LIFE & ARTS

Ο Μποτιτσέλι των 92,2 εκατομμυρίων

Πηγή φωτό: theguardian.com

Δεν είναι και καθημερινό φαινόμενο να βγαίνει ένας Μποτιτσέλι σε δημοπρασία. Ο μεγάλος αναγεννησιακός δάσκαλος δεν είχε δα την παραγωγικότητα ενός Μονέ, ενώ και τα περισσότερα έργα του βρίσκονται ασφαλισμένα πίσω από πύλες μουσείων ανά τον κόσμο. Φυσικά υπάρχει και ιδιωτική αγορά, η οποία ανασκουμπώθηκε αυτές τις μέρες για μια σημαντική δημοπρασία του οίκου Sotheby’s της Νέας Υόρκης, εκεί όπου ένας μικρός -αλλά εξαιρετικά πολύτιμος- πίνακας βγήκε στο σφυρί.

Πρόκειται για τον «Νεαρό άνδρα που κρατά μετάλλιο», έναν έφηβο ευγενή δηλαδή, πιθανόν μέλος κάποιας ισχυρής οικογένειας όπως οι Μέδικοι της Φλωρεντίας, ο οποίος έχει στα χέρια του την στρογγυλή εικόνα ενός προστάτη Αγίου. Πρόκειται για κλασικό μοτίβο της Αναγέννησης, το οποίο τίμησε αρκετά -κατά παραγγελία- και ο Μποτιτσέλι. Ο πίνακας, που χρονολογείται κάπου ανάμεσα στο 1475 και το 1480 πουλήθηκε τελικά προς 92,2 εκατομμύρια δολάρια, ποσό ρεκόρ για οποιοδήποτε έργο του ζωγράφου.

Ο Κρίστοφερ Απόστλ, επικεφαλής του σχετικού τμήματος των Sotheby’s δήλωσε πως «αυτός δεν είναι μόνο ένας υπέροχος πίνακας, αλλά και η επιτομή της ομορφιάς, μιας στιγμής όπου τόσα πολλά χαρακτηριστικά του δυτικού πολιτισμού μας ξεκίνησαν». Πράγματι ένα έργο από έναν ζωγράφο όπως ο Μποτιτσέλι, ο οποίος δημιούργησε μεταξύ άλλων αριστουργήματα σαν την «Primavera» και την «Γέννηση της Αφροδίτης, εκτός από αισθητική, έχει και βαθιά συμβολική αξία.

Και η τιμή του άλλωστε αυτό (υποτίθεται πως) αντικατοπτρίζει παρόλο που ο συγκεκριμένος είχε αγοραστεί από τον προηγούμενο ιδιοκτήτη του, τον μεγιστάνα Σέλντον Σόλοου μόλις προς 1,3 εκατ. δολάρια το 1982. Από την άλλη είναι είναι και ενδεικτική και του μάλλον παράλογου ράλι τιμών που συμβαίνει στο σημερινό εμπόριο τέχνης, ιδιαίτερα αν λάβει κανείς υπόψιν πως το προηγούμενο ακριβότερο έργο του Μποτιτσέλι ήταν «Η Παρθένος με το Θείο Βρέφος και τον Αγιο Ιωάννη Βαπτιστή», που είχε φτάσει μόνο τα 10,4 εκατ. δολάρια το 2013.

Ακολουθήστε το Money Review στο Google News