The New York Times Τρίτη 20/07/2021, 09:00 MALCOLM JACK
THE NEW YORK TIMES

Τα ρομπότ μπορούν να συνθέσουν μουσική, μπορούν όμως να τραγουδήσουν;

Φωτ. ΝΥΤ

Για τα πρώτα τριάντα δευτερόλεπτα, το τραγούδι «Listen to Your Body Choir» είναι ένα ρυθμικό κομμάτι με μία γυναικεία φωνή που τραγουδά με τη συνοδεία μίας μελωδίας στο πιάνο. Στη συνέχεια, όλα αρχίζουν να αλλάζουν, καθώς o ρυθμός γίνεται εντονότερος και μπλέκεται με περίεργους στίχους, όπως «Do the cars come with push-ups?» και μία ρομποτική φωνή ανακατεύεται με την ανθρώπινη.

Η μετάβαση αυτή έχει σκοπό να εξυμνήσει έναν από τους συνθέτες του τραγουδιού: την τεχνητή νοημοσύνη.

Το «Listen to Your Body Choir», το οποίο κέρδισε φέτος τον διαγωνισμού τραγουδιού τεχνητής νοημοσύνης, δημιουργήθηκε από την ομάδα M.O.G.I.I.7.E.D., η οποία απαρτίζεται από μουσικούς, ακαδημαϊκούς και ειδικούς στην τεχνητή νοημοσύνη. Εμαθαν στα μηχανήματα να «συνεχίσουν» τη μελωδία και τους στίχους του τραγουδιού «Daisy Bell», το οποίο είχε ερμηνεύσει ο Harry Dacre το 1892 και έγινε ευρέως γνωστό το 1961, καθώς ήταν το πρώτο κομμάτι κατασκευασμένο με σύνθεση λέξεων μέσω υπολογιστή. Το αποτέλεσμα στο «Listen to Your Body Choir» αποτελεί σύνθεση ήχων από υπολογιστή και από άνθρωπο.

Ο διαγωνισμός τραγουδιού για τεχνητή νοημοσύνη, ο οποίος ξεκίνησε πέρυσι και χρησιμοποιεί το μοντέλο της Eurovision ως έμπνευση, είναι μία διεθνής οργάνωση, που εξερευνά την χρήση της τεχνητής νοημοσύνης στον κλάδο της μουσικής. Η επιτροπή κριτών, με επικεφαλής τον μουσικό Imogen Heap και με μέλη ακαδημαϊκούς, επιστήμονες και συνθέτες, εκθείασε το «Listen to Your Body Choir» για την «πλούσια και ευρηματική χρήση τεχνητής νοημοσύνης καθ’όλη τη διάρκεια του τραγουδιού». Στο διαγωνισμό συμμετείχαν 38 ομάδες με άτομα από όλο τον κόσμο, τα οποία ασχολούνται με τον συνδυασμό μουσικής και τεχνητής νοημοσύνης, είτε στην παραγωγή, είτε στον κλάδο των δεδομένων είτε και στα δύο. Χρησιμοποίησαν υπολογιστικά συστήματα, τα οποία μιμούνται τις διεργασίες ενός ανθρώπινου εγκεφάλου, ώστε να αναλύσουν τεράστιους όγκους μουσικών δεδομένων, να αναγνωρίσουν μοτίβα και να παραγάγουν ήχους, μελωδίες, συγχορδίες, στίχους, ακόμη και φωνητικά.

Μεταξύ των τραγουδιών που παρουσιάστηκαν, συγκεταλέγεται το punk τραγούδι των Dadabots και το electronic dance κομμάτι των Battery-operated. Το τελευταίο συνέθεσε ένα μηχάνημα, το οποίο συγκέντρωσε δεδομένα 13 ετών από την τρανς μουσική μέσα σε 17 ημέρες.

Μολονότι κανένα από τα τραγούδια δεν έχει πολλές πιθανότητες να μπει στα Billboard, το πρόγραμμα των καλλιτεχνών προσέφερε μία ελκυστική, εξαιρετικά διαφοροποιημένη και ορισμένες φορές περίεργη ματιά στα αποτελέσματα των πειραμάτων για συνεργασία ανθρώπων – τεχνητής νοημοσύνης στη μουσική, καθώς και τις δυνατότητες για την περαιτέρω επιρροή της τεχνολογίας στη μουσική βιομηχανία.

Πολλά εκατομμύρια δολάρια διοχετεύονται στην έρευνα για τη χρήση της τεχνητής νοημοσύνης στη μουσική βιομηχανία από εξειδικευμένες νεοφυείς επιχειρήσεις και από θυγατρικές κολοσσών, όπως η Google, η Sony και η Spotify. Η τεχνητή νοημοσύνη επηρεάζει ήδη πολύ τον τρόπο, με τον οποίο ανακαλύπτουμε τραγούδια, καθώς για παράδειγμα διαμορφώνει τις λίστες ανάλογα με τις συνήθειες του ακροατή. Επίσης, οι δισκογραφικές εταιρείες χρησιμοποιούν αλγορίθμους που ψάχνουν στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, ώστε να εντοπίσουν ανερχόμενους καλλιτέχνες.

Ωστόσο, η τεχνητή νοημοσύνη δεν χρησιμοποιείται ακόμη ευρέως για τη σύνθεση τραγουδιών, ενώ ο διαγωνισμός τραγουδιού ανέδειξε παράλληλα και τους περιορισμούς της τεχνολογίας.

«Τα ρομπότ δεν μπορούν να τραγουδήσουν», δήλωσε ο Justin Shave της αυστραλιανής εταιρείας μουσικής και τεχνολογίας Uncanny Valey, η οποία νίκησε τον περυσινό διαγωνισμό τραγουδιού τεχνητής νοημοσύνης με το ποπ τραγούδι «Beautiful the World».

«Δηλαδή, μπορούν», προσέθεσε, «αλλά τελικά ακούγεται απλώς σαν μία ρομποτική φωνή με πολύ auto tune».

Copyright: 2021 The New York Times

Money Review