ατόμων από 16 έως 25 ετών στην Ελλάδα, όπως προκύπτει από έρευνα του Eteron – Ινστιτούτου για την Έρευνα και την Κοινωνική Αλλαγή. 

Απολιτίκ και ανενημέρωτη; Η Generation Z σπάει τα στερεότυπα-1

Τα ευρήματα της έρευνας του Eteron καταρρίπτουν μια σειρά από στερεότυπα, όπως ότι η νέα γενιά είναι ανενημέρωτη και αδιάφορη για τα κοινά. Αντίθετα, προκύπτει ένα μεγάλο ενδιαφέρον της Gen Z για την επικαιρότητα και μια τάση πολιτικοποίησης που αντιστοιχεί στις εμπειρίες της νέας γενιάς και στη διαρκή κρισιακή συνθήκη που φαίνεται να βιώνουν, ιδίως στην Ελλάδα.

Απολιτίκ και ανενημέρωτη; Η Generation Z σπάει τα στερεότυπα-2

Όπως επισημαίνει η ερευνητική ομάδα στην ανάλυση που παρέδωσε για τη Gen Z στην Ελλάδα: «Στα σημαντικότερα ευρήματα της έρευνας είναι η αποτύπωση μιας γενιάς που φαίνεται να ενδιαφέρεται για την πολιτική ζωή, αναπτύσσει εξωδιαδικτυακό ρεπερτόριο δράσης, έχει ανησυχίες για τις μελλοντικές εξελίξεις και προβληματισμό γύρω από την πανδημία. Παράλληλα, είναι μια γενιά που περνά πολλές ώρες στο διαδίκτυο, εκφράζει μια συγκρατημένη εμπιστοσύνη στον ψηφιακό κόσμο, και είναι περισσότερο απομακρυσμένη από τα παραδοσιακά μέσα. Ανάμεσα σε άλλα, διαφαίνεται μια ‘κριτική’ διάθεση απέναντι στο ενημερωτικό περιεχόμενο, η οποία πιθανόν επηρεάζεται από τη δυσπιστία που εκφράζεται έναντι θεμελιωδών θεσμών των σύγχρονων κοινωνιών, μεταξύ αυτών και των ΜΜΕ».

Απολιτίκ και ανενημέρωτη; Η Generation Z σπάει τα στερεότυπα-3

Είναι χαρακτηριστικό, για παράδειγμα, ότι το 87% απάντησε πως συμφωνεί με το #metoo ενώ  6 στους 10 διαφωνούν με τις κινητοποιήσεις κατά των εμβολίων και της χρήσης μάσκας στα σχολεία.

Πάνω από 7 στους 10 συμφωνούν με το hashtag #Δεν είναι αθώοι για την καταδίκη της Χρυσής Αυγής ως εγκληματικής οργάνωσης και το 64% συμφωνεί με το #cancelefood ως ένδειξη αλληλεγγύης στους διανομείς.

Το 84% σκοπεύει να ψηφίσει στις επόμενες εκλογές, όμως η Generation Z  απέχει από την πολιτική πόλωση.

Απολιτίκ και ανενημέρωτη; Η Generation Z σπάει τα στερεότυπα-4

Τουλάχιστον 5 στους 10 απαντούν ότι τους ενδιαφέρει να παρακολουθούν την επικαιρότητα αλλά κάτω περίπου 1 στους 2 μπαίνει καθημερινά σε ενημερωτικές ιστοσελίδες και 1 στους 2 ενημερώνεται καθημερινά από τα social media.

Απολιτίκ και ανενημέρωτη; Η Generation Z σπάει τα στερεότυπα-5

Όπως δήλωσε ο Γαβριήλ Σακελλαρίδης, διευθυντής του Eteron – Ινστιτούτο για την Έρευνα και την Κοινωνική Αλλαγή: «Σε μια περίοδο που το ενδιαφέρον για τις γενιές (βλ. Gen Z, Millennials και Boomers) αυξάνεται όλο και περισσότερο στις εγχώριες και διεθνείς συζητήσεις σε δημοσιογραφικό, ερευνητικό/ακαδημαϊκό και πολιτικό επίπεδο, επιλέξαμε να στρέψουμε την προσοχή μας στη Gen Z θεωρώντας ότι αποτελεί ευαίσθητο «σεισμογράφο» για το πού οδεύει η κοινωνία, ποιες δυναμικές αποτυπώνονται και ποιες εναλλακτικές δυνατότητες σκιαγραφούνται».

Απολιτίκ και ανενημέρωτη; Η Generation Z σπάει τα στερεότυπα-6

Η έρευνα εντάσσεται στο project του Eteron Gen Z I Voice On και πραγματοποιήθηκε τον Δεκέμβριο του 2021 από την εταιρεία aboutpeople σε δείγμα 403 ατόμων από όλη τη χώρα με ηλεκτρονικές συνεντεύξεις μέσω διαδικτύου.

Απολιτίκ και ανενημέρωτη; Η Generation Z σπάει τα στερεότυπα-7

Η κατάρτιση του ερωτηματολογίου και η παρουσίαση και ανάλυση των βασικών συμπερασμάτων της έρευνας έγινε από τριμελή ερευνητική ομάδα, αποτελούμενη από την Αναστασία Βενετή, Αναπληρώτρια Καθηγήτρια στο Πανεπιστήμιο Bournemouth (UK), το Σταμάτη Πουλακιδάκο, Επίκουρο Καθηγητή στο Πανεπιστήμιο Δυτικής Μακεδονίας και τον Αλέξανδρο Μινωτάκη, Υπ. Διδάκτορα στο Τμήμα Επικοινωνίας και ΜΜΕ του ΕΚΠΑ.

Απολιτίκ και ανενημέρωτη; Η Generation Z σπάει τα στερεότυπα-8

Δείτε ολόκληρη την έρευνα στα Σχετικά Αρχεία.

moneyreview.gr

Διαβάστε επίσης: 

Generation Z: Η επανάσταση της γενιάς του iPhone

Πώς αλλάζει κατανάλωση και επενδύσεις η γενιά Ζ

Πόση ώρα περνούν online οι Έλληνες boomers;

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΧΕΙΑ
Gen Z I Voice On

Ακολουθήστε το Money Review στο Google News