ΝΕΕΣ ΤΑΣΕΙΣ

Generation Z: Η επανάσταση της γενιάς του iPhone

φωτ.: Shutterstock

Είναι η πρώτη γενιά που μεγάλωσε με το iPhone, αυτή που δεν γνώρισε ποτέ τη ζωή χωρίς το Google και εκείνη που περνά στα social media περισσότερο χρόνο από ό,τι στο φαγητό, το διάβασμα και την κοινωνικοποίηση μαζί. Η Generation Z, δηλαδή όσοι γεννήθηκαν από το 1996 έως το 2006, αποτελεί σήμερα το 32% του συνολικού πληθυσμού του κόσμου και είναι η πλέον ανερχόμενη δύναμη της παγκόσμιας οικονομίας.

Καθώς μπαίνουν στην αγορά εργασίας, οι Gen Zers ελέγχουν πλούτο 7 τρισ. δολαρίων ενώ σύμφωνα με την Bank of America, πρόκειται να αυξήσουν τα εισοδήματά τους κατά 140% τα επόμενα πέντε χρόνια, στα 17 τρισ. δολάρια. Έως το 2030 θα ελέγχουν 33 τρισ. δολάρια, ξεπερνώντας ακόμα και τους Millennials για να γίνουν μία δύναμη που θα αλλάξει τις οικονομίες, τις αγορές και τα κοινωνικά συστήματα.

1 στους 2 δηλώνει ότι είναι online «σχεδόν πάντα» και 1 στους 4 περνά περισσότερες από 10 ώρες την ημέρα κοιτάζοντας την οθόνη του κινητού του.

Ως τα πρώτα παιδιά που γεννήθηκαν στον ψηφιακό κόσμο, οι Gen Zers είναι μονίμως συνδεδεμένοι. Σχεδόν 1 στους 2 δηλώνει ότι είναι online «σχεδόν πάντα» και 1 στους 4 περνά περισσότερες από 10 ώρες την ημέρα κοιτάζοντας την οθόνη του κινητού του. Ο μέσος εκπρόσωπος αυτής της γενιάς θα περάσει αθροιστικά 6 χρόνια της ζωής του στα social media,  καθώς αυτή είναι μία δραστηριότητα στην οποία θα αφιερώσει περισσότερο χρόνο από ό,τι στο φαγητό, το διάβασμα και την κοινωνικοποίηση μαζί. Το 58% της Generation Z  δηλώνει ότι δεν αντέχει πάνω από τέσσερις ώρες χωρίς ίντερνετ, ενώ τουλάχιστον οι μισοί από τους σημερινούς εφήβους παραδέχονται ότι το μόνο που κάνουν στις παρέες τους είναι να κοιτούν σιωπηλοί τα κινητά τους. Άλλωστε, το 40% προτιμά να βρίσκεται με τους φίλους του ψηφιακά, παρά στην πραγματική ζωή.

Αυτή η γενιά υπόσχεται να φέρει το παγκόσμιο επιχειρείν μπροστά σε μία εντελώς διαφορετική πραγματικότητα. Τα στοιχεία δείχνουν  ότι από τους Αμερικανούς εφήβους που έχουν συμπληρώσει τη νόμιμη ηλικία, μόνο 1 στους 2 ξέρει να οδηγεί αυτοκίνητο. Την ίδια στιγμή, λιγότεροι από τους μισούς Gen Zers πίνουν αλκοόλ και τουλάχιστον 1 στους 2 δεν τρώει κρέας. Μόνο το ένα τρίτο των νέων ηλικίας 18-24 βλέπουν παραδοσιακή τηλεόραση (συνδρομητική, καλωδιακή κτλ), ενώ στους κάτω των 18 ετών, η αναλογία πέφτει κάτω από τον έναν στους τέσσερις. Ως η «γενιά των ενοικιαστών», οι Gen Zers είναι η μοναδική ηλικιακή ομάδα που δεν ονειρεύεται ένα σπίτι στα προάστια ή στην εξοχή.

Παρότι πολλοί τείνουν να βλέπουν την Generation Z σαν μια συνέχεια των Millennials, στην πραγματικότητα  οι εκπρόσωποί της έχουν τη δική τους ταυτότητα. Όπως και η γενιά που προηγήθηκε, όσοι είναι σήμερα από 4 έως 24 ετών αναμένεται να καθυστερήσουν να παντρευτούν, να κάνουν παιδιά ή να αγοράσουν το πρώτο τους σπίτι. Όμως, σαν μία γενιά που μεγάλωσε στη σκιά της παγκόσμιας χρηματοοικονομικής κρίσης του 2008, η Generation Z ενδιαφέρεται πολύ για τα κοινωνικά ζητήματα, είναι οικονομικά πιο συντηρητική από τους Millennials αλλά χαρακτηρίζεται και από έναν πιο αισθητό υλισμό (αφού σε αντίθεση με τους Millennials θέλουν να ξοδεύουν τα χρήματά τους σε αγαθά αντί για εμπειρίες και προτιμούν να πληρώσουν ακριβότερα για να πάρουν κάτι πιο ποιοτικό –ειδικά εάν πιστεύουν ότι αυτό παράχθηκε με βιώσιμο τρόπο).

generation-z-i-epanastasi-tis-genias-toy-iphone0
Πηγή: Bank of America 

Είναι η γενιά που σημαδεύτηκε από δύο κρίσεις, αφού πρώτα είδε τους γονείς της να χάνουν δουλειές, εισοδήματα και επιχειρήσεις μετά το κραχ του 2008 και τώρα βλέπει την πανδημία του κορωνοϊού να ανατρέπει τις οικονομικές προοπτικές της για πάντα. Η Generation  Z θα ήταν η πιο μορφωμένη γενιά στην ιστορία, όμως πλέον η τάση αυτή έχει ανατραπεί. Το ποσοστό των αποφοίτων λυκείου που συνεχίζει στην ανώτερη εκπαίδευση στις ΗΠΑ βρίσκεται σε μείωση, καθώς τα όλο και υψηλότερα φοιτητικά δάνεια θέτουν υπό αμφισβήτηση τα οφέλη μιας πανεπιστημιακής μόρφωσης. Σύμφωνα με τη μελέτη της Bank of America, οι σημερινοί μαθητές θα έχουν κατά τη διάρκεια της ζωής τους εισοδήματα τουλάχιστον κατά 10 τρισ. δολάρια χαμηλότερα από ό,τι θα είχαν εάν δεν είχε χτυπήσει η πανδημία. Οι επαγγελματικές και οικονομικές προοπτικές μιας ολόκληρης γενιάς ανατρέπονται εξαιτίας του κορωνοϊού και των lockdowns, καθώς η Generation Z έχει τη μικρότερη επαγγελματική εμπειρία κατά τα εφηβικά της χρονιά και ελπίζει μόνο ότι η εξοικείωσή της με τις νέες τεχνολογίες θα της δώσει ένα συγκριτικό πλεονέκτημα έναντι των άλλων γενιών στην επόμενη δεκαετία.

Τα παιδιά του κορωνοϊού θα είναι κατά τη διάρκεια της ζωής τους κατά 10 τρισ. δολάρια φτωχότερα, εξαιτίας της πανδημίας και των lockdowns. 

Και την ίδια στιγμή, η Generation Z είναι ίσως η πιο αδικημένη δημογραφικά από όλες τις γενιές. Η μείωση του ρυθμού των γεννήσεων και η αύξηση του προσδόκιμου ζωής σημαίνει ότι ένας μικρότερος αριθμός εργαζομένων θα κληθεί να συντηρήσει ένα όλο και μεγαλύτερο πλήθος συνταξιούχων. Στην Ευρώπη, όπου σήμερα αντιστοιχούν 3,6 εργαζόμενοι σε κάθε άτομο άνω των 65 ετών, η αναλογία αυτή αναμένεται να πέσει στους 2,5 εργαζόμενους ανά συνταξιούχο έως το 2040.  Με τη νέα γενιά να υπο-εκπροσωπείται στην πολιτική σκηνή του πλανήτη, δεν αποκλείεται οι διεκδικήσεις της Generation Z να οδηγήσουν σε νέες μορφές διαμαρτυρίας ή και σε κοινωνικές αναταραχές. Δεν είναι τυχαίο ότι οι Gen  Zers είναι η γενιά που ανησυχεί περισσότερο από όλες τις άλλες για το ενδεχόμενο κοινωνικών αναταραχών ή πολέμου.

Πώς αλλάζουν την παγκόσμια οικονομία

Η είσοδος της Generation Z στην οικονομία και την κατανάλωση σημαίνει ότι η χρυσή εποχή για το κρέας, το αλκοόλ, τα αυτοκίνητα και τα εμπορικά κέντρα έχει πια τελειώσει. Η νέα γενιά θέλει να ψωνίζει ηλεκτρονικά, να πληρώνει με το κινητό (είναι ανοικτή στα κρυπτονομίσματα και τα ψηφιακά πορτοφόλια αλλά αρνείται να πιάσει στα χέρια της πιστωτικές κάρτες, ακόμα και εάν αυτό σημαίνει ότι πρέπει να πληρώνει με μετρητά), να αγοράζει brands που έχουν σκοπό και συνείδηση, ακόμα και εάν χρειάζεται να τα πληρώσει ακριβότερα.

Οι μεγάλοι κερδισμένοι της νέας εποχής που θα ξημερώσει για την παγκόσμια οικονομία θα είναι οι βιομηχανίες της μουσικής, του gaming, του video streaming, του delivery φαγητών, της πολυτέλειας και των κατοικίδιων.

 

Money Review