βρίσκεις τον εαυτό σου εκεί
Η 5η Οκτωβρίου έχει οριστεί από την UNESCO ως παγκόσμια μέρα του δασκάλου. Το διδακτικό προσωπικό στην Ελλάδα εμφανίζει κάποιες ιδιαιτερότητες, που στατιστικά έχουν ενδιαφέρον. Σύμφωνα με τα στοιχεία του ΟΟΣΑ, έχουμε το δεύτερο μεγαλύτερο ποσοστό καθηγητών άνω των 50 ετών στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση.
|
Secondary |
Primary |
Italy |
58.56 |
58.12 |
Lithuania |
55.52 |
50.77 |
Estonia1 |
53.45 |
46.02 |
Portugal1 |
46.69 |
44.47 |
Hungary |
45.20 |
44.46 |
Greece |
57.84 |
43.88 |
Czech Republic |
44.90 |
43.04 |
Colombia |
39.66 |
41.42 |
Latvia |
50.33 |
39.30 |
Iceland |
|
38.12 |
New Zealand |
41.14 |
36.97 |
Poland |
34.75 |
36.45 |
Germany |
42.00 |
36.15 |
Sweden |
41.10 |
35.96 |
EU22 average |
43.09 |
35.88 |
Austria |
46.88 |
35.71 |
Slovenia |
|
33.70 |
Netherlands |
41.10 |
33.13 |
Finland |
41.46 |
33.11 |
OECD average |
37.90 |
32.62 |
Spain |
38.09 |
32.07 |
Switzerland |
38.67 |
31.25 |
Denmark |
35.34 |
30.80 |
Slovak Republic |
39.51 |
30.00 |
Japan |
35.02 |
29.20 |
United States |
30.62 |
28.37 |
Norway |
35.55 |
28.11 |
Costa Rica |
18.99 |
27.31 |
Canada3 |
26.68 |
26.66 |
Belgium |
30.33 |
23.75 |
Chile |
26.10 |
23.31 |
France |
33.03 |
23.04 |
Israel3 |
31.22 |
21.91 |
Brazil |
23.20 |
21.81 |
Turkey |
11.95 |
21.23 |
Ireland |
|
18.11 |
Luxembourg |
25.71 |
17.33 |
United Kingdom |
23.88 |
15.77 |
Korea |
29.27 |
15.32 |
Πρακτικά, αυτό σημαίνει ότι (εάν υποθέσουμε ότι αντικαθίστανται καθώς συνταξιοδοτούνται, περίπου γραμμικά), πρέπει να ανανεώνουμε το 3.9% του εκπαιδευτικού δυναμικού κάθε χρόνο. Σύμφωνα με τα στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ το διδακτικό προσωπικό στη Β’βάθμια εκπαίδευση είναι λίγο πάνω από 65 χιλ άτομα. Αυτό σημαίνει περί τις 2,500 προσλήψεις το χρόνο, για να μείνουμε ως έχει.
Βεβαίως και αυτό είναι μία επιλογή. Αυτή τη στιγμή έχουμε και από τις ευνοϊκότερες αναλογίες μαθητών/καθηγητών. Αυτό καθιστά αμφίβολο το κατά πόσο όλοι οι αποχωρούντες διδάσκοντες θα αντικατασταθούν. Προς στιγμήν ωστόσο, όπως έχουμε επισημάνει ξανά, ο ρυθμός αναπλήρωσης μοιάζει μεγαλύτερος των αποχωρήσεων.
Table D2.2. |
|
|
|
|
|
Ratio of students to teaching staff in educational institutions, by level of education (2019) |
|||||
Calculations based on full-time equivalents |
|
|
|||
1 |
2 |
11 |
12 |
17 |
18 |
1 |
2 |
|
# |
21 |
# |
|
|
Primary |
All secondary |
||
|
|
||||
|
|
(1) |
(6) |
||
OECD |
|
|
|
|
|
Australia |
|
15 |
|
|
m |
Austria |
|
12 |
|
9 |
|
Belgium |
|
13 |
|
9 |
|
Canada |
1 |
16 |
|
|
m |
Chile |
|
19 |
|
20 |
|
Colombia |
|
23 |
|
26 |
|
Costa Rica |
|
12 |
|
14 |
|
Czech Republic |
|
19 |
|
12 |
|
Denmark |
|
12 |
|
11 |
|
Estonia |
|
13 |
|
12 |
|
Finland |
|
14 |
|
13 |
|
France |
|
19 |
|
13 |
|
Germany |
|
15 |
|
13 |
|
Greece |
|
9 |
|
9 |
|
Hungary |
|
10 |
|
11 |
|
Iceland |
|
11 |
|
|
m |
Ireland |
2 |
15 |
|
|
m |
Israel |
2 |
15 |
|
|
m |
Italy |
3 |
11 |
|
11 |
d |
Japan |
3 |
16 |
|
12 |
|
Korea |
|
17 |
|
12 |
|
Latvia |
|
12 |
|
10 |
|
Lithuania |
|
14 |
|
10 |
|
Luxembourg |
|
9 |
|
9 |
|
Mexico |
|
24 |
|
27 |
|
Netherlands |
|
16 |
|
17 |
|
New Zealand |
|
16 |
|
14 |
|
Norway |
|
10 |
|
10 |
|
Poland |
|
10 |
|
10 |
|
Portugal |
|
12 |
|
9 |
d |
Slovak Republic |
|
17 |
|
13 |
|
Slovenia |
1 |
11 |
|
|
m |
Spain |
|
14 |
|
11 |
|
Sweden |
|
13 |
|
12 |
|
Switzerland |
2 |
15 |
|
12 |
|
Turkey |
|
18 |
|
13 |
|
United Kingdom |
|
20 |
|
17 |
|
United States |
|
15 |
|
15 |
|
|
|
|
|
|
|
OECD average |
|
15 |
|
13 |
|
EU22 average |
|
13 |
|
11 |
|
Η σταδιακή ανανέωση του διδακτικού δυναμικού έχει και παράπλευρα οφέλη. Ένα αξιοσημείωτο τα τελευταία χρόνια είναι ο μαθητικός πληθυσμός εκτός σχολείου, που με εξαίρεση την πιο σκληρή περίοδο της καραντίντας το 2020 βαίνει εντυπωσιακά μειούμενος.
Country |
Greece |
|||||
Time |
2017 |
2018 |
2019 |
2020 |
2021 |
|
Indicator |
|
|
|
|
|
|
Out-of-school adolescents of lower secondary school age, female (number) |
|
5502 |
5124 |
3843 |
4182 |
2816 |
Out-of-school adolescents of lower secondary school age, male (number) |
|
6328 |
5438 |
3807 |
4170 |
2385 |
Total |
|
11830 |
10562 |
7650 |
8352 |
5201 |
% female |
|
47% |
49% |
50% |
50% |
54% |
Η μείωση της περιόδου 2017-2021 είναι της τάξης του 56% για το γυμνάσιο. Χωρίς να μπορούμε βεβαίως να αποδείξουμε κάποια σχέση αιτίασης, κάτι φαίνεται να πηγαίνει σωστά. Ο μόνος προβληματισμός με το παραπάνω είναι ότι δεν πηγαίνει εξίσου γρήγορα σωστά για της κοπέλες.
“Isn’t it odd how much fatter a book gets when you’ve read it several times?” Mo had said… “As if something were left between the pages every time you read it. Feelings, thoughts, sounds, smells… and then, when you look at the book again many years later, you find yourself there, too, a slightly younger self, slightly different, as if the book had preserved you like a pressed flower… both strange and familiar.”
― Cornelia Funke, Inkspell, 2005
Ακολουθήστε το Money Review στο Google News