Green Economy Τετάρτη 23/11/2022, 15:17
GREEN ECONOMY

Οι πτήσεις που δεν ήταν στ’ αλήθεια οικολογικές – Δείχνουν όμως πώς θα πετάμε στο μέλλον

Οι πτήσεις που δεν ήταν στ’ αλήθεια οικολογικές – Δείχνουν όμως πώς θα πετάμε στο μέλλον

Στην ετήσια διάσκεψη για το κλίμα του ΟΗΕ την περασμένη εβδομάδα, ορισμένοι αξιωματούχοι κατέφθασαν με τα ιδιωτικά τους τζετ, προκαλώντας κύμα αντιδράσεων για τον αντίκτυπο στο περιβάλλον. Άλλοι έφτασαν στην Αίγυπτο με την Etihad, τον εθνικό αερομεταφορέα των ΗΑΕ με πτήσεις, οι οποίες ισχυρίζονταν πως εκλύουν μηδενικούς ρύπους στο πλαίσιο του «πράσινου» προγράμματός της, του Greenliner. Τα αεροπλάνα αυτά όμως απείχαν πολύ από το να είναι φιλικά προς το περιβάλλον.

Ας πάρουμε τα πράγματα από την αρχή: Παρότι με την πορεία που έχει ακολουθεί μέχρι στιγμής, ο κλάδος της αεροπλοΐας δεν θα καταφέρει να γίνει «πράσινος» μέχρι το 2050, υπάρχει μία πιθανή σανίδα σωτηρίας: τα βιώσιμα αεροπορικά καύσιμα ή SAF. Πρόκειται για τα καύσιμα που συντίθενται από απόβλητα και μπορούν να μειώσουν τους ρύπους κατά μέσον όρο κατά 80%.

Σύμφωνα με την Etihad, το πρόγραμμα Greenliner βασίζεται σε μεγάλο βαθμό στα SAF. «Η ιδέα γεννήθηκε περίπου στα τέλη του 2019 για να στείλουμε ένα μήνυμα στον κλάδο: ας προσπαθήσουμε να κάνουμε ό,τι περνά από το χέρι μας για να απεξαρτηθούμε από τον άνθρακα». Από την έναρξη του προγράμματος το πρόγραμμα Greenliner, που πραγματοποιεί πτήσεις ιδίως σε Airbus A350, προσπάθησε να υιοθετήσει όσο το δυνατόν περισσότερο τα SAF, αλλά και να αντιμετωπίσει διάφορα περιβαλλοντικά ζητήματα, όπως τα πλαστικά απόβλητα και τις περιττές αεροπορικές διαδρομές.

Οι πτήσεις που δεν ήταν στ’ αλήθεια οικολογικές – Δείχνουν όμως πώς θα πετάμε στο μέλλον-1
φωτ. Etihad

Τι συνέβη με τις πτήσεις στην Αίγυπτο

Οι δυσκολίες στην απόκτηση επαρκούς ποσότητας καυσίμων SAF, αλλά και στην παράδοσή τους στο Διεθνές Αεροδρόμιο του Λος Άντζελες οφείλονται για την παρανόηση σε ό,τι αφορά τις πτήσεις της Etihad με μηδενικούς ρύπους. Το SAF αναμείχθηκε με παραδοσιακά καύσιμα και χρησιμοποιήθηκε στα εκάστοτε αεροπλάνα που θα πραγματοποιούσαν πτήση. Με βάση αυτό το σύστημα, τα αεροσκάφη που πέταξαν μέχρι την Αίγυπτο έφεραν και κανονικά καύσιμα, ενώ οι ρύποι αντισταθμίστηκαν με άλλες πτήσεις όχι με μία συγκεκριμένη.

Δεδομένου ότι η τιμή των SAF είναι τέσσερις με πέντε φορές υψηλότερη από τα παραδοσιακά αεροπορικά καύσιμα και υπάρχουν περιορισμένες ποσότητες διαθέσιμες, απαιτούνται περισσότερες ενέργειες για πλήρη υιοθέτησή τους. Παράλληλα, υπάρχουν μόνο δύο φορείς που τα πιστοποιούν και συνεπώς χρειάζεται να συμμετάσχουν πολλοί περισσότεροι φορείς, αλλά και κυβερνήσεις στο σύστημα.

Η πιο «πράσινη» πτήση

Αξίζει να σημειωθεί πως η Etihad έχει πειραματιστεί με μία σειρά οικολογικών πτήσεων για την αξιολόγηση νέων περιβαλλοντικών λύσεων. Μάλιστα, η πιο φιλικά περιβαλλοντικά πτήση της εταιρείας έγινε στις 23 Οκτωβρίου του 2021, όταν σύμφωνα με την Etihad επετεύχθη συνολική μείωση των ρύπων κατά 72% και με τη χρήση SAF κατά 38% μείωση των ρυπογόνων καυσίμων. Παράλληλα, η εταιρεία προσπάθησε να εφαρμόσει και άλλες οικολογικές πρωτοβουλίες, όπως τη μείωση των πλαστικών μίας χρήσης κατά 80% ή τη μεταφορά αποσκευών μέσω ηλεκτρικών διαδρόμων.

Οι πτήσεις που δεν ήταν στ’ αλήθεια οικολογικές – Δείχνουν όμως πώς θα πετάμε στο μέλλον-2
φωτ. Etihad

Επίσης ήταν η πρώτη εμπορική πτήση που χρησιμοποιούσε τεχνητή νοημοσύνη και συστήματα πλοήγησης που απέφευγαν τον σχηματισμό ρυπογόνων ιχνών στον αέρα. Βέβαια, η τροποποίηση της διαδρομής του αεροσκάφους ή του ύψους της πτήσης μπορεί να συμβάλλει σε τεράστιο βαθμό στο περιβαλλοντικό αποτύπωμα. «Η υπερθέρμανση που αποφεύγεις απλώς προσθέτοντας λίγο χρόνο στο ταξίδι μπορεί να φτάσει το 60% εάν όχι περισσότερο», δήλωσε στο CNN η Mariam AlQubaisi, επικεφαλής βιωσιμότητας στην Etihad.

moneyreview.gr με πληροφορίες από CNN

Διαβάστε επίσης:

Ο άγνωστος κίνδυνος για τα ελληνικά αεροδρόμια: Ετοιμαστείτε να χάσετε την πτήση σας

Περικοπές παντού: Έρχονται πτήσεις με έναν πιλότο

Δοκιμαστική πτήση της Airbus με καύσιμο….μαγειρικό λάδι

Ακολουθήστε το Money Review στο Google News