Green Economy Τρίτη 9/08/2022, 07:54
GREEN ECONOMY

ΡΑΕ: Βάζει πέντε κανόνες διαφάνειας στα τιμολόγια ρεύματος

ΡΑΕ: Βάζει πέντε κανόνες διαφάνειας στα τιμολόγια ρεύματος

Με νέα παρέμβασή της επιχειρεί η Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας να αντιμετωπίσει τα φαινόμενα παραπλανητικών αναφορών – διαφημίσεων από τους παρόχους, οι οποίοι φέρονται ψευδώς να χορηγούν εκπτώσεις επί των χρεώσεων προμήθειας, αποκρύπτοντας ότι οι εν λόγω «εκπτώσεις» δεν αποτελούν παρά επιδοτήσεις που παρέχονται μέσω του Ταμείου Ενεργειακής Μετάβασης (ΤΕΜ). Πλέον, η ΡΑΕ μέσω νέων κατευθυντηρίων οδηγιών συνιστά να είναι ενιαία η αποτύπωση των ανταγωνιστικών χρεώσεων, των πάγιων χρεώσεων, της επιδότησης ΤΕΜ, των εμπορικών εκπτώσεων και της τελικής χρέωσης των καταναλωτών.

Τι έχει προηγηθεί; Ακόμη και μετά την αναστολή της ρήτρας αναπροσαρμογής στα τιμολόγια ρεύματος, την επιβολή πλαφόν 5 ευρώ ανά μήνα στο πάγιο των λογαριασμών ρεύματος και τη ρητή απαγόρευση πιστώσεων (εκπτώσεων) που συνδέονται με τη διακύμανση της χονδρεμπορικής αγοράς, οι πάροχοι εξακολουθούν να παραπλανούν τους καταναλωτές. Οπως αναφέρει η Αρχή, οι προμηθευτές έχει διαπιστωθεί ότι έχουν υιοθετήσει διαφορετικούς τρόπους αποτύπωσης της απαραίτητης ενημέρωσης για το πώς προκύπτει η τελική τιμή. Πρόκειται για ποικιλομορφία και ετερογένεια που «δυσχεραίνει σε μεγάλο βαθμό την ορθή, περιεκτική και πλήρη πληροφόρηση, καθώς και τη συγκρισιμότητα των προϊόντων προμήθειας».

Για να αντιμετωπιστούν τα φαινόμενα αυτά, σύμφωνα με τη ΡΑΕ, οι σχετικές διαφημιστικές καταχωρίσεις θα πρέπει να είναι ενιαίες, επειδή ο τρόπος παρουσίασης της τελικής τιμής καταναλωτή, καθώς και της επιδότησης μέσω του ΤΕΜ, επιδρά καθοριστικά στη διαμόρφωση της βούλησης του καταναλωτή για τη σύναψη σύμβασης προμήθειας. Και «υπό αυτή την έννοια, συνιστά στοιχείο που δύναται να αναχθεί σε ανταγωνιστικό μειονέκτημα ή πλεονέκτημα για κάθε προμηθευτή».

Με τα δεδομένα αυτά, η ΡΑΕ συστήνει στους προμηθευτές ηλεκτρικής ενέργειας να υιοθετήσουν συγκεκριμένη απεικόνιση της αρχικής – βασικής χρέωσης προμήθειας, της κρατικής επιδότησης και της τελικής τιμής που προκύπτει για τον καταναλωτή. Ζητεί ακόμη οι πάροχοι να εφαρμόζουν το ίδιο μέγεθος γραμματοσειράς, χρώματος και φόντου σε κάθε δημοσιευμένο τιμοκατάλογο, ενημερωτική επικοινωνία, εμπορική – διαφημιστική καταχώριση, καθώς και στους λογαριασμούς κατανάλωσης.

Στο πλαίσιο αυτό, η Αρχή προτείνει την υιοθέτηση στις εμπορικές επικοινωνίες των προμηθευτών και στους λογαριασμούς κατανάλωσης την εξής μορφή αποτύπωσης των χρεώσεων προμήθειας και κρατικής επιδότησης μέσω του Ταμείου Ενεργειακής Μετάβασης.

  • Δημοσιευμένη τιμή των πάγιων χρεώσεων (ευρώ/μήνα). Η μέγιστη τιμή του μηνιαίου παγίου διαμορφώνεται σε 5 ευρώ, ενώ όλες οι πάγιες χρεώσεις (π.χ. ετήσια συνδρομή) θα πρέπει να αποτυπώνονται υποχρεωτικά σε μηνιαία βάση.
  • Δημοσιευμένη τιμή της χρέωσης προμήθειας του προμηθευτή (ευρώ/kwh). Η ΡΑΕ συστήνει οι κλίμακες κατανάλωσης να αναπροσαρμοστούν σε μηνιαία βάση (0-500 kwh τον μήνα αντί για 0-2.000 KWH το τετράμηνο). Αν υπάρχουν κλίμακες στη χρέωση προμήθειας (π.χ. 0-500 kwh, 501 και άνω), να αποτυπώνονται όλες οι χρεώσεις για κάθε μία κλίμακα κατανάλωσης σε διαφορετική γραμμή. Για παράδειγμα, αν η κλίμακα χρέωσης προμήθειας είναι 0-500 kwh τον μήνα και χορηγείται έκπτωση από τον προμηθευτή για τις πρώτες 0-100 kwh τον μήνα, τότε πρέπει να αποτυπώνονται οι χρεώσεις για 0-100 KWH τον μήνα, και 101-500 KWH τον μήνα.
  • Χρέωση προμήθειας του προμηθευτή συμπεριλαμβανομένων των εκπτώσεων (ευρώ/kwh). Αποτυπώνεται η τελική χρέωση προμήθειας σε ευρώ/kwh, αφαιρώντας από τη βασική χρέωση προμήθειας (σε ευρώ/kwh) όλες τις εκπτώσεις που συμπεριλαμβάνει το κάθε πρόγραμμα.
  • Κρατική επιδότηση ΤΕΜ αφορά την επιδότηση (ευρώ/kwh) που παρέχει η Πολιτεία μέσω του Ταμείου Ενεργειακής Μετάβασης.
  • Τελική τιμή χρέωσης προμήθειας μετά την κρατική επιδότηση (ευρώ/kwh) που προκύπτει κατόπιν της αφαίρεσης της κρατικής επιδότησης από τη χρέωση προμήθειας. Σημειώνεται ότι δεν συμπεριλαμβάνει τις πάγιες χρεώσεις καθώς και τις επιπλέον εκπτώσεις που δύνανται να προσφέρει ο προμηθευτής και οι οποίες αφορούν ειδικές κατηγορίες καταναλωτών (π.χ. υφιστάμενους ή νέους πελάτες).

moneyreview.gr

 

Ακολουθήστε το Money Review στο Google News