Green Economy Κυριακή 22/11/2020, 16:27
GREEN ECONOMY

Διυλιστήρια: Πώς η Κίνα γίνεται παγκόσμια υπερδύναμη

Έτοιμη να αναλάβει τα «ηνία» του κλάδου των διυλιστηρίων παγκοσμίως εμφανίζεται η Κίνα, η οποία σε λίγο χρονικό διάστημα θα δώσει ένα οριστικό «τέλος» στη μακροχρόνια πρωτοκαθεδρία των ΗΠΑ.

Αυτή τη στιγμή, στη χώρα της Άπω Ανατολής βρίσκονται σε εξέλιξη τουλάχιστον τέσσερα ενεργειακά project, τα οποία θα αυξήσουν τη συνολική παραγωγή κατά 1,2 εκατομμύρια βαρέλια ημερησίως -όσο δηλαδή είναι το σύνολο της παραγωγής του Ηνωμένου Βασιλείου.

Η πανδημία του κορωνοϊού, άλλωστε, έχει επιφέρει τεκτονικές αλλαγές στη βιομηχανία της διύλησης, καθώς η ζήτηση για πλαστικά και καύσιμα έχει αυξηθεί σημαντικά στην Κίνα και την Ασία, όπου οι οικονομίες εμφανίζουν τάχιστη ανάκαμψη από την υγειονομική κρίση.

Αντίθετα, τα διυλιστήρια των ΗΠΑ και της Ευρώπης αντιμετωπίζουν μια σειρά προβλημάτων, καθώς καλούνται να διαχειριστούν τις βαθιές οικονομικές επιπτώσεις του ιού, καθώς και την ευρύτερη μετάβαση προς τον κλάδο της πράσινης ενέργειας.

Το τέλος της αμερικανικής κυριαρχίας

Από τα μέσα του 19ου αιώνα, οι ΗΠΑ αποτελούσαν την αιχμή του δόρατος για τον κλάδο της διύλισης. Όμως, αυτό αναμένεται να ανατραπεί τον επόμενο χρόνο, καθώς σύμφωνα με το Διεθνές Γραφείο Ενέργειας (ΙΕΑ), η Κίνα θα αναρριχηθεί στην πρώτη θέση. 

Το 1967, η χώρα της Άπω Ανατολής διέθετε έως και 35 φορές μικρότερη παραγωγική δύναμη σε σχέση με τις ΗΠΑ. Κάτι, το οποίο φυσικά, πλέον δεν ισχύει. Άλλωστε, μόνο από τις αρχές του 2000, η κινεζική παραγωγή έχει σχεδόν τριπλασιαστεί, κάτι το οποίο οφείλεται και στην ταχύτατη αύξηση της κατανάλωσης αερίου και ντίζελ.

Έως το 2025, δηλαδή μέσα στα επόμενα τέσσερα χρόνια, η Κίνα εκτιμάται ότι θα διυλίζει και θα παράγει 1 δισεκατομμύρια τόνους ετησίως ή αλλιώς 20 εκατομμύρια βαρέλια ημερησίως

Από τη Δύση στην Ανατολή

Η ανέλιξη του Πεκίνου ως παγκόσμια υπερδύναμη διύλισης, συνδυάζεται με την ταυτόχρονη άνοδο και της Ινδίας και της Μέσης Ανατολής, κάτι το οποίο μετατοπίζει το διεθνές κέντρο ενέργειας από τη Δύση στην Ανατολή.

Οι παραγωγοί, εξάλλου, πωλούν πολλά περισσότερα βαρέλια πετρελαίου στην Ασία σε σχέση με τους παραδοσιακούς αγοραστές της Βόρειας Αμερικής και της Ευρωπης. Μια τάση που θα ισχυροποιηθεί περαιτέρω, λαμβάνοντας υπόψη την ενίσχυση του κινεζικού κλάδου διύλισης. 

Την ίδια ώρα, σχεδόν τα 2/3 των ευρωπαϊκών διυλιστηρίων αντιμετωπίζουν προβλήματα ρευστότητας, καθώς τα έσοδα δεν επαρκούν για να καλύψουν τα έξοδα παραγωγής. Έτσι, σύμφωνα με ανάλυση της IHS Markit, η Γηραιά Ήπειρος θα κληθεί να περιορίσει την παραγωγική διαδικασία κατά 1,7 εκατ. βαρέλια τα επόμενα πέντε χρόνια.

Money Review