LIFE & ARTS

«Αγία και πόρνη»: Ζήτημα… πόζας

Μια γυμνή γυναικεία μορφή αναδύεται μέσα από τον σκουρόχρωμο φόντο. Στους ώμους της πέφτουν μακρυά κατάμαυρα μαλλιά. Γύρω από το κεφάλι της διακρίνεται ένας κόκκινος δίσκος, σαν φωτοστέφανο. Τα χέρια της συστρέφονται και κρύβονται πίσω της σε μια μια στάση που δίνει στην γενικότερη εικόνα μια μοναδική αίσθηση ροής και αισθησιασμού. Είναι η «Madonna» του Εντβαρντ Μουνκ.

Μπορεί ο Νορβηγός ζωγράφος που έδρασε στα τέλη του 19ου αιώνα και στις αρχές του 20ου να είναι παγκοσμίως διάσημος για την περίφημη «Κραυγή», ωστόσο δικά του είναι και μια σειρά ακόμα υπέροχα έργα, που ξεχωρίζουν σε ολόκληρη την ιστορία της τέχνης. Ενα τέτοιο είναι και η «Madonna» του, η οποία το 1890 σκανδάλισε τους συντηρητικούς κύκλους του Οσλο -και ενθουσίασε αντίστοιχα τους πιο προοδευτικούς- με την τόλμη της απεικόνισης και φυσικά του τίτλου της. 

Φαίνεται πάντως πως ο Μουνκ ταλαιπωρήθηκε και αμφιταλαντεύτηκε αρκετά ώσπου να φτάσει στην τελική σύνθεση της μορφής, όπως δείχνουν νέα στοιχεία που προκύπτουν από την σε βάθος εξέταση του πίνακα με την βοήθεια της σύγχρονης τεχνολογίας. Η τελευταία αποκάλυψε τα σχέδια που έκανε ο καλλιτέχνης κατευθείαν πάνω στον καμβά, προτού πιάσει το πινέλο για να ζωγραφίσει την σκανδαλιστική «Madonna».

Εκεί αποκαλύπτεται μια πολύ πιο συμβατική όσο και αμήχανη στάση, με τα χέρια κατεβασμένα εκατέρωθεν, όπως δηλαδή συνέβαινε με τα περισσότερα πορτρέτα της εποχής. Εδώ ολοφάνερα ωστόσο ο καλλιτέχνης δεν επιδιώκει ένα συμβατικό πορτρέτο. Αντιθέτως σύμφωνα με τα δικά του λόγια πρόκειται για «μια γυναίκα που είναι ταυτόχρονα αγία, πόρνη και θλιμμένη πιστή».

«Σίγουρα η ανακάλυψη επεκτείνει την γνώση μας γύρω από την δουλειά του Μουνκ στην συγκεκριμένη σύνθεση. Εκανε αμέτρητα σκίτσα για αυτή. Βλέποντας ότι συνέχισε να δουλεύει ακόμα και πάνω στο ίδιο το έργο και κάνοντας την διαδικασία μέρος σύνθεσης- έτσι που ο πίνακας εξελίσσεται μπροστά στα μάτια του θεατή- είναι τουλάχιστον συναρπαστικό», δήλωσε ο Ράινχολντ Χέλερ, από τους σημαντικότερους μελετητές του ζωγράφου. 

Με πληροφορίες από theguardian.com

Ακολουθήστε το Money Review στο Google News