LIFE & ARTS

Οι καλλιτέχνες αντιδρούν στα «ψίχουλα» του Youtube

Πηγή φωτο: billboard.com

Μπορεί να μοιάζει απίστευτο, όμως δεν έχουν περάσει ούτε 15 χρόνια από τότε που το Youtube μπήκε στη (διαδικτυακή) ζωή μας. Εκείνοι πάντως που το έχουν καταλάβει για τα καλά όλον αυτόν τον καιρό είναι σίγουρα οι δημιουργοί της μουσικής βιομηχανίας. Μέσα σε αυτό το διάστημα είδαν τον τρόπο με τον οποίο η δουλειά τους φτάνει στο κοινό να αλλάζει δραστικά, με την πλατφόρμα της Google να έχει πλέον πελώριο μερίδιο στην διαδικασία, μαζί φυσικά με τις υπόλοιπες υπηρεσίες streaming όπως το Spotify κ.ο.κ.

Η σχέση ωστόσο του Youtube με τους καλλιτέχνες, μικρότερης ή μεγαλύτερης εμβέλειας, δεν είναι ακριβώς ρόδινη. Το περίφημο «value gap», η τεράστια διαφορά δηλαδή που υπάρχει μεταξύ των κερδών από τις διαφημίσεις γύρω από τα μουσικά βίντεο και των δικαιωμάτων που αποδίδονται σε καλλιτέχνες και δισκογραφικές, αποτελεί άλλωστε μόνιμο σημείο αντιπαράθεσης μεταξύ τους.

Τον τελευταίο καιρό μάλιστα το θέμα έχει έρθει ξανά έντονα στην επικαιρότητα της Βρετανίας, εκεί όπου η σπουδαιότερη ευρωπαϊκή μουσική βιομηχανία και τα μέλη της ετοιμάζουν μια μίνι «επανάσταση» με ομαδικές νομικές προσφυγές εναντίον του διαδικτυακού κολοσσού. Από την πλευρά του το Youtube απάντησε με μια αρκετά ξεκάθαρη απειλή: «πιθανές νομικές ενέργειες θα μπορούσαν να έχουν καταστροφικές συνέπειες για το εισόδημα καλλιτεχνών και τραγουδοποιών».

Για να κατανοήσει κανείς επακριβώς την κατάσταση αρκεί να ρίξει μια ματιά σε όσα δήλωσε πρόσφατα ο Γενικός Διευθυντής της Universal Music στο Ηνωμένο Βασίλειο, Ντέιβιντ Τζόζεφ. Σύμφωνα με αυτόν καλλιτέχνες όπως η Τέιλορ Σουίφτ, η Lady Gaga και οι Beatles, που ανήκουν στο δυναμικό της εταιρείας, μοιράζονται την μουσική τους με το κοινό σε ποσοστό που φτάνει το 70% μέσω του Youtube· παρ’ όλα αυτά μόνο το 5% των κερδών της Universal αντιστοιχεί στα δικαιώματα από αυτές τις προβολές. Σε λίρες αυτό μεταφράζεται σε 35 εκατομμύρια, σχεδόν τα μισά δηλαδή από τα 66 εκατομμύρια που αντιστοιχούν στις πωλήσεις βινυλίων.

Στην Ευρωπαϊκή Ενωση από την άλλη, της οποίας φυσικά η Βρετανία δεν είναι πλέον μέλος, οι νομοθέτες ετοιμάζουν ειδικές ρυθμίσεις προκειμένου να εξαναγκάσουν το Youtube σε μια συμφωνία ανάλογη με αυτή που υπάρχει για το Spotify. Η τελευταία προβλέπει την προκαταβολή συγκεκριμένου ποσού για τον εκάστοτε μουσικό κατάλογο, συν ένα μεγαλύτερο μερίδιο από την διαφημιστική «πίτα» που συνοδεύει τις μουσικές αναρτήσεις. 

Ακολουθήστε το Money Review στο Google News