Business Talk Δευτέρα 16/01/2023, 00:01
BUSINESS TALK

Προβλέπονται… αερομαχίες στο Πόρτο Χέλι

Προβλέπονται… αερομαχίες στο Πόρτο Χέλι
  • Η ευρύτερη περιφέρεια στο Πορτο Xέλι θεωρείται και είναι μια από τις ακριβότερες παραθεριστικές περιοχές της χώρας -και μεταξύ των ακριβότερων της Μεσογείου – και περιλαμβάνει ήδη εμβληματικά ιδιωτικά ακίνητα ήπιας ως επί το πλείστον δόμησης. Οιαδήποτε άλλη ανάπτυξη όπως οι σκέψεις που ακούγονται για την ανάπτυξη αεροδρομίου στα 600 στρέμματα που θα βγάλει τους επόμενους μήνες προς πώληση το ΤΑΙΠΕΔ, θεωρείται βέβαιο ότι θα πυροδοτήσει μπαράζ προσφυγών από ιδιωτικούς και δημόσιους φορείς και ιδιώτες. Αν μη τι άλλο διότι θα υποβαθμίσει την αξία των ακινήτων. Βλέπετε, η προοπτική αεροδρομίου για ιδιωτικά αλλά και μικρά επιβατικά αεροσκάφη, με τον θόρυβο και τον κυκλοφοριακό φόρτο που η λειτουργία του συνεπάγεται, δεν είναι και η πιο φιλική για τους κατοίκους της περιοχής. 
  • Είναι εύκολο να κρύβεται κάνεις πίσω από τις παθογένειες της ελληνικής γραφειοκρατίας και την αργή αδειοδοτική διαδικασία σχεδόν για τα πάντα. Επομένως οι αμύητοι είναι δύσκολο να διακρίνουν τους πραγματικούς λόγους για τους οποίους το επί εικοσαετίας σχεδόν εγχείρημα δημιουργίας μεταφορών με υδροπλάνα παραμένει όνειρο. Ναι, συχνά πυκνά ανακοινώνονται… υδατοδρόμια. Αλλά αυτό δε σημαίνει ότι πετάνε και υδροπλάνα ή ότι υπάρχουν καν επενδυτές διατεθειμένοι να πληρώσουν τα αρκετά εκατομμύρια που χρειάζεται η απόκτηση τους ή η  ενοικίασή τους και η συντήρησή τους. Τι να φταίει άραγε; Μήπως η αγορά έχει γεμίσει με φιλόδοξους επιχειρηματίες με άδειες τσέπες; Άγνωστο. Το μόνο σίγουρο είναι πως ούτε φέτος το καλοκαίρι θα υπάρξουν υδροπλάνα στις ελληνικές θάλασσες που θα μπορεί να τα χρησιμοποιήσει ο κόσμος για τις μεταφορές του. Δεκάδες αδειοδοτημένα υδατοδρόμια, ναι. Υδροπλάνα όχι. 
  • Ξεκάθαρος είναι ο κίνδυνος περαιτέρω αφελληνισμού των ακτοπλοϊκών συγκοινωνιών στην Αδριατική θάλασσα καθώς η Ευρωπαΐκή Ένωση στην εκπνοή του 2022 ενέκρινε σχέδιο της ιταλικής κυβέρνησης για επιχορήγηση ιδιωτικών ακτοπλοϊκών εταιρειών με 500 εκατομμύρια. Το εν λόγω πρόγραμμα θα χρηματοδοτήσει τον εκσυγχρονισμό του ιταλικού ακτοπλοϊκού στόλου ώστε να περιορίσει δραστικά, και προοπτικά να μηδενίσει, τις εκπομπές άνθρακα. Την ίδια ώρα στην Ελλάδα η μόνη σχετική πρόβλεψη είναι η ένταξη δανείων προς την ελληνική ακτοπλοΐα συνολικού ύψους της τάξης των 100 – 150 εκατομμυρίων, χρηματοδοτήσεις που εκτιμάται ότι αδυνατούν να καλύψουν τις ανάγκες του ελληνικού στόλου και ο όποιος θα τεθεί de facto σε μειονεκτική θέση στην Αδριατική εξαιτίας των ασύμμετρα υψηλότερων επιβαρύνσεων που θα αναγκαστεί να επωμιστεί. Η Ευρωπαΐκή Επιτροπή ενέκρινε το μέτρο, εξαιρώντας το από την απαγόρευση κρατικών επιδοτήσεων, επικαλούμενη την συμβολή του στην επίτευξη των στόχων της Ευρωπαϊκής Πράσινης Συμφωνίας και της δέσμης «Fit for 55» της Επιτροπής.
  • Ένα βήμα πριν την εξασφάλιση Ευρωπαϊκής χρηματοδότησης βρίσκεται το έργο της σιδηροδρομικής διασύνδεσης του λιμένα της Αλεξανδρούπολης με το βορειότερο σημείο της Ελλάδας το Ορμένιο, στα ελληνοβουλγαρικά σύνορα. Αυτή την εβδομάδα κατατίθεται και επίσημα η αίτηση ένταξης του στο ευρωπαϊκό χρηματοδοτικό όχημα, Connecting Europe Facility (CEF ΙΙ), Η έκβαση της οποίας προεξοφλείτε ως θετική. Το έργο, που έχει προϋπολογισμό 1,3 δις και αποτελεί κρίσιμο κομμάτι της γεωστρατηγικής αναβάθμισης της Αλεξανδρούπολης για την Ελλάδα αλλά και τους συμμάχους της, διεκδικούν οι κοινοπραξίες ΑΒΑΞ – Alstom, ΑΚΤΩΡ-Μυτιληναίος και ΓΕΚ Τέρνα- Ιντρακάτ.
  • Ως διατηρητέο χαρακτηρίστηκε το κτήριο της Ελληνικής Βιοτεχνικής Εταιρείας-Διπλαρείου Σχολής με απόφαση του υφυπουργού Περιβάλλοντος Νίκου Ταγαρά. Στο κτήριο, που βρίσκεται στην οδό Πλατεία Θεάτρου 3, απαγορεύεται κάθε αφαίρεση, αλλοίωση ή καταστροφή των επιμέρους αρχιτεκτονικών ή καλλιτεχνικών και διακοσμητικών στοιχείων του, όπως και του ακινήτου συνολικά. Πίσω από αυτή την (κάπως αδιάφορη για τους πολλούς) βρίσκεται το αίτημα που είχαν καταθέσει, εδώ και αρκετό καιρό, προς τα συναρμόδια υπουργεία Περιβάλλοντος και Πολιτισμού για τον χαρακτηρισμό της Διπλαρείου Σχολής ως διατηρητέου κτηρίου. Κι αυτό με στόχο να ανακοπεί ο σχεδιασμός για την μετατροπή του ιστορικού ακινήτου σε ξενοδοχείο, κίνηση, βέβαια, που είναι απαραίτητη, κατά τη διοίκηση του ιδρύματος, προκειμένου να εξασφαλιστούν πολύτιμα έσοδα. Και να καταστεί εφικτή η χρηματοδότηση της αναβάθμισης της οικίας του Μεγάλου Ευεργέτη Αριστείδη Διπλάρη, που βρίσκεται στην πλατεία Κοτζιά. Αν και ο χαρακτηρισμός ως διατηρητέου του ιστορικού κτηρίου, δεν αποτρέπει τα σχέδια για την μετατροπή του σε ξενοδοχείο, δίχως αμφισβήτηση κάνει το εγχείρημα της αξιοποίησής του πιο πολύπλοκο.
  • Δεκατέσσερις θέσεις ειδικού επιστημονικού προσωπικού αορίστου χρόνου επιδιώκει να καλύψει η Εθνική Επιτροπή Τηλεπικοινωνιών και Ταχυδρομείων (ΕΕΤΤ). Τα τυπικά προσόντα περιλαμβάνουν την ύπαρξη βασικού τίτλου σπουδών,, μεταπτυχιακού ή διδακτορικού διπλώματος και άριστη γνώση ξένων γλωσσών. Η ανεξάρτητη Αρχή αναζητά μηχανικούς Πληροφορικής, ηλεκτρολόγους μηχανικούς και οικονομολόγους, με την ημερομηνία υποβολής αιτήσεων να εκπνέει την Παρασκευή 27 Ιανουαρίου. Μένει να φανεί εάν η ΕΕΤΤ θα καλύψει τα κενά, με δεδομένη την ισχυρή ζήτηση που υπάρχει στην αγορά εργασίας. 

Αποποίηση ευθύνης: Τα αναφερόμενα στην παρούσα ενότητα αποτελούν δημοσιογραφικές πληροφορίες και σε καμία περίπτωση δεν θα πρέπει να θεωρηθούν ή εκληφθούν σαν επενδυτικές συμβουλές ή προτάσεις, ούτε προσφορά ή προτροπή, για οιαδήποτε πράξη αγοράς ή πώλησης κινητών αξιών όπως μετοχές ή ομόλογα ούτε άλλων αξιών εν γένει.

Ακολουθήστε το Money Review στο Google News